Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-10-24, 08:09
  #37
Moderator
evilhoneys avatar
Alltså det finns ju drogfri och drogfri.
Vissa behöver ju verkligen vissa mediciner för att få ett fungerande liv, sen att det inte är strikt drogfritt är väl en annan del av frågan.

Just i TS fall låter det ju ganska olyckligt då de triggar själva beroendet och hen längtar efter ruset, om jag vore TS skulle jag nog försöka prata med en annan psykiatriker för att se om man kan kolla igenom medicinlistan. (Vilket hen iofs verkar ha gjort enligt det andra inlägget.)
Citera
2017-10-24, 10:24
  #38
Medlem
uch zyprexa å mirtazapin aldrig mer de rävgiftet. men ja ställde mig själv samma fråga å hade ganska snarlik dosering men å komma till psyk å va possetiv på amfetamin fick mig själv å fundera så slutade med precis allt för 6 år sedan mår hur bra som helst nå litet återfall på benzo har dock hänt.
Citera
2017-10-24, 19:40
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Nej, där har du faktiskt fel. Kör du bil påverkad av mediciner med exempelvis röd triangel så kör du påverkad och kan vid exempelvis trafikförseelser eller olyckor dömas för drograttfylla, oavsett om du fått medicinerna på recept eller ej. Hör med din läkare om du inte tror på mig. Det finns gråzoner men det är jäkligt dumt att chansa. En familjemedlem är hovrättsdomare så jag har denna information direkt från honom.

Eh nej han har rätt.

https://korkortonline.se/teori/alkohol-rattfylla/

Läkemedel & mediciner i trafiken

Det finns ingen lista över ”trafikförbjudna” läkemedel. Det som är förbjudet är att köra om du uppträder trafikfarligt. Förbudet gäller även om läkare skrivit ut medicinen.

Det är ditt ansvar att bedöma om läkemedlet gör dig trafikfarlig (ta hjälp av läkare, apotek och bipacksedeln).

Narkotikaklassade ämnen är tillåtna om läkare skrivit ut medicinen.

Kör du trafikfarligt på grund av läkemedel tillämpas rattfyllerilagstiftningen.
Citera
2017-10-24, 22:11
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1001001001
Eh nej han har rätt.

https://korkortonline.se/teori/alkohol-rattfylla/

Läkemedel & mediciner i trafiken

Det finns ingen lista över ”trafikförbjudna” läkemedel. Det som är förbjudet är att köra om du uppträder trafikfarligt. Förbudet gäller även om läkare skrivit ut medicinen.

Det är ditt ansvar att bedöma om läkemedlet gör dig trafikfarlig (ta hjälp av läkare, apotek och bipacksedeln).

Narkotikaklassade ämnen är tillåtna om läkare skrivit ut medicinen.

Kör du trafikfarligt på grund av läkemedel tillämpas rattfyllerilagstiftningen.

Eh, det var ju precis det jag skrev

"kör du påverkad och kan vid exempelvis trafikförseelser eller olyckor dömas för drograttfylla, oavsett om du fått medicinerna på recept eller ej. Hör med din läkare"

Vad var det du inte förstod?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback