Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-30, 12:26
  #1
Medlem
Jag har en Volkswagen diesel och tänker nu byta bil av olika anledningar, jag undrar hur nu resonerar angående val av diesel, bensin eller hybridbil eller annat?
Citera
2017-07-30, 12:41
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snolinga
Jag har en Volkswagen diesel och tänker nu byta bil av olika anledningar, jag undrar hur nu resonerar angående val av diesel, bensin eller hybridbil eller annat?

Jag skulle ALDRIG köpa en ny diesel nu. Det är inte alls osannolikt att dessa börjar bli förbjudna i storstäder, en efter en, inom bara några år. Det kommer bli förbud, straffskatter, ännu högre dieselskatter, etc, etc.

Begagnatpriserna känner redan av den utvecklingen, så möjligen att man kan köpa en begagnad diesel, men jag skulle dra mig att göra ens det då den kan förlora en stor del av sitt värde över en natt när en politiker viftar med sitt trollspö.
Citera
2017-07-30, 12:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snolinga
Jag har en Volkswagen diesel och tänker nu byta bil av olika anledningar, jag undrar hur nu resonerar angående val av diesel, bensin eller hybridbil eller annat?

Bra fråga. Var förbi skoda och säljaren visste inget om deras planer men sa att de fortfarande säljer nästan uteslutande diesel. Hybrid är väl det som gäller för tjänstebil. Privat lutar jag åt bensin. Vilket för vissa märken kan bli ett problem beroende på vilken motor storlek man vill ha och kombination med övrig drivlina. Kanske ser det annorlunda ut 2018.
Citera
2017-07-30, 13:25
  #4
Medlem
Turbomachines avatar
Om jag skulle köpa en ny bil så skulle det nog bli en Golf med nya motorn där den stänger av cylindrar under drift när kraften ej behövs så förbrukningen blir låg.
Jag har idag en Diesel golf och om Miljönaziserna får igenom sina krav på förbud så blir det en bil med noll värde i sig som man sitter med.
Att köpa sig en diesel idag känns uteslutet, tyvärr så har inte bränslecellsbilar och stationer blivit helt utvecklat än och enbart batteridrivna bilar är sämre för miljön än en förbränningsmotor.
Citera
2017-07-30, 17:33
  #5
Medlem
Det bör väl avgöras efter vilket behov du har? 750 mil stadstrafik om året eller motor- och landsväg 500 mil i månaden...
Citera
2017-07-30, 21:26
  #6
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag skulle ALDRIG köpa en ny diesel nu. Det är inte alls osannolikt att dessa börjar bli förbjudna i storstäder, en efter en, inom bara några år. Det kommer bli förbud, straffskatter, ännu högre dieselskatter, etc, etc.

Begagnatpriserna känner redan av den utvecklingen, så möjligen att man kan köpa en begagnad diesel, men jag skulle dra mig att göra ens det då den kan förlora en stor del av sitt värde över en natt när en politiker viftar med sitt trollspö.

Nej..
Eventuella lokala förbud som kanske kan komma i framtiden, gäller endast de äldre euro 5 dieslarna, inte de nya euro 6 dieslarna.

Trots att jag skrivit det typ 10 gånger här på flashback så är det uppenbarligen fortfarande ingen som fattat det ännu, utan bara fortsätter tugga om "dieselförbud"..
De finns inga planer på något jävla dieselförbud, det finns däremot diskussioner om lokala förbud för de äldre euro 5 dieslarna från år 2020 i vissa kvarter i gamla stan i centrala stockholm..

Vidare är en euro 6 diesel att föredra eftersom den släpper ut mycket mindre co2 än motsvarande bensinmotor, dessutom släpper de helt nya euro 6 dieslarna även ut mindre andel farliga partiklar än de direktinsprutade bensinmotorerna.
De renaste dieselmotorerna att köpa idag som ny bil hittar man hos VW och Mercedes med sin scr rening. Endast mildhybriden Toyota Prius klår dessa i utsläpp.

En massa nya bensinare med direktinsprutning som säljes idag, klarar inte de kommande avgaskraven euro 6c som kommer till hösten, dessa måste därför utrustas med partikelfilter från fabrik, något som exempelvis Peugeot, Mercedes och VW redan börjat med.

Annars är det bästa alternativet för den som är intresserad av en bensinare är att satsa på en bilmodell med sugrörsinsprutning då dessa inte har problemen med för höga partikelutsläpp.

Sammanfattningsvis är alltså en euro 6 diesel att rekommendera, och alla nya dieslar som säljes idag är euro 6.
Euro 5 kan man inte längre köpa som ny.
När det gäller bensinarna så ska man absolut inte idag gå och köpa sig en direktinsprutad bensinmotor utan partikelfilter.
Man ska se till att den bilen man köper antingen har ett partikelfilter monterat från fabrik eller så bör man köpa en bensinmotor utan turbo och med med traditionell insprutning.
Citera
2017-07-30, 21:29
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej..
Eventuella lokala förbud som kanske kan komma i framtiden, gäller endast de äldre euro 5 dieslarna, inte de nya euro 6 dieslarna.

Trots att jag skrivit det typ 10 gånger här på flashback så är det uppenbarligen fortfarande ingen som fattat det ännu, utan bara fortsätter tugga om "dieselförbud"..
De finns inga planer på något jävla dieselförbud, det finns däremot diskussioner om lokala förbud för de äldre euro 5 dieslarna från år 2020 i vissa kvarter i gamla stan i centrala stockholm..

Vidare är en euro 6 diesel att föredra eftersom den släpper ut mycket mindre co2 än motsvarande bensinmotor, dessutom släpper de helt nya euro 6 dieslarna även ut mindre andel farliga partiklar än de direktinsprutade bensinmotorerna.
De renaste dieselmotorerna att köpa idag som ny bil hittar man hos VW och Mercedes med sin scr rening. Endast mildhybriden Toyota Prius klår dessa i utsläpp.

En massa nya bensinare med direktinsprutning som säljes idag, klarar inte de kommande avgaskraven euro 6c som kommer till hösten, dessa måste därför utrustas med partikelfilter från fabrik, något som exempelvis Peugeot, Mercedes och VW redan börjat med.

Annars är det bästa alternativet för den som är intresserad av en bensinare är att satsa på en bilmodell med sugrörsinsprutning då dessa inte har problemen med för höga partikelutsläpp.

Sammanfattningsvis är alltså en euro 6 diesel att rekommendera, och alla nya dieslar som säljes idag är euro 6.
Euro 5 kan man inte längre köpa som ny.
När det gäller bensinarna så ska man absolut inte idag gå och köpa sig en direktinsprutad bensinmotor utan partikelfilter.
Man ska se till att den bilen man köper antingen har ett partikelfilter monterat från fabrik eller så bör man köpa en bensinmotor utan turbo och med med traditionell insprutning.

Bra info, det hade jag faktiskt missat. Tidningar är bra på att utelämna viktiga detaljer.
Citera
2017-08-03, 09:47
  #8
Medlem
PaulPaljetts avatar
Det går ungefär 4-5 år mellan varje Euro-standard. Så om Euro5 och tidigare blir förbjudna 2020, kan vi då inte grovt räkna med att Euro6 blir förbjudna runt 2025? Kanske till och med tidigare?
Citera
2017-08-03, 11:58
  #9
Medlem
blomodlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej..
Eventuella lokala förbud som kanske kan komma i framtiden, gäller endast de äldre euro 5 dieslarna, inte de nya euro 6 dieslarna.

Trots att jag skrivit det typ 10 gånger här på flashback så är det uppenbarligen fortfarande ingen som fattat det ännu, utan bara fortsätter tugga om "dieselförbud"..
De finns inga planer på något jävla dieselförbud, det finns däremot diskussioner om lokala förbud för de äldre euro 5 dieslarna från år 2020 i vissa kvarter i gamla stan i centrala stockholm..

Vidare är en euro 6 diesel att föredra eftersom den släpper ut mycket mindre co2 än motsvarande bensinmotor, dessutom släpper de helt nya euro 6 dieslarna även ut mindre andel farliga partiklar än de direktinsprutade bensinmotorerna.
De renaste dieselmotorerna att köpa idag som ny bil hittar man hos VW och Mercedes med sin scr rening. Endast mildhybriden Toyota Prius klår dessa i utsläpp.

En massa nya bensinare med direktinsprutning som säljes idag, klarar inte de kommande avgaskraven euro 6c som kommer till hösten, dessa måste därför utrustas med partikelfilter från fabrik, något som exempelvis Peugeot, Mercedes och VW redan börjat med.

Annars är det bästa alternativet för den som är intresserad av en bensinare är att satsa på en bilmodell med sugrörsinsprutning då dessa inte har problemen med för höga partikelutsläpp.

Sammanfattningsvis är alltså en euro 6 diesel att rekommendera, och alla nya dieslar som säljes idag är euro 6.
Euro 5 kan man inte längre köpa som ny.
När det gäller bensinarna så ska man absolut inte idag gå och köpa sig en direktinsprutad bensinmotor utan partikelfilter.
Man ska se till att den bilen man köper antingen har ett partikelfilter monterat från fabrik eller så bör man köpa en bensinmotor utan turbo och med med traditionell insprutning.

Stämmer detta så utelämnar ju medierna verkligen viktig information. Har försökt kika på vad för miljöklassning BMW har på sina dieslar. Hur hittar jag detta? Kan inte hitta något på exempelvis deras N47-motor. Eller är det från en viss årsmodell för samtliga tillverkare?
Citera
2017-08-03, 13:22
  #10
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Stämmer detta så utelämnar ju medierna verkligen viktig information. Har försökt kika på vad för miljöklassning BMW har på sina dieslar. Hur hittar jag detta? Kan inte hitta något på exempelvis deras N47-motor. Eller är det från en viss årsmodell för samtliga tillverkare?
Utelämnar? http://www.aftonbladet.se/bil/a/lqOM...kt-i-stockholm
http://www.mestmotor.se/recharge/art...euro-6-kraven/

Det är snarare du som inte läser riktigt vad som står, vad det gäller miljöklasser så är även de en snabb googling bort: http://www.bilsvar.se/sv/a-o1/Utslappsklass/

Jag är inte orolig, i dagarna har ju tyska regeringen kommit överens om att 5 miljoner bilar ska uppdateras för att de ska slippa införa körförbud osv., dieselbilar kommer att vara kvar och säljas ett bra tag till, den senaste statistiken säger att det inte är nån skillnad vad det gäller nyregistrering och det sista våra folkvalda vill är att reta upp en stor köpstark väljargrupp genom att införa förbud, miljözoner och tillfälliga stopp, säkert så inom några år, men totalförbud lär det inte bli.
Citera
2017-08-03, 15:48
  #11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Jag skulle säga att det beror på var du kör/hur du bor.
Kör man mycket stadstrafik så rekommenderar jag definitivt en hybrid. Jag har kört diesel förut men gick över till en vanlig hybrid (Toyota Auris) i våras och det har jag definitivt inte ångrat.

I stadstrafik är en hybrid överlägsen, elmotorn sköter låga hastigheter fantastiskt bra och i bilköer så glider man fram ljud och vibrationslöst med den stora motorn avstängd.
Oavsett trafiktyp så går motorn mycket tystare och skönare än i stort sett vilken förbränningsmotor som helst. Om man inte går upp till tredubbla priset på bilen såklart.
Kollar man på förbrukningen så är den också fruktansvärt mycket bättre i stadstrafik.

Kör man däremot mestadels landsväg/motorväg så är hybriden inte så speciellt mycket bättre. Marginellt bättre förbrukning bara. Motorn går dock fortfarande tystare och jämnare.

Detta är med Toyotas system ska sägas också, det finns ju lite olika varianter och alla funkar ju inte riktigt likadant.

Slutligen kan ju sägas att jag har extremt svårt att tro att jag nånsin kommer köpa en bil som är mindre elektrisk än denna, det skulle vara ett steg tillbaka som jag inte vill ta.
Citera
2017-08-03, 20:57
  #12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Stämmer detta så utelämnar ju medierna verkligen viktig information. Har försökt kika på vad för miljöklassning BMW har på sina dieslar. Hur hittar jag detta? Kan inte hitta något på exempelvis deras N47-motor. Eller är det från en viss årsmodell för samtliga tillverkare?

Media är ofta slarviga med detaljer och inte sällan kombinerat med en korkad rubrik, det gäller väl framför allt kvällspressen såsom expressen/aftonbadet.
Dock, läser man hela artikeln så har alla medier tydligt rapporterat att eventuella körförbud endast gäller de äldre euro 5 dieslarna och inte de nyare euro 6.
Svt och SR är väl de svenska medier som rapporterat bäst om detta.

Det är lagkrav inom EU att alla dieslar från 1 september 2015 ska vara euro 6.

BMW:s N47-motor kom redan år 2007 och således finns den både som euro 5 och som euro 6.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback