Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-29, 18:29
  #1
Medlem
Jag har nyligen byggt en dator för första gången och skulle montera chassi fläktarna (2st) men moderkortet kan bara ha en fläkt, därför köpte jag denna från inet (se länk). Problemet nu är att mina chassi fläktar har 3 pins och den kabeln jag köpte har en med 4 pins och de andra två är 3 pins fast ll.l dvs 2 pins sen ett mellanrum och en pin. Kan jag koppla i 3 pins fläkten i de 2 pins och låta den sista pin vara? Fungerar det ändå eller måste jag returnera den?


https://www.inet.se/produkt/6912170/...ktar-pwm#specs
Citera
2017-07-29, 19:38
  #2
Medlem
kl4sseKocks avatar
Den ska du kunna göra, dock kommer du inte kunna justera fläkthastighet då, så den kommer gå på högvarv.
Citera
2017-07-29, 19:49
  #3
Medlem
Bild på hur kabeln jag köpte ser ut.

http://imgur.com/a/n2VIE
Citera
2017-07-29, 19:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Den ska du kunna göra, dock kommer du inte kunna justera fläkthastighet då, så den kommer gå på högvarv.

Gör det något om bakre och främre fläkten på chassit går på högvarv? Jag kan som sagt inte mycket om datorer så vet inte om det är viktigt att behöva justera fläkthastighet eller inte.
Citera
2017-07-29, 20:00
  #5
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CynicAce
Gör det något om bakre och främre fläkten på chassit går på högvarv? Jag kan som sagt inte mycket om datorer så vet inte om det är viktigt att behöva justera fläkthastighet eller inte.
I det här fallt skulle jag säga att det handlar om ljudnivå, går fläkten på högvarv mer oljud sen är givetvis upp till var och en vad som ojlud och inte.

Tycket du ska prova koppla in och höra om du upplever de som störde eller ej, har du ett bra chassi med dämpning så hjälper de till bra.
Citera
2017-07-29, 20:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
I det här fallt skulle jag säga att det handlar om ljudnivå, går fläkten på högvarv mer oljud sen är givetvis upp till var och en vad som ojlud och inte.

Tycket du ska prova koppla in och höra om du upplever de som störde eller ej, har du ett bra chassi med dämpning så hjälper de till bra.

Jag tar och testar det lite senare och ser hur mycket det kommer att låta. Förresten vet du eller om någon annan vet, varför kontakten är som den är? Varför inte bara lägga till en pin och göra de till 4 pins istället? Eller är den gjord för något speciellt?
Citera
2017-07-29, 20:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CynicAce
Jag har nyligen byggt en dator för första gången och skulle montera chassi fläktarna (2st) men moderkortet kan bara ha en fläkt, därför köpte jag denna från inet (se länk). Problemet nu är att mina chassi fläktar har 3 pins och den kabeln jag köpte har en med 4 pins och de andra två är 3 pins fast ll.l dvs 2 pins sen ett mellanrum och en pin. Kan jag koppla i 3 pins fläkten i de 2 pins och låta den sista pin vara? Fungerar det ändå eller måste jag returnera den?


https://www.inet.se/produkt/6912170/...ktar-pwm#specs

Tycker du ska fråga de som du köpt prylarna av. De kan det du handlat bäst.
Citera
2017-07-29, 20:58
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CynicAce
Varför inte bara lägga till en pin och göra de till 4 pins istället?
Det finns helt enkelt ett flertal olika varianter och var och en av dem fyller sin funktion.
De fyra pinnarna är till plus, jord, varvtalsgivare och hastighetskontroll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback