Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-29, 16:02
  #1
Medlem
Finns det en risk att ens dopaminreceptorer efter kort tids användning med antipsykotika kan bli dysfunktionella, skadas eller bli färre pga antipsykotika som blockerar dopaminreceptorer, t ex Abilify?
Citera
2017-07-29, 17:18
  #2
Medlem
Det är givetvis inte nyttigt för hjärnan att bli manipulerad av neuroleptika.
Men det ska inte vara någon fara, hade det förstört receptorerna och orsakat permanent skada så hade inte läkemedlet skrivits ut.

Medicinen blockerar främst D2-receptorn, och beroende på mängd och preparat så har du en viss halveringstid innan blockaden av dina receptorer helt upphör.

Lite extra info är att det kan bli en konstig berusning om du dricker alkohol under medicineringen. Jag blev inte full och skön på de mängder jag borde bli, blev bara konstig av det samt att jag såg suddigt efter några öl.
Amfetamin ger ingen effekt eftersom dopaminreceptorerna är blockerade.
Citera
2017-07-29, 17:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charliew
Det är givetvis inte nyttigt för hjärnan att bli manipulerad av neuroleptika.
Men det ska inte vara någon fara, hade det förstört receptorerna och orsakat permanent skada så hade inte läkemedlet skrivits ut.

Medicinen blockerar främst D2-receptorn, och beroende på mängd och preparat så har du en viss halveringstid innan blockaden av dina receptorer helt upphör.

Lite extra info är att det kan bli en konstig berusning om du dricker alkohol under medicineringen. Jag blev inte full och skön på de mängder jag borde bli, blev bara konstig av det samt att jag såg suddigt efter några öl.
Amfetamin ger ingen effekt eftersom dopaminreceptorerna är blockerade.

Tack för info! Det är ju lång halveringstid och väntar på att blockeringen ska upphöra... Dricker inte särskilt mycket alkohol och använder absolut inte droger!
Citera
2017-07-29, 22:55
  #4
Medlem
Googlas avatar
Du har gjort 5 trådar om abilify inom loppet av 2 veckor. Ja hjärnan kan ta skada av psykofarmaka, hur mycket beror på tiden, doseringen och läkemedel. Hur mycket är upp till individen och dennes faktorer. Det är omöjligt att säga hur långt tid det tar att läka, det kan ta några veckor, månader eller år. Du får ta och lugna dig lite, distrahera dig och träna och ät mycket som hjälper hjärnan att reparera sig, ät ingefära, gurkmeja, cbd-olja. Oroar du dig och stressar tar det nog längre tid för återhämtningsprocessen.
Citera
2017-07-30, 11:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Du har gjort 5 trådar om abilify inom loppet av 2 veckor. Ja hjärnan kan ta skada av psykofarmaka, hur mycket beror på tiden, doseringen och läkemedel. Hur mycket är upp till individen och dennes faktorer. Det är omöjligt att säga hur långt tid det tar att läka, det kan ta några veckor, månader eller år. Du får ta och lugna dig lite, distrahera dig och träna och ät mycket som hjälper hjärnan att reparera sig, ät ingefära, gurkmeja, cbd-olja. Oroar du dig och stressar tar det nog längre tid för återhämtningsprocessen.

Tack för info, jo jag har märkt att hjärnan tagit skada och väntar på att den ska återhämtas, varit helt personlighetsförändrad. Är du läkare eller hur kan du ha kunskap om detta? Google?
Citera
2017-07-30, 14:50
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag har ätit Haldol i ca 15 år, så hittade jag den här artikeln:
http://adhd-npf.com/mindre-hjarna-pa...dicinen-finns/

Jag frågade min psykiater, men han sa att det inte stämde. Men jag gjorde en CT-scanning innan jag började med Haldol, o funderar på att göra en nu igen om jag får. För att se om hjärnan har krympt. Jag känner mig dummare i alla fall...
Citera
2017-07-31, 18:07
  #7
Medlem
Nej, men det är samtidigt viktigt att fastställa vad grunddiagnosen är. Det råder en stor skillnad att administrera 5 mg Abilify off-label till en depressiv patient versus en paranoid schizofren som har hereditet för sjukdomen och som har diagnostiserats vid 20 års åldern.

Trots en bra respons i början genom D2-blockering så kommer antalet dopaminreceptorer bara bli mer och mer, vilket kommer att medföra att trots remission kan senare under livets gång alla mediciner sluta verka. Neuroleptika har en effekt på hjärnan, men inte en negativ en.
Citera
2017-07-31, 18:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Nej, men det är samtidigt viktigt att fastställa vad grunddiagnosen är. Det råder en stor skillnad att administrera 5 mg Abilify off-label till en depressiv patient versus en paranoid schizofren som har hereditet för sjukdomen och som har diagnostiserats vid 20 års åldern.

Trots en bra respons i början genom D2-blockering så kommer antalet dopaminreceptorer bara bli mer och mer, vilket kommer att medföra att trots remission kan senare under livets gång alla mediciner sluta verka. Neuroleptika har en effekt på hjärnan, men inte en negativ en.

Fler och fler dopaminreceptorer så länge man tar medicinen? Vad händer med de gamla? Vad händer när man slutar med medicinen, blir de gamla dopaminreceptorerna avblockerde och börjar att fungera då igen?
Citera
2017-07-31, 18:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag har ätit Haldol i ca 15 år, så hittade jag den här artikeln:
http://adhd-npf.com/mindre-hjarna-pa...dicinen-finns/

Jag frågade min psykiater, men han sa att det inte stämde. Men jag gjorde en CT-scanning innan jag började med Haldol, o funderar på att göra en nu igen om jag får. För att se om hjärnan har krympt. Jag känner mig dummare i alla fall...

Precis, läkarna säger att medicinerna inte är farliga eller leder till skador i hjärnan, men jag känner att något i min hjärna blivit skadat som behöver repareras och återhämta sig, vill vara helt clean från mediciner för övrigt.
Citera
2017-07-31, 18:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cremesheen
Fler och fler dopaminreceptorer så länge man tar medicinen? Vad händer med de gamla? Vad händer när man slutar med medicinen, blir de gamla dopaminreceptorerna avblockerde och börjar att fungera då igen?

Ingenting. De gamla täcks fortfarande av antipsykotiska läkemedel, men neuroplasticitet - hjärnans förmåga av att anpassa sig till sin miljö - kommer att bidra till att fler och fler dopaminreceptorer bildas, anledning till varför schizofreni är ett ärftlig sjukdom.
Citera
2017-07-31, 18:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guanxi
Ingenting. De gamla täcks fortfarande av antipsykotiska läkemedel, men neuroplasticitet - hjärnans förmåga av att anpassa sig till sin miljö - kommer att bidra till att fler och fler dopaminreceptorer bildas, anledning till varför schizofreni är ett ärftlig sjukdom.

Men de gamla receptorerna borde ju inte täckas av läkemedel när läkemedlet försvunnit ur kroppen? Alltså, då menar jag när man slutat med medicinen.
Citera
2017-07-31, 18:37
  #12
Medlem
Nej, ingen av dessa täcks längre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback