Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-30, 21:24
  #49
Medlem
goin-xxxls avatar
Ett jäkla tjafs, det är bra att äta inom 1h, kolisar direkt efter passet ifall att du har mer fysiskt på schemat. Men i det långa loppet gör det inget om du krubbar efter 3h , du lär istället vara vrålhungrig och fin kropp kommer att ta nytta av den näringen med, gör det inte till en vana bara eftersom kroppens möjlighet att ta upp proteinet (proteinsyntes) är som högst 1h efter ditt pass samt på morgon när du vaknar. Som sagt gör inte det till en vana.
Citera
2017-07-30, 22:18
  #50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaie
Hej jag styrketränade nyss men hann inte äta och nu ska jag sitta på en buss i två timmar.. kommer mina muskler att brytas ner nu? Eller om jag äter om tre timmar kommer musklerna ta upp den maten eller är det för sent då?
Just nu har jag ingenting alls att äta förutom tuggmi, är det bättre att tugga tuggmi än att inte äta nånting tror ni?
tuggmi?
Först trodde jag du slant på tangenterna, men du skriver det ju upprepat, vad är det? Är det något styrketräningsgrejs?
Eller är du så retarderad av träningen att du inte fattar att det heter tugg-gummi, dvs gummi man tuggar?
Och OnT, så jag inte blir varnad, så är du OK, din kropp tar upp vad den behöver när du ger den det, inga fara att vänta ett tag efter träning, även om en liten protein/kolhydratkick direkt efter kan vara bra.
__________________
Senast redigerad av mikaels 2017-07-30 kl. 22:25.
Citera
2017-07-31, 00:15
  #51
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Vilken källa är bättre än George Farrah som är den bästa Bodybuilder gurun som finns och som har tävlat i Mr Olympia(världens största bodybuilding tävling) och numera tränar världens bästa bodybuilders?

https://www.youtube.com/watch?v=WNgxBfWvIzE

Spola fram till: 6:00 och kolla i 30 sekunder frammåt till 6:30.


Kankse har han rätt. Kanske har han fel. Det är en otrolig mängd rena påståenden som cirkulerar i träningsbranschen.

Någon påstår något och andra läser det och tror på det. Man hänvisar till varandra som något slags auktoriteter men väldigt lite baseras på några väl upplagda studier.

Det är förresten inte begränsat till träningsbranschen. Även "skolmedicinens" näringslära är uppbyggd på mycket tro och tyckande. "Det här låter sannolikt så då är det nog så, vi kör på det".
Citera
2017-07-31, 13:59
  #52
Medlem
Sallaads avatar
Näring direkt efter träning kan vara bra för personer på elitnivå. För er andra här på flashback spelar det ingen roll.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...ter-om-traning
Citera
2017-08-02, 01:08
  #53
Medlem
Ruger89s avatar
För enkelhetens skull så kan ju TS hädanefter bara se till att packa matlåda nästa gång han gynnar.

OnT, det är ingen ko på isen.
Citera
2017-08-02, 19:14
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaie
Hej jag styrketränade nyss men hann inte äta och nu ska jag sitta på en buss i två timmar.. kommer mina muskler att brytas ner nu? Eller om jag äter om tre timmar kommer musklerna ta upp den maten eller är det för sent då?
Just nu har jag ingenting alls att äta förutom tuggmi, är det bättre att tugga tuggmi än att inte äta nånting tror ni?

Nej, dina muskler kommer inte att "brytas ner" i den betydelse att de kommer försvinna. Att äta tre timmar efter ett styrkepass är inga som helst bekymmer, fastän det kanske är bättre med lite protein direkt efter passet. Tror dock inte det spelar någon som helst roll för gemene man.
Citera
2017-08-03, 00:04
  #55
Medlem
Brunbeverns avatar
Ingen moderator som ska ta bort 95% av HomeStones poster i tråden som är totalt irrelevanta poster där han sprider dynga?

Spelar ingen roll om du äter 3h efteråt. Man antar ju att folk äter mycket utspritt över dagen ändå. Svälter ni er hela dagen innan så har ni andra problem.
Citera
2017-08-03, 00:17
  #56
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Ingen moderator som ska ta bort 95% av HomeStones poster i tråden som är totalt irrelevanta poster där han sprider dynga?

Spelar ingen roll om du äter 3h efteråt. Man antar ju att folk äter mycket utspritt över dagen ändå. Svälter ni er hela dagen innan så har ni andra problem.


Håller med att han skrivit mycket skit..men!

Det kan absolut göra skillnad om man stoppar i sig mat direkt efter träningen eller väntar 3h.
Enkelt förklarat: Efter passet fortsätter nedbrytningen av musklerna, äter vi direkt efter så kommer kroppen att använda energi från den nya maten till att starta uppbyggnaden igen. Vilket leder till att nedbrytningen som kunde fortsatt lite längre tid blir då avbruten. Ju mer vi bryter ner ju mer kan vi bygga upp!

Observera att detta är generellt och mycket förenklat!! Detta kommer förmodligen inte vara någon enorm skillnad på en motionär, men många bäckar små


EDIT: Ett tips kan vara att gå in och lyssna på "Tyngre Träningssnack" podden. Finns ett avsnitt där dom tar upp exakt detta. Kan leta rätt på det om det önskas
__________________
Senast redigerad av lazze93lazze 2017-08-03 kl. 00:20.
Citera
2017-08-03, 01:03
  #57
Medlem
lazze93lazzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Jag håller inte med. Jag tycker att man ska ALLTID äta efter träningen. Och det spelar en roll. För ifall man tränar i 1-2 timmar och sedan inte äter på 4-5 timmar så är det så klart inte bra. Kroppen behöver energi och näring för att återhämta sig. Men du bestämmer ifall du vill äta eller inte.

Alltid äta efter träningen, inom 30-60 min menar du då?

Det är ju ett påstående som man inte vet.. Beror ju helt på när och hur mycket åt du senast? Vad har du kvar att göra denna dagen innan sömn? Har du någon mer fysikaktivet närliggandes? Finns ett helt gäng faktorer som spelar in om man vill få bästa resultat av sin träning med kosten.

Exempel: Du åker från ditt jobb vid 4 direkt till gymmet. Senast du åt var kl 12:30, lunchen bestod av en bra näringsrik matlåda du lagat kvällen innan. Efter ditt pass som är 1h långt idag så har du enbart soffmys och sova kvar på schemat. Varför så bråttom med att trycka in energi i kroppen då? Vad ska du ha den energin till som är så akut? I detta läge så åk hem, laga någon bra mat och ät i lugn och ro. Är du super hungrig och måste äta efter träningen, ta med en banan eller kanske en shake. Låt kroppen försätta nedbrytningen ett tag till.. Varför inte liksom?
Citera
2017-08-17, 18:36
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tickledelta
Det handlar om gains vilket är helt annorlunda ifrån att få musklerna angripna av kroppen som en källa till näring. Lär dig skillnaden din värdelösa undermänniska.

Du har fel han har rätt.
Citera
2017-08-18, 16:53
  #59
Medlem
Rabbahs avatar
Du bör äta inom 60 minuter efter träning. Ta en proteinshake direkt efter träning och sedan mat när du kommit hem, eller på bussen.

Lite kolhydrater är bra efter träning fördelat med protein och fett.
Citera
2017-08-19, 08:21
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbah
Du bör äta inom 60 minuter efter träning. Ta en proteinshake direkt efter träning och sedan mat när du kommit hem, eller på bussen.

Lite kolhydrater är bra efter träning fördelat med protein och fett.

Varför det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback