Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-30, 20:26
  #1
Medlem
Drullknulls avatar
De första mörka sommarnätterna närmar sig med stormsteg, en ny säsong med nya mål, upptäckter, uppoffringar och underbara nätter.
Som alltid inför en ny säsong finns planer, förhoppningar, mål och utrustningar som skall trimmas/ inköpas och/eller testas.

Tråden tillägnas diskussioner för amatörastronomi och säsongen 2017/2018, med bredd och djup:
  • Vad förväntar ni er?
  • Höjdpunkter?
  • Diskussion om utrustning, ny, gammal, ombyggd, problem, utmaningar
  • Taktiska val, vad hinner ni med realistiskt?

För egen del blir det att pröva min nya 200mm telelins och återupptäcka stackningen med MaximDL. I övrigt blir det en återgång till "primitiv" astronomi med öga och kikare, en mörk sensommarnatt med en pava rödtjut och smörgåsar, på en filt är ett spirituellt måste. Möjligen att jag satsar på stjärnhoparna i Cassiopeja, ser vad jag visuellt kan nå, kanske något foto.
Om vädret tillåter blir det galaxjakt till våren.

Tips och hänvisningar emotages tacksamt.

Alla skall vara med, nybörjare och erfarna, nu kör vi!
__________________
Senast redigerad av Drullknull 2017-07-30 kl. 20:43. Anledning: kräm i brallan
Citera
2017-08-01, 11:28
  #2
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
De första mörka sommarnätterna närmar sig med stormsteg, en ny säsong med nya mål, upptäckter, uppoffringar och underbara nätter.
Som alltid inför en ny säsong finns planer, förhoppningar, mål och utrustningar som skall trimmas/ inköpas och/eller testas.

Tråden tillägnas diskussioner för amatörastronomi och säsongen 2017/2018, med bredd och djup:
  • Vad förväntar ni er?
  • Höjdpunkter?
  • Diskussion om utrustning, ny, gammal, ombyggd, problem, utmaningar
  • Taktiska val, vad hinner ni med realistiskt?

För egen del blir det att pröva min nya 200mm telelins och återupptäcka stackningen med MaximDL. I övrigt blir det en återgång till "primitiv" astronomi med öga och kikare, en mörk sensommarnatt med en pava rödtjut och smörgåsar, på en filt är ett spirituellt måste. Möjligen att jag satsar på stjärnhoparna i Cassiopeja, ser vad jag visuellt kan nå, kanske något foto.
Om vädret tillåter blir det galaxjakt till våren.

Tips och hänvisningar emotages tacksamt.

Alla skall vara med, nybörjare och erfarna, nu kör vi!

Kul tråd, kommer kika in lite då och då! Utrustning som ska trimmas, minst sagt. Håller på både med optiskt teleskop och radioteleskop. Ska bygga ett bättre fäste till parabolen så det blir lättare att följa objekt, rikta in den ordentligt och eventuellt bygga ett par nya antenner till den. Till det optiska ska jag skaffa ett par nya okular, en 3x barlow och så ska jag försöka kolliminera den och putsa alla speglar och linser.

Vad jag förväntar mig från denna säsong. Hmm. Främst lite månar och karaktäristiska detaljer i planeter jag inte hunnit se ännu. Ska se om jag kan se Neptunus också, men det får nog vänta till de mörkaste vinternätterna.
Ska även ge mig på att 3d-printa ett kamerafäste hade jag tänkt för att ta lite foton för första gången och se hur det blir. Även testa lång exponering på vad man nu kan tänkas se med detta.
Tyvärr har jag inte ett bra "equatorial"-fäste, utan kör med alt-az nu, vilket tydligen knappt ska funka alls med lång exponering av förklarliga skäl, men vissa saker som inte kräver så jättelång exponering ska funka. Kommer nog bygga mig mitt eget equatorial-fäste så småningom, men inte i år tror jag inte. Kommer nog göra det motordrivet i "rotationsaxeln" också. Det får dock framtida jag tänka på för det har jag inte tid med denna säsong.
Ska se vad de nya okularen går för också, för just nu har jag bara förstoring till ca. 75% av vad teleskopet "klarar" med hyffsat resultat.

Gällande förväntningar på radioteleskopet så hoppas jag främst att jag ska kunna rikta in det ordentligt. Det är mitt största problem just nu. Jag behöver en ghz-sändare under 2,2 ghz, och jag har bara 2,4 och 5,någonting just nu. (hmm... kom just på att jag kanske har tillgång till en 1,2...). Denna ska jag sedan placera långt åt helvete och rikta mot.
Denna ska även tillverkas fäste till då det jag har nu är stationärt. Det blir nog en mekanisk lösning så långt det går, utan massa motorer och skit som kräver programmering, eftersom jag suger på programmering och tar hjälp för detta. Har ett par ritningar i Solidworks som jag tror jag kan snickra ihop nu när vintern närmar sig.
Det jag tänker göra med detta är att testa lite olika frekvenser, plugga på mer vad all data jag får betyder och sen så småningom försöka göra väldigt lågupplösta bilder med detta bara för att testa tekniken.
Ska även rikta det mot lite karaktäristiska ställen som vintergatans mitt, rakt ut åt helvete, andra galaxer och liknande. Ska även löda ihop lite filter sen när jag har koll på frekvenserna.

Höjdpunkter som jag förväntar mig. Eum, jag vet inte riktigt vad, utan det känns inte som att det går att förutse riktigt. En höjdpunkt som varit var när min fru riktade det optiska teleskopet mot "en stark stjärna", och sedan utbrister med nästan gråten i halsen "jag ser ringarna!", så hade hon hittat Saturnus för första gången. Det var känslosamt och underbart, men ur astronomisk synvinkel inte så spektakulärt, och jag känner lite lika dant. Första gången jag såg Jupiters månar, eller i alla fall 4 eller 5 stycken av dem så var det en höjdpunkt för mig. Andromedagalaxen är det få saker som slår dock. Ska se om man kan se lite andra galaxer i framtiden också.
Gällande radioteleskop så har jag inte kommit så långt, så höjdpunkten hittills var att logga och "se" en massa sten som brann upp i atmosfären ovanför min bostad. Den första stenen jag upptäckte som brann upp i atmosfären kommer jag aldrig glömma. Höjdpunkten i år blir nog bara att kunna rikta den ordentligt mot typ månen och ta emot signaler som studsar från jorden, bara för att få skiten att funka.

Gällande utrustningen så har jag redan nämnt lite. Det optiska är ett bättre amatör med låg-medel förstoring, 900-114, lite okular, en barlow, endast alt-az-fäste som funkar i nuläget, vilket ska fixas. Eventuellt om pengarna och orken räcker till att jag snickrar ihop ett fäste helt styrt av stegmotorer. Jag måste dock veta så den som programmerar åt mig kan komma åt datan i Stellarium och använda sig av, annars ska jag fixa ett ekvatorisk(kan det heta så på svenska?) fäste där jag gör axeln som följer jordens rotation stegmotorstyrd så jag kan fotografera ordentligt. Så det blir en himla massa hemmabygge, och lite nyköpta linser. Kamerafäste i 3-d-printer som sagt, men det har jag inte ens börjat med, men tror inte det kommer ta så lång tid.

Till radioteleskopet så är det i princip allt som ska fixas, från fler antenner, fäste och inställning. Jag har bara vevat igång det några gånger och testat lite lätt med icke avstämda grejer. Har en hel del teori kvar likaså så det blir att läsa en del nu över vintern.

Vad jag hinner med realistiskt är nog resterande planeter, gamla planeters detaljer man missat, typ som ögat som var vänt åt fel håll sist, månar så många som möjligt, galaxer(kanske, är osäker på magnituden på de jag tänker mig) och eventuellt lite kortare långtidsexponerade bilder.
Gällande radioteleskopet så är det nog bara realistiskt att jag kommer kunna rikta det ordentligt, kanske vintergatans mitt och ut åt ingenstans. Eventuellt någon annan galax, men framför allt lära mig mer.

Är för övrigt väldigt sugen på att skaffa en prisma till det optiska också. Helst skulle jag vilja bygga in den i någon form av mörk låda som jag kan stoppa en liten kamera till så jag kan kvantifiera allt. "Behöver" en prisma till andra projekt och experiment också ändå så kan nog komma att skaffa en snart.

Ah du sysslar med fotografering alltså! Kul. Jag hoppas jag också gör det snart. "Stackning" är när man lägger flera bilder ovan varandra va? Typ som långtidsexponering, fast man kan göra det mer exakt?
En cool grej med fotografering som jag hade tänkt att testa sen när jag får det att funka är att långtidsexponera samma sak 3 ggr med 3 olika linser, RGB, sedan fixa till i photoshop så ljusstyrkan motsvarar färgen i linsen bilden är tagen med och se om det går att få till lite snygga färgbilder.

Ja, Andromeda måste du titta på när du ligger där på filten i alla fall! Den ser du gott och väl med kikare! Själv så blir det nog inte så mycket filtliggande som det kommer bli dunjacka och vantar då min säsong börjar när ljusföroreningarna börjar bli låga nog för högre förstoring. Dock så motiverade du mig till att ta ett par kvällar med kikare i alla fall.

Själv då, vill du utveckla lite kring dina egna frågor?
Citera
2017-08-03, 23:42
  #3
Medlem
Drullknulls avatar
Radioteleskopi är för mig okänt i.a.f. på amatörnivå, men all teknisk utrustning blir billigare med tiden varför man inte blir förvånad.
Med långa brännvidder och långa exponeringar krävs komplicerad utrustning för fotografering, överdimensionerad relativt om man bara tittar med teleskopet, där faller min montering, den är för klen.

Ta en titt i tråden (FB) Stora astrofotografiska tråden där finns en del att läsa

Det är ingen stor sak att köpa montering av modellen större, fast den väger mycket mer vilket ställer till det med transporterna. Av denna anledning är det min förhoppning att bryta dödläget med min 6 tums RC, med ett köp av Avalon Instruments M-Zero för cirka 40000 kr.
Fördelen med modellen är att den klara mer och väger mindre, bra att med på flyget till öken.
Nuvarande montering fungerar hyfsat med kamera och lins, så allt är inte kört för hösten. Det blir att fotografera stjärnhoparna i Cassiopeja, där finns några stycken. Dessutom har jag ett UHC-filter som går att sätta inne i systemkameran, får se hur det fungerar.
Vidvinkelfotografering (12mm-24mm) hade varit skoj, det är nog svårt i södra Sverige med tanke på ljusföroreningarna, i vilket fall som helst kan det vara värt ett försök.

Min jättekikare (25x100) dammas av för sensommarnätterna, vintergatan är helt fantastisk i den, troligen bästa sätt att bekanta sig stjärnhimmeln. Fast jag måste köpa ett kraftigt stativ och montering och pengarna rullar iväg. Så hösten, de kvällar som är bra kommer att tillbringa med kikaren och ögonen.
Det är säkert fem år sedan sist jättekikaren användes, nu kliar det i fingarna och abstinensen är jobbig. Amatörastronomi är lite som kärlek, den måste erövras om och om igen, ständigt väcka romansen till liv.

I övrigt har jag inte några speciella höjdpunkter egentligen. Förra våren (2016) hade en lång period med klart väder, vilket var toppen för studierna av Ormbäraren (svår att se från våra breddgrader) och Virgohopen, något man kan hoppas på igen. Mars opposition inträffar i slutet av juli nästa år d.v.s. nästa säsong, med 24 bågsekunders storlek och -2,8 i magnitud blir det ett måste.

Lite så ser det ut för min del, saker kan ändras, vi vet inte när Betelguese exploderar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback