• 1
  • 2
2017-07-29, 19:03
Medlem
Enok1Halvars avatar
Fråga till er som har koll på pensionsförsäkringar
På mitten på nittio talet var det hausse i att alla skulle fixa sin egen pensionsförsäkring,jag var en av dom som gick på det.
Satte in några hundralappar varje månad under 10-15 år totalt hade jag lagt in ca 50000:-, för några år sedan tröttnade jag,och efter 15 år är värdet 45000:-
Dom enda som tjänade pengar var min bank "som lurade på mig detta"
Var det egentligen enda anledningen att lura sina sparare på pengar?
Man fick ju så här i efterhand sjukt dåliga villkor
Inga garantier
sjukt dålig avkastning
ingen möjlighet att ta ut pengarna på 40 år

Nån som vet om det finns nån möjlighet att få ut pengarna eller omfördela dom till aktier,kan tänka mig betala ev avgifter bara jag slipper ha pengarna där dom ligger utan minsta ökning
eller e det helkört?
Citera
2017-07-29, 19:12
Medlem
Ja, det är möjligt att få ut pengarna från ett IPS-konto om summan är mindre än ett prisbasbelopp. 44800:- är det i år så du får helt enkelt vänta på att du tappar 200:- till.

https://www.skatteverket.se/privat/s...c80002218.html
Citera
2017-07-29, 19:22
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Ja, det är möjligt att få ut pengarna från ett IPS-konto om summan är mindre än ett prisbasbelopp. 44800:- är det i år så du får helt enkelt vänta på att du tappar 200:- till.

Tackar
Citera
2017-07-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack

Vad säger att det är ett IPS-konto?
Citera
2017-07-29, 19:48
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hmmm hur ser jag det?
Citera
2017-07-29, 20:00
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Spelar ingen roll om det är Ips eller pensionsförsäkring. Detta är samma regler som gäller.

"Pensionssparanden kan i vissa fall avslutas utan Skatteverkets medgivande (dispens)
Pensionsförsäkringar och pensionssparkonton ska uppfylla följande två villkor för att kunna återköpas eller avslutas utan Skatteverkets medgivande:

Det tekniska återköpsvärdet för pensionsförsäkringen, eller kontobehållningen för pensionssparkontot, är lägre än ett prisbasbelopp (44 800 kronor för år 2017).

Försäkringsföretaget, eller banken, godkänner att du avslutar sparandet.

Om du har ett pensionssparande som uppfyller dessa krav ska du inte kontakta Skatteverket. Kontakta i stället ditt försäkringsföretag eller din bank."

Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Hmmm hur ser jag det?

Borde framgå på kontots namn
Citera
2017-07-29, 20:03
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Spelar ingen roll om det är Ips eller pensionsförsäkring. Detta är samma regler som gäller.

"Pensionssparanden kan i vissa fall avslutas utan Skatteverkets medgivande (dispens)
Pensionsförsäkringar och pensionssparkonton ska uppfylla följande två villkor för att kunna återköpas eller avslutas utan Skatteverkets medgivande:

Det tekniska återköpsvärdet för pensionsförsäkringen, eller kontobehållningen för pensionssparkontot, är lägre än ett prisbasbelopp (44 800 kronor för år 2017).

Försäkringsföretaget, eller banken, godkänner att du avslutar sparandet.

Om du har ett pensionssparande som uppfyller dessa krav ska du inte kontakta Skatteverket. Kontakta i stället ditt försäkringsföretag eller din bank."

Borde framgå på kontots namn
Utan att outa för mycket,men det står
Pensionsförsäkring UL xxxxxx-xxxx-xx
sparform Fond
Citera
2017-07-29, 21:11
Medlem
Att du fått kass avkastning är kanske för att du trodde att fonder som valdes skulle vara bra i all evighet. Du kanske trodde banken skulle byta fonder åt dig? Fonder är privatpersonens ansvar! Det är inget fel på sparformen, snarare tvärt om då man fick göra avdrag på deklarationen. Är väl du som varit inaktiv. Banken ser enbart till sina egna intressen, ligger du i deras fonder och betalar deras avgifter får dom ju inget extra för att du byter fonder utan du bara kostar tid.

Som redan nämnts tillåter lagen att pensionsförsäkringar återköps, men det är ingen rättighet! Vissa försäkringsbolag/banker säger faktiskt nej. Du måste alltså fråga om dom tillåter det och sedan be om en blankett för detta.

Fonder har aldrig garantier. Ville du ha garanti borde du valt traditionell förvaltning. Då hade du troligtvis också gått plus.

Det låter som Skandia baserat på UL-...
Senast redigerad av ChiLLon 2017-07-29 kl. 21:18.
Citera
2017-07-29, 21:22
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Att du fått kass avkastning är kanske för att du trodde att fonder som valdes skulle vara bra i all evighet. Du kanske trodde banken skulle byta fonder åt dig? Fonder är privatpersonens ansvar! Det är inget fel på sparformen, snarare tvärt om då man fick göra avdrag på deklarationen. Är väl du som varit inaktiv. Banken ser enbart till sina egna intressen, ligger du i deras fonder och betalar deras avgifter får dom ju inget extra för att du byter fonder utan du bara kostar tid.

Som redan nämnts tillåter lagen att pensionsförsäkringar återköps, men det är ingen rättighet! Vissa försäkringsbolag/banker säger faktiskt nej. Du måste alltså fråga om dom tillåter det och sedan be om en blankett för detta.

Fonder har aldrig garantier. Ville du ha garanti borde du valt traditionell förvaltning. Då hade du troligtvis också gått plus.

Det låter som Skandia baserat på UL-...
Japp skandiabanken, håller delvis med dig, men man var ung och dum fattade inte riktigt vad man gjorde, och dom berättade inte precis om att man var bunden i 40 år utan att hur mycket den skulle ge i avkastning och dom stod för placeringen , så ja både dumhet och lurad kan man väl säga
Citera
2017-07-29, 21:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Fråga till er som har koll på pensionsförsäkringar
På mitten på nittio talet var det hausse i att alla skulle fixa sin egen pensionsförsäkring,jag var en av dom som gick på det.
Satte in några hundralappar varje månad under 10-15 år totalt hade jag lagt in ca 50000:-, för några år sedan tröttnade jag,och efter 15 år är värdet 45000:-
Dom enda som tjänade pengar var min bank "som lurade på mig detta"
Var det egentligen enda anledningen att lura sina sparare på pengar?
Man fick ju så här i efterhand sjukt dåliga villkor
Inga garantier
sjukt dålig avkastning
ingen möjlighet att ta ut pengarna på 40 år

Nån som vet om det finns nån möjlighet att få ut pengarna eller omfördela dom till aktier,kan tänka mig betala ev avgifter bara jag slipper ha pengarna där dom ligger utan minsta ökning
eller e det helkört?
Är det du eller banken som valt vad pengarna ska placeras i?
Citera
2017-07-29, 21:24
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Är det du eller banken som valt vad pengarna ska placeras i?
Banken tog det ansvaret , det är vad jag betalade avgifter för
eller är det nått annat fel i detta ?
Citera
2017-07-29, 21:33
Medlem
Citat:
Japp skandiabanken, håller delvis med dig, men man var ung och dum fattade inte riktigt vad man gjorde, och dom berättade inte precis om att man var bunden i 40 år utan att hur mycket den skulle ge i avkastning och dom stod för placeringen , så ja både dumhet och lurad kan man väl säga
Det är en privat pensionsförsäkring du har då, inte IPS. Skandia har visserligen IPS men den börjar inte på LU om jag minns rätt.

Saker och ting rent legalt har ändrats något ofantligt på så lång tid, i dagsläget är sådan information ett krav att säkerställa att du förstått, utöver lämna lagstadgad förköpsinformation. Men förr i tiden kunde man göra i princip hur som helst. Jag jobbar själv i branschen, dock inte på en bank eller försäkringsbolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in