Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-30, 21:33
  #1
Medlem
hipp-hipps avatar
Läser mycket om skulden i USA, som är typ 16 trillioner dollar.
Många säger att det kommer att spricka snart.

Nu undrar jag varför.

Varför ska skulden inte komma upp till 160 trillioner dollar? Eller 1600 trillioner?

Samma för Sverige. Varför ska det spricka i bostadsbubblan?
Kan vi inte låna ytterligare nya miljarder till våra villor?
Citera
2017-07-30, 21:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Läser mycket om skulden i USA, som är typ 16 trillioner dollar.
Många säger att det kommer att spricka snart.

Nu undrar jag varför.

Varför ska skulden inte komma upp till 160 trillioner dollar? Eller 1600 trillioner?

Samma för Sverige. Varför ska det spricka i bostadsbubblan?
Kan vi inte låna ytterligare nya miljarder till våra villor?

Tänk så här, ett hyreshus med 10 lägenheter ger hyresintäkter på 10000 kr i månaden. När kostnaden för ägarens lån blir 11000 kr i månaden, vad händer då? Inte så bra va. Samma om du lånar till ett hus och kostaderna överstiger intäkterna, då kraschar det.
Citera
2017-07-30, 22:08
  #3
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Läser mycket om skulden i USA, som är typ 16 trillioner dollar.
Många säger att det kommer att spricka snart.

Nu undrar jag varför.

Varför ska skulden inte komma upp till 160 trillioner dollar? Eller 1600 trillioner?

Samma för Sverige. Varför ska det spricka i bostadsbubblan?
Kan vi inte låna ytterligare nya miljarder till våra villor?
Att ha en skuld är för det första inte gratis, även om det för såväl privatpersoner, företag och stater i dagsläget är relativt billigt. För det andra är skuld inte något man bara har nu, det är något man bär med sig. Om din/företagets/landets ekonomi går sämre, blir kostnaden för skulden inte bara tyngre att bära, omvärldens tilltro till din förmåga att bära den blir också mindre. Då blir deras räntor till dig högre, vilket gör skulden ännu tyngre.

Vad gäller bostäderna så finns mycket att säga, men för att säga något om varför priserna inte kommer att fortsätta öka: Priserna styrs inte av hur mycket folk vill betala. Priserna styrs av hur mycket folk får låna. Folk är beredda att betala så mycket dom får låna. Gränsen sätts alltså av bankerna, inte av privatpersoner och bankerna har dels en lite mer realistisk syn på folks betalningsförmåga och vilka risker de löper, dels styrs bankerna av tilltagande regelverk som hämmar allt vidlyftigare utlåning.
Citera
2017-07-30, 22:25
  #4
Medlem
Xer0s avatar
Asså, jag misstänker att majoriteten av de där 16 triljonerna dollar har köpts upp av FED för pengar som FED tryckt i sina sedelpressar. Vad fan tror ni? Tror ni de har lånat allt av Kina? De enda de har gjort är trycka massa pengar.

USA kontrollerar en av världens största valutor, tror ni allvarligt på att Amerikanska staten har brist på dollar?

Det som möjligtvis skulle kunna hända är ju att dollarns värde utholkas fullständigt, och att nån annan valuta, t.ex. Euro eller Renminbi tar över. Då crashar USAs ekonomi ordentligt.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-07-30 kl. 22:31.
Citera
2017-07-30, 22:32
  #5
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra122
Tänk så här, ett hyreshus med 10 lägenheter ger hyresintäkter på 10000 kr i månaden. När kostnaden för ägarens lån blir 11000 kr i månaden, vad händer då? Inte så bra va. Samma om du lånar till ett hus och kostaderna överstiger intäkterna, då kraschar det.

Alternativ 1: höja priser, medan hyresgästerna tar nya banklån
Alternativ 2: du som ägare tar en banklån.

Kan det inte funka?

Alltså, om det går sämre, ta lite till bankån. Som heroin.

Förlåt för min okunnighet men vissa saker är helt ofattbara för mig.
Citera
2017-07-30, 22:34
  #6
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Asså, jag misstänker att majoriteten av de där 16 triljonerna dollar har köpts upp av FED för pengar som FED tryckt i sina sedelpressar.
Trycks inte längre. Gissar bara en knapp 0 på tangentbordet räcker.
Citera
2017-07-30, 22:39
  #7
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Trycks inte längre. Gissar bara en knapp 0 på tangentbordet räcker.

Jo, jag anväde ordet "tycka pengar" som en metafor för att skapa pengar i största allmänhet.
Citera
2017-07-30, 23:10
  #8
Medlem
Alla länder lever över sina tillgångar, det är lite som tyskt 30-tal, Staten trycker pengar ,både digitala o sedlar/mynt -ser bra ut på pappret men folk äger sällan riktig hårdvalauta som kulor/krut/guld/bränsle
mm.Bara titlar hus bilar ,skulle det kracha så kommer inte vanligt folk att klara sig,Äta eller ätas.
Citera
2017-07-30, 23:29
  #9
Medlem
Det behöver inte vara fel av stater att låna mycket pengar om dessa används till investeringar. Men att skuldsätta sig som privatperson, företag eller stat för att klara de löpande kostnaderna är dumt. Om staten lånar pengar för att exempelvis rusta infrastruktur så gynnar det hela samhället. Att låna pengar för att exempelvis rusta en hamn gör att exportföretagen gynnas. Leder till fler anställda och ökad lönsamhet för företaget. På några år kan hamnen vara betald då skatteintäkterna ökat. Pay off tiden är kanske 5-8 år och hamnen kommer att gynna samhället i 50+ år. Att låna pengar så att man kan tidigarelägga investeringen är därför smart. Företag lånar normalt pengar för att investera i ny maskinpark utan att det är något konstigt, samma sak gäller faktiskt för staten.
Citera
2017-07-31, 02:03
  #10
Medlem
mr.Floppys avatar
Skilj på triljoner och amerikanska trillions. Den här skiten finns det säkert biljoner trådar om redan dessutom.
__________________
Senast redigerad av mr.Floppy 2017-07-31 kl. 02:14.
Citera
2017-08-01, 10:59
  #11
Medlem
hipp-hipps avatar
Ja, tack.
Men jag förstår inte riktigt varför man ska inte kunna låna ytterligare mer pengar för att betala skulder.
http://www.friatider.se/nu-har-vi-l-nat-3000-miljarder
Vi kan väl gå upp till 10.000 miljarder... Varför inte?

Varför skall det spricka, t.ex. USA skulden eller svenska bostadslånen?
Vilken är det mekanism som står utanför bankernas kontroll?
Belys mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback