Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-30, 15:36
  #13
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Att inte förstå att psykologiska trick fungerar även på intelligenta tyder inte på speciellt hög intelligens...

Det slutar vara ett trick när man vet att det är ett trick, tänker man inte på det så går man på det, men annars nej.

Därför man säger att kunskap är makt...
Men är inte lika lättlurad.

Men fortsätt du lev i din fantasi bubbla,
Citera
2017-07-30, 15:39
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Det slutar vara ett trick när man vet att det är ett trick, tänker man inte på det så går man på det, men annars nej.

Därför man säger att kunskap är makt...
Men är inte lika lättlurad.

Men fortsätt du lev i din fantasi bubbla,
Det här vet i stort sett alla om, men ändå påverkas vi av det. Läste en undersökning om det för länge sedan, och lustigt nog var det just sådana som du som var mest lättlurade.
Citera
2017-07-30, 15:52
  #15
Medlem
Välkommen.
Detta fenomen är inget som är typiskt svenskt, gäller i alla länder där jag varit och de tar kort.
Citera
2017-07-30, 16:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Köper du sju varor för låt säga:

1. 199kr
2. 69kr
3. 259kr
4. 139kr
5. 229kr
6. 389kr
7. 119kr


Innan du börjar räkna, titta upp i fem sekunder och summera vad det blir mellan tummen och pekfingret. Bara som absolut hastigast på samma sätt som man gör den otroligt grova/snabba överslagsräkningen i butiken.

Vad fick du det till?


Själv fick jag det till 1250kr ish.
Svaret: 1323kr

För när du börjar köpa många varor så kan du inte hålla reda på alla siffor och av någon märklig anledning så är vi oftast optimister i vår kostnadsöversyn och i kassan blir det då lite dyrare än du förväntade dig.

Hade man istället staplat upp:

1. 200kr (199kr)
2. 70kr (69kr)
3. 260kr (259kr)
4. 140kr (139kr)
5. 230kr (229kr)
6. 390kr (389kr)
7. 120kr (119kr)

Så kommer du uppskatta ännu närmre.

Och valet köpa/inte köpa är inte mer än psykologi. De flesta butiker lever på "mest för pengarna" istället för "kvalité före kvantitet", då är 9/.99-konceptet att föredra. Det finns därför att det fungerar - case closed!


men Många butiker nuförtiden har ¨Skanna själv¨, då summa upp alla priser automatiskt på ¨Handenhet¨, man har en väldigt bra ¨kontroll¨ om hur mycket de har spenderat..
Citera
2017-07-30, 23:24
  #17
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det här vet i stort sett alla om, men ändå påverkas vi av det. Läste en undersökning om det för länge sedan, och lustigt nog var det just sådana som du som var mest lättlurade.

Fast hur kan jag vara lätt lurad om jag bara köper saker som jag behöver ?

Folk som köper skit dom ej behöver är dom som påverkas, vilket jag ej gör, min tv är 7 år gammal, men kör saker till det pajar sedan köper jag nytt oavsett pris dumfuck.

299 priserna är för att lura folk att köpa saker dom ej behöver, men du verkar inte få det rätt hur du än tänker.

Men lycka till med shoppandet.
Citera
2017-07-31, 08:36
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Fast hur kan jag vara lätt lurad om jag bara köper saker som jag behöver ?

Folk som köper skit dom ej behöver är dom som påverkas, vilket jag ej gör, min tv är 7 år gammal, men kör saker till det pajar sedan köper jag nytt oavsett pris dumfuck.

299 priserna är för att lura folk att köpa saker dom ej behöver, men du verkar inte få det rätt hur du än tänker.

Men lycka till med shoppandet.
Det stora felet du gör är att du tror att du själv är rätt person att avgöra om ditt eget undermedvetna påverkas. Sen kan det mycket väl vara så att du är en på miljonen och inte påverkas av det här tricket. Det kan jag inte säga något om, även om sannolikheten är rätt låg, men att du är helt oförstående till att andra inte köper ditt påstående med hull och hår vittnar ju onekligen om viss dumhet.

EDIT:

Kan tänka mig att man kan få sådant att fungera ändå för sådana saker du köper väldigt sällan. Däremot har jag rätt svårt att tänka mig att du aldrig någonsin köper något annat än exakt det du har planerat i förväg när du är i exempelvis en mataffär.
__________________
Senast redigerad av RulleRivare 2017-07-31 kl. 09:29.
Citera
2017-07-31, 10:39
  #19
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det stora felet du gör är att du tror att du själv är rätt person att avgöra om ditt eget undermedvetna påverkas. Sen kan det mycket väl vara så att du är en på miljonen och inte påverkas av det här tricket. Det kan jag inte säga något om, även om sannolikheten är rätt låg, men att du är helt oförstående till att andra inte köper ditt påstående med hull och hår vittnar ju onekligen om viss dumhet.

EDIT:

Kan tänka mig att man kan få sådant att fungera ändå för sådana saker du köper väldigt sällan. Däremot har jag rätt svårt att tänka mig att du aldrig någonsin köper något annat än exakt det du har planerat i förväg när du är i exempelvis en mataffär.


vet inte vilken grad av utvecklings störning ni i denna tråd lider av, men då jag notera aldrig köper saker jag ej behöver så tyder det väääääääldigt tydligt på att detta knep ej funkar på mig, och resten av den normala världen som är medvetna om detta trick, men för er som har 0 inpuls kontroll så kan jag förstå att det är svårt trotts att ni är medvetna om detta trick, och somsagt är man medveten om saker så är man lite lika lätt påverkad, än mot en omedveten person.

jag styr min kropp, inte tvärtom..
Citera
2017-07-31, 15:06
  #20
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Eller:

200
100
300
100
200
400
100
= ca 1400kr
Det var så jag räknade och min uppskattning hamnade på "Under 1500"
Citera
2017-08-02, 12:21
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Mentalt sån tror folk att en vara gör 299 kr är billigare än 300 kr.

Det handlar om att lura folk till att köpa saker dom egentligen inte har råd med.

Finns stuider som bevisar att folk hellre köper en sak som kostar 299 än 300.

Så det är bara ett försäljnings knep för att sälja mera skit till korkat folk

Welcome to sweden.
är ju dock så i alla länder att dom gör samma sak så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback