2017-07-30, 21:13
Medlem
Kamph0rans avatar
Hej!

Har precis köpt på mig Gulp! gröna maggots, samt minimaskarna.
Hur är era uppfattning kring bottenmete med dessa alternativ?

Har försökt mycket på halva räkor nu i sommar utan vidare resultat, även mycket vibrax-spinnare, mira-spinnare och likvärdigt. Men har varit rent allmänt trögt hela sommaren tycker jag.

Har aldrig tagit använt maggots eller maskarna.
Hur funkar det för er? Har ni några andra supertips för öring och röding i tjärnar?

Funkar maggots bäst på djupet eller slänger man bäst ut det bottenmetet vid näckrosbladen?

Regnbågen har nappat oerhört fint hela sommaren, men är nu som sagt sugen på de lite ädlare fiskarna.

Mvh
Citera
2017-07-30, 22:43
Medlem
Flötmete torde fungera bättre än bottenmete för både öring och röding. Skippa bottenmete.
Ersätt också dina Gulp-produkter med vanlig daggmask.
Om spinnfisket med Vibrax och Mira går trögt, kan du alltid prova att gå ner i storlek på spinnarna du använder. Testa också spinnare med mörkare färger (svart/mörkbrunt/mörk kopparton/etc).

En del kan också bero på när på dagen du fiskar. Prova fiska av olika delar av dagen från ca 05.00 (gryning) och framåt mot skymning.
Min erfarenhet vad gäller fiske efter öring/röding i småtjärnar är begränsad – men jag har iaf alltid fått fisk vid tidig gryning då solen skymtar mellan träden.
Citera
2017-07-31, 19:48
Medlem
Torrfluga, liten svart
Citera
2017-08-01, 16:02
Medlem
Starobrnos avatar
Mitt tips är att du fiskar där/när det blåser. Om vi pratar riktigt små tjärnar, typ 25x100, så har jag varit med om noll, tills ett oväder med regn och blåst krusade till ytan, då fick jag en öring på halvkilot.
I en annan mycket liten tjärn med massor av näckrosor och inget inlopp/simbart utlopp tvivlade jag på kompisen som släpat dit mig och hans påstående om äkta öringstam. Stendött i några timmar, kompisen körde torrfluga, jag med ultralätt mete. Plötsligt kokade det i tjärnen, huggtid, vi fick varsin.
Citera
2017-08-25, 01:31
Medlem
Snusovics avatar
Hjälper väl inte mycket, men jag har dragit mycket öring med vibrax genom hela våren och sommaren. Kanske bara haft tur med pölarna jag fiskat i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in