Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-05, 20:19
  #73
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja, mobbing och skitsnack/baktalande är i stort sett samma sak, med den betydande skillnaden att mobbandet är påtagligt och helt uppenbart för den mobbade medan skitsnack hela tiden sker bakom ens rygg. Och jag tror att skitsnacket gäller avundsvärda/starka personer och mobbandet svaga/annorlunda personer.
Såklart finns undantag.
Men under alla år jag gick i skolan så var det aldrig någon som mobbade de populära, idrottskillarna, de snygga tjejerna, tuffingarna. De som blev mobbade var "plugghästar", de med avvikande drag eller utseende och de som drog sig undan.

Ju mindre back-up en person har, desto lättare blir den nog att mobba i regel. Vad det än beror på. Ibland kanske en snygg eller framgångsrik person kan ha få bakom sig pga tyst avund etc. Så även dem kan falla offer även om det kanske är något ovanligare.
Citera
2017-08-05, 20:21
  #74
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontextus
En frestande tanke frånsett letandet och ihopsamlandet av stinkande högar


Hehe ja men du kan ju ha en halsduk för munnen och handskar när du Petar in skiten med en pinne så de ska hamna på rätt ställe, tänk dig själv vad roligt o höra vrålet från hans kontor när han öppnar din post.. lovar det är sååååååå mycket värre för han än för dig. Karlfan kommer ju bli livrädd varje gång han ser brevbäraren ✋🇩🇪
Citera
2017-08-05, 20:29
  #75
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Hehe ja men du kan ju ha en halsduk för munnen och handskar när du Petar in skiten med en pinne så de ska hamna på rätt ställe, tänk dig själv vad roligt o höra vrålet från hans kontor när han öppnar din post.. lovar det är sååååååå mycket värre för han än för dig. Karlfan kommer ju bli livrädd varje gång han ser brevbäraren ✋🇩🇪

+1

*Skrattar ihjäl mig.*
Citera
2017-08-05, 20:50
  #76
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
+1

*Skrattar ihjäl mig.*


Ifall du vill ta det ett steg längre kan du ju alltid ta hans kaffe mugg och dra den i bajjan eller göra fjärilen på hans matplats ( när man drar isär skinkorna så de ser ut som en fjäril o sätter sig ) gnugga ordentligt. Finns ju hur mycket roliga grejer man kan göra som helst.

Lova du postar reaktionerna här när han öppnar din post :-)
Citera
2017-08-05, 21:35
  #77
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Ifall du vill ta det ett steg längre kan du ju alltid ta hans kaffe mugg och dra den i bajjan eller göra fjärilen på hans matplats ( när man drar isär skinkorna så de ser ut som en fjäril o sätter sig ) gnugga ordentligt. Finns ju hur mycket roliga grejer man kan göra som helst.

Lova du postar reaktionerna här när han öppnar din post :-)

Nu är det inte jag som är TS så vi får se vad han säger .

Men du verkar ingådd...jag menar ingnuggad på det här .
Citera
2017-08-05, 22:06
  #78
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Nu är det inte jag som är TS så vi får se vad han säger .

Men du verkar ingådd...jag menar ingnuggad på det här .


Yes har dragit min beskärda del av grejer i röven, man är ju trots allt en människa med känslor
Citera
2017-08-05, 22:18
  #79
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Yes har dragit min beskärda del av grejer i röven, man är ju trots allt en människa med känslor

Ok, får hoppas det inte varit min kaffekopp som befunnit sig där då...tycker som tur är inte att jag känner igen dig på bilden i alla fall. Eller föreställer den kanske ett utav offren... ?
Citera
2017-08-05, 22:44
  #80
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Ok, får hoppas det inte varit min kaffekopp som befunnit sig där då...tycker som tur är inte att jag känner igen dig på bilden i alla fall. Eller föreställer den kanske ett utav offren... ?


Hehe nej bilden föreställer Michael Peteh, känd ifrån det ökända och internationella brottsyndikatet GL69 eller Gangland som dom också kallas. Googla om du gillar spektakulära kidnappningar av ödlor och skywalka ner för trappor samt leksaks pistoler
Citera
2017-08-07, 05:32
  #81
Medlem
ProxyPaiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontextus
Tack för tipset men jag läste faktiskt ur den i helgen före semestern och då särskilt om "röda personligheter", d v s dominanta och otåliga människor. Visst har den boken sina poänger men den handlar ju till stor del om ytterligheter åt det extrema så det är lite svårt att placera en lite mer vanlig person i ett särskilt fack. En del var tänkvärt men kunde tyvärr inte få min hjärna att släppa det jag inte lyckades göra i tid.
Visst modellen är förenklad men rent konkret måste du lära dig släppa jobbet och skita i det där tills efter semestern
Citera
2017-08-07, 10:51
  #82
Medlem
Folk som mobbas på arbetsplatser gör det med hög sannolikhet bara för att få bort personen från arbetsplatsen... Nu måste du ställa dig frågan: Är du beroende av personerna som behandlar dig illa? Annars ska du ge tillbaka 10x hårdare verbalt... Dessa personer lär sig aldrig om de aldrig får något tillbaka.
Citera
2017-08-10, 18:53
  #83
Avstängd
Mertillens avatar
Försök att bli ett drygt as tillbaka. "Lyssnar du?" -Faktiskt inte, jag fattar inte vad du pratar om. Dessutom hör det inte till mitt arbetsområde. Ta det med avdelning X, det är ni som ska ordna det där tillsammans" eller något liknande.
Citera
2017-08-28, 19:29
  #84
Medlem
Kontextuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Jag lyckades visst med en anglicism där...



Visst, de är ute efter en reaktion men inte vilken reaktion som helst. De vill ju se sitt offer upprört, argt och ledset antar jag. Att offret konfronterar lugnt och sansat och inte visar på mer känslor än "undrande" blir säkert ofta en helt annan sak. Det senare är dock inte en reaktion utan ett agerande, vilket gör skillnaden i det hela.



Man kan ju dock aldrig veta vilka som tänker sluta bara för att de blir ignorerade av offret tror jag. Även om det skulle fungera så är ju inte situationen utredd. Jag tror att det skulle kännas bättre för egen del att ha agerat istället för att ha tigit ihjäl det. Kan bero på nivån av mobbningen/retandet visserligen, och vem den mobbande personen är.

Jag har inte varit "mobbad" men vi hade ett rövhål i klassen som typ mobbade alla. Eller i alla fall många, typ varvade mellan olika personer. När jag tittat på det i efterhand tror jag att det var vi som hade en bra familj som han hatade. Hans pappa var lite känd att vara väldigt sträng och jag börjar misstänka att han fick kuk i arslet under uppväxten, eller åtminstone misshandlades fysiskt och/eller psykiskt. Hans syster blev mycket tidigt sjuk i anorexia, så svårt sjuk att hela familjen fick bo på sjukhuset ett tag. Tidig anorexia har jag läst ofta beror på problem i familjen vilket stärker min tes.

När man utsattes gjorde man väl ungefär som du, dvs ignorerade vilket fungerade på det sättet att han bytte offer men det är ju egentligen rätt poänglöst för det löste ju inget på det stora hela. Jag fick veta att han mobbat folk ända upp i gymnasiet. Han var ömsom vän, ömsom mobbare till samma personer. En av dem tror jag tog skada på riktigt. Det ryktades om att han funderade på självmord och så. Detta hade kanske kunnat undvikas om någon hade tagit tag i skiten på riktigt redan på mellanstadiet.

Intressant är att mobbaren bytt efternamn åtminstone sedan några år tillbaka och det utan att ha gift sig, inte till något "fancy" heller. Måhända började det ramla in bajsbrev sådär lite i efterhand....

Nu får man lust att skicka iväg ett i alla fall, kanske med en dildo mitt i hundskiten med texten "Do u remember the times?". Inte så mycket för egen del utan mer pga sympatier för den killen som mobbades av honom i gymnasiet. Och för att jag helt enkelt garvar rakt ut när jag tänker på hur han mottar och öppnar sin gåva inför sina barn och fru .



Det stämmer inte att de bara går på de svaga eller annorlunda, AVUND kan vara en lika fet trigger. Man har undersökt vuxenmobbing på arbetsplatser och kommit fram till att det oftare är de starka snarare än de svaga som blir utsatta. Och bevisligen gäller det inte bara vuxna.
Jag tror att det där stämmer därför att de flesta känner sympati eller åtminstone viss empati för tystlåtna och blyga personer medan det känns okej att gå på en verbal kollega som har "fel" åsikter eller ett sätt som märks och stör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback