Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-09, 10:43
  #13
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHellis
Nja ostabila uthopp kan definitivt ställa till bekymmer.
Armar och ben kan fånga linor och/eller lösgöra linslag i osekvens.

Att få reservdrag på automatlina inom sporthoppning är vanligare än manuella drag.
Dock ska man tänka på att statistiken är missvisande eftersom erfarenheten är låg vid automathoppen och då händer det att elever cutta en fullt fungerande skärm.


Vad gäller mörkläggning av en felpackad skärm.
Ja det är möjligt men det är ingen som vinner något på det.
Däremot är det svårt att veta exakt vad som var felet och det är möjligt att instruktören delvis säger ostabila exit för att det kan/var bidragande faktor.

Fallskärmarna packas inte alltid av erfarna hoppare utan ofta av elever med 0-30 hopp, kontroller ska göras för att säkerställa att det är korrekt packat men tyvärr händer saker även bakom ryggen.
Man kan inte ha folk som lägger hela sin tid på att kontrollera en packning som kanske tar 1-1,5h för en nybörjare.
En liten handrörelse och en baglåsning kan vara ett faktum, som mycket möjligt kan ske mellan kontroller som man inte kan (Jo det kan man men inte utan för mycket jobb) kontrollera.

Jag instämmer med andra här ovan, skit händer ibland och det är bara att släppa det och gå vidare.
Du vinner inget på att gräva i det utan snarare kan det skapa fler rädslor.
Upp igen och skaffa erfarenhet så kommer du inom ett år ha en god hum om vad som hände eller kanske hände(vi kan ju aldrig vara helt säker).

Så är det ju. Gå vidare. Precis som du skriver packar man ju sin egen skärm dock under övervakning men en lina kan ju alltid lägga sig fel.
Citera
2017-11-01, 19:46
  #14
Medlem
Wöw vilken upplevelse! Det är nog mindre än en på 10000.
Citera
2017-11-06, 14:01
  #15
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvrisone
Wöw vilken upplevelse! Det är nog mindre än en på 10000.

Ja. Det var en ganska omtumlande upplevelse kan jag säga. När jag landat och plockade ihop reserven så kändes det som ett nederlag. Då tänkte jag att jag måste missbedömt hela situationen. Att jag cuttat i onödan men så var det ju inte.
Citera
2017-11-06, 14:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Ja. Det var en ganska omtumlande upplevelse kan jag säga. När jag landat och plockade ihop reserven så kändes det som ett nederlag. Då tänkte jag att jag måste missbedömt hela situationen. Att jag cuttat i onödan men så var det ju inte.


Jag förstår det! Har varit med om några nära döden upplevelser i den "extremsporten" ( ogillar det uttrycket ) jag sysslar med. Har även varit med om dödsfall och allvarliga skador.
Många som håller på med sånt här är perfektionister och lägger lätt skuld på sig själv fast man inte gjort någonting fel. I slutändan tror jag att det är bra att ha en sådan inställning.
Var riktigt sugen på fallskärm för att gå vidare till base och sedan wingsuit men nu efter jag blivit pappa har jag totalt ändrat min inställning till att riskera livet.
Tror att jag kommer börja hoppa fallskärm nästa sommar men inte ta de övriga stegen.

Be safe!
Citera
2017-11-06, 17:32
  #17
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvrisone
Jag förstår det! Har varit med om några nära döden upplevelser i den "extremsporten" ( ogillar det uttrycket ) jag sysslar med. Har även varit med om dödsfall och allvarliga skador.
Många som håller på med sånt här är perfektionister och lägger lätt skuld på sig själv fast man inte gjort någonting fel. I slutändan tror jag att det är bra att ha en sådan inställning.
Var riktigt sugen på fallskärm för att gå vidare till base och sedan wingsuit men nu efter jag blivit pappa har jag totalt ändrat min inställning till att riskera livet.
Tror att jag kommer börja hoppa fallskärm nästa sommar men inte ta de övriga stegen.

Be safe!

Jag hade också funderingar på base förut men man har liksom insett att det är galenskap. Riggarna som basehopparna har saknar ju reservskärm har jag för mig.
Det är ju ganska vansinne egentligen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback