Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-30, 18:12
  #1
Medlem
Hejsan,
jag bor granne med en återvinning där safesolutions har monterat upp en "digital väktare".
Denna sitter då på en 18m hög mast och kan se rakt in i min trädgård.
Jag har ring till polisen som skiter i vilket, och ringde sedan kommunen som också skiter i vilket.

Vem fan ska jag ringa så dom plockar ner fanskapet?

Vid vidare forskning visar sig denna kameran vara denna modellen :
http://www.videotec.com/dep/ekr/Sche..._Datasheet.pdf

Som vi kan se har den 32x zoom på dag/natt kameran, inte särskilt roligt då dom kan i princip filma rakt in i mitt hus.

Dom har även en egen kamera central(lagligt?) i Höllviken där på Facebook dom söker folk i 20års åldern utan någon erfarenhet av säkerhet som ska sitta och titta på dessa kamerorna.

När jag kollar upp bolaget så hittar man 6-7 olika bolag om detta företaget och även att en viss Silbersky har investerat i bolaget.


Hur fan får dessa komma undan? Dom verkar ju ha 100tals master utplacerade i landet.
Varför säger inte polisen något till dom?

Källor:

http://www.safesolutionsab.com/wp/wp...tri-s34-35.pdf
www.safesolutionsab.com
https://www.youtube.com/watch?v=p__Zq5jax_c


// Förbannad granne.
__________________
Senast redigerad av berget2005 2017-07-30 kl. 18:22.
Citera
2017-07-30, 18:21
  #2
Medlem
Luftgevär!
Citera
2017-07-30, 18:21
  #3
Medlem
TrampLOLs avatar
Är det inte länsstyrelsens som man ansöker om godkännande för att få ha kameraövervakning? Kolla med dom och ser om dom kan hjälpa dig.
Citera
2017-07-30, 18:23
  #4
Medlem
Jag ringde dit och dom ville ha en fullskalig rapport och bilder.
Sen blir även allt öppen för allmänheten så jag kan i princip inte vara anonym heller.

Jag gav dom adressen men det händer nog inget.
Man får tydligen hålla på såhär.
Citera
2017-07-30, 18:31
  #5
Medlem
Skjut sönder kameran. Som nån sa luftgevär eller lägg färg på linsen med paintball markör
Citera
2017-07-30, 19:00
  #6
Medlem
Allmän plats = Länsstyrelsen.
Kontakta din länsstyrelse

Plats där allmänheten inte har tillträde (din tomt) = Datainspektionen
Tel: 08-657 61 00 Mail: datainspektionen@datainspektionen.se
Citera
2017-07-30, 19:05
  #7
Medlem
Tillägg:
Om en kamera är riktad så att den kan se in på din tomt eller i din bostad, dessutom med en kraftig zoom, krävs ett medgivande från din sida. Annars ska kameran spärras för den möjligheten eller riktas om.
Citera
2017-08-01, 04:58
  #8
Medlem
sebnies avatar
Att ha en egen kameracentral är inte på något sätt olagligt. Inte heller att anställa vilket folk som helst att titta på bilderna. (Lagen ställer inget krav på personerna som har tillgång till bilderna, att de ska vara säkerhetsprövade eller liknande, lagen säger bara att enbart så många som behöver ha tillgång, får ha tillgång till bilderna).

När det gäller det övriga:

Kameran är tillståndspliktig eftersom kameran kan riktas mot allmän plats. Har man fått detta tillstånd är det inget som hindrar att kameran KAN riktas och filma in i ditt hus.

Saken är att man FÅR inte, då är det olovlig fotografering.

Vill du att kameran tas ner, då får du vackert göra en anmälan hos länsstyrelsen och då inte kunna vara anonym. Det är bara att välja, antingen skickar du in anmälan, och då slipper du kameran (eller att tillståndet förses med ett villkor att kameran inte får eller ska kunna filma ditt hus), eller så fegar du ur och får leva med kameran. Så är livet.

Kameran har stöd för "Dynamic video masking" så att man kan täcka för områden. Säkerligen har de redan gjort det. Kameran kan fortfarande då riktas mot ditt hus men områden på bilden täcks för.

Att ta lagen i egna händer och skjuta ner kameran eller skjuta paintball på den är skadegörelse.

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Plats där allmänheten inte har tillträde (din tomt) = Datainspektionen

Fel. Tillståndspliktiga & anmälningspliktiga kameror hanteras av länsstyrelsen, och då omfattar tillsynen både allmän och icke-allmän plats.
Och datainspektionen hanterar tillståndsfria/anmälningsfria kameror.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2017-08-01 kl. 05:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback