Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-30, 13:22
  #1
Medlem
Hej! Undrar som rubriken lyder hur det är att snorkla i havet med vanliga kläder, typ leggins och tunn långärmad tröja. Både för kylan och för det är mycket brännmaneter. Har ingen våtdräkt ännu så tänkte bara testa med detta först. Vet att det är tungt att simma med kläder....
Citera
2017-07-30, 13:29
  #2
Medlem
LucNNs avatar
Klart du kan. Och vadå för kylan. Du är trög, haha.
Citera
2017-07-30, 13:29
  #3
Medlem
Laxons avatar
Jag vill minnas att min kära mor jämt tvingade på mig en "bad-skjorta" när jag var ett litet kid. Gick alltid fint. Leggings borde heller inte vara något problem.

Annars finns det ju en mänger surf shirts som surfarna använder för att skydda sig mot sol och dylikt (antar att det även kan användas mot maneter), de är väldigt lätta.
Se: http://www.quiksilver.com/mens-surf-tees/

Dock kommer inget att hjälpa mot kylan i vattnet, men det hoppas jag att du kan räkna ut själv.
Citera
2017-07-30, 14:17
  #4
Medlem
En våtdräkt suger in vatten och gör dig "avvägd" dvs varken tyngre eller lättare än vattnet och du flyter som dig själv. Vanligtvis bättre än dig själv, eftersom de flesta våtdräktsmaterial gör att du flyter bättre än naken även om de är vattenfyllda. Säkerhetstänk?

Dessutom ska effekten av vattenupplagringen i våtdräkten göra dig värmeisolerad eftersom din kropp snabbt värmer upp den vattenvolymen, sedan cirkulerar den inte dvs du är isolerad från det kalla havsvattnet.

Vet inte om nya tjata syntetmaterial kan ersätta våtdräktseffekten. Men då ska de inte töja sig med vattnet, viktigt.

När man dyker i varma vatten utan våtdräkt kan man ha stumt tätt material typ Grolls arbetsoverall som skyddar mot vassa saker.
Citera
2017-07-30, 14:20
  #5
Medlem
Vanilga bomullskläder är dock inte att rekommendera eftersom de absorberar väldigt mycket vatten, blir tunga och har en tendens att snabbt skapa skavsår mot huden när de får ligga emot. Du blir heller aldrig torr när du väl går upp.

Köp en surftröja som någon sa, eller gå till H&M och köp dig en linnetröja i alla fall. Lin har mycket mer lämpliga egenskaper för surfingändamålet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback