Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-31, 17:11
  #25
Medlem
SirKnasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Seat...Håller nog lägst andrahandsvärde...KIA och SEAT är koreanska bilar, Tror dom är gämförbara däremot skulle jag aldrig kolla på en Koreansk automatläda.

Seat är inte koreanskt utan spanskt och ingår i VAG koncernen med Volkswagendelar. Så kvalité som en Golf med andra ord vilket kanske inte är i världsklass men å andra sidan är nog knappast anda fabrikat så mycket bättre.
Citera
2017-08-04, 09:45
  #26
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Jag gör en sån här från mitt inlägg i en tråd här strax ovanför (Diesel, bensin eller hybrid).

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag skulle säga att det beror på var du kör/hur du bor.
Kör man mycket stadstrafik så rekommenderar jag definitivt en hybrid. Jag har kört diesel förut men gick över till en vanlig hybrid (Toyota Auris) i våras och det har jag definitivt inte ångrat.

I stadstrafik är en hybrid överlägsen, elmotorn sköter låga hastigheter fantastiskt bra och i bilköer så glider man fram ljud och vibrationslöst med den stora motorn avstängd.
Oavsett trafiktyp så går motorn mycket tystare och skönare än i stort sett vilken förbränningsmotor som helst. Om man inte går upp till tredubbla priset på bilen såklart.
Kollar man på förbrukningen så är den också fruktansvärt mycket bättre i stadstrafik.

Kör man däremot mestadels landsväg/motorväg så är hybriden inte så speciellt mycket bättre. Marginellt bättre förbrukning bara. Motorn går dock fortfarande tystare och jämnare.

Detta är med Toyotas system ska sägas också, det finns ju lite olika varianter och alla funkar ju inte riktigt likadant.

Slutligen kan ju sägas att jag har extremt svårt att tro att jag nånsin kommer köpa en bil som är mindre elektrisk än denna, det skulle vara ett steg tillbaka som jag inte vill ta.
Och då slänger jag in just Toyota Auris hybrid som förslag. Den ligger i samma storleksklass som dom du snackar om. Eftersom det är en hybrid så finns den bara som automat.
Kvaliteten är bättre än dom övriga, Volkswagen skulle jag undvika faktiskt, dom goda erfarenheterna av VW dom senaste åren är få.. (På jobbet har vi väl haft runt 15 olika bilar dom senaste åren, mestadels Volvo, några Ford, nån Toyota och Mazda. Två stycken har varit VW och två stycken har varit problem-bilar, du kanske kan gissa vilka..). Och för att inte bara dra anekdotisk bevisföring så vinner Toyota i stort sett alltid undersökningarna om vilka bilar som har minst problem.

Jag köpte min i våras för 135K, 3 år gammal och har gått 3000 mil i perfekt skick.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback