Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-29, 19:26
  #13
Medlem
Jag har dels kört för kronan på deras olika mc under många vintrar och dels civilt på andra, och enligt min erfarenhet är det två olika problem som måste lösas, greppet och kylan.

Är det alltid snö där man kör är det enkelt att köra, med grova och dubbade däck och lite planering kommer man långt. Det blir betydligt svårare om det är omväxlande snö och barmark, eller om det är ett tunt islager. Mc-däck är (oftast) mjukare än bildäck och dubben utsätts för krafter i andra riktningar än i bildäck, så på barmark kan dubben vara ut- och/eller bortsliten efter en väldigt kort sträcka. Vanlig bildubb kan kanske räcka för en moped, men för mc krävs det längre och då slits de på asfalt. Med skidor på hojen är det en baggis att köra på vintern, och fantastiskt roligt, men det är ju ganska få hojar som är förberedda för det...

Det är ganska lätt att bylsa på sig kläder mot kylan, men man måste vara försiktig med tre problemområden om man ska köra långt och det är kallt, ansikte, händer och fötter. Ska man köra väldigt aktivt under en kortare tid, som ett enduropass, då håller man sig varm ändå.

Det är lätt att glömma fötterna, men de är ofta rätt stilla men man kan inte ta på sig mer än att man kan växla och bromsa. Mc-kängor har ofta en tunn och hård sula som snabbt kyler ner fötterna. Elstrumpor är en bra lösning, men annars är det bra om man kan få bort fartvinden med någon form av skydd. Det samma gäller händerna. Kör gärna med holkar och något tunnare handskar, även om det finns elvärme.

Jag har alltid kört med crossintegralhjälm och lösa glasögon, men det är otroligt viktigt att all hud täcks. Bar hud, om det så är bara en liten strimma runt glasögonkanten eller på halsen, kan vara permanent frostskadad på några minuter i fartvinden. Är man flera så kolla gärna varandra innan ni kör. Det är lättare att få tätt med hjälm med visir.

I hjälmen, oavsett om man har visir eller glasögon, är det bra om man har en insats som leder ner utandningsluften bort från ögonen, annars kan det isa igen på nolltid. Till många hjälmar följer det med en insats, annars får man tejpa själv. Jag har alltid kört med en yllekrage som går upp från innanför jackan och upp på hakan och lämnat munnen fri så att fukten från utandningen ventileras rakt ut.

Får man ordning på allt är det suveränt roligt att köra på vintern med fantastiskt långa bredställ. Drygt 20 mil i -25 har fungerat bra, med några stopp för varmdryck.
Citera
2018-12-23, 16:04
  #14
Avstängd
Mertillens avatar
Om man som jag låter moppen stå, kan det vara en bra ide att dra igång den och låta den stå på tomgång ibland? Den har nu stått stilla sedan kanske tre veckor. Under tiden har det varit nollgradigt och några dagar ned till -10.
Citera
2018-12-23, 22:03
  #15
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Om man som jag låter moppen stå, kan det vara en bra ide att dra igång den och låta den stå på tomgång ibland? Den har nu stått stilla sedan kanske tre veckor. Under tiden har det varit nollgradigt och några dagar ned till -10.

Skulle definitivt underhållsladda batteriet om jag vore du. Och att starta den nu under en kort minut sliter förmodligen mer på batteriet eftersom det inte skulle hinna ladda upp på så kort tid.
Motorn i sig tar ingen skada av att stå stilla under vintern.
Citera
2019-01-04, 15:38
  #16
Medlem
Jag har haft MC kort sedan 6år nu och kört nästan varje vinter. Det är kallt, men det går, gäller bara att tänka till lite extra!
Citera
2019-01-04, 16:10
  #17
Medlem
DeepThroat007s avatar
Nar jag var 15 körde jag hela smällkalla vintern (det var mycket kallare på 1970-talet) med min Puch Dakota som hade ett fårskinn över sadeln. Knäna frös i princip till is.

De två senaste vintrarna har jag kört MC o haft bilen avställd. Kollade varje dag termometern om det gick att köra mc. Körde inte mc om det var kallare än +2 grader. Har nu slutat med det o kör bil istället.

Träffade en djuping som körde en Ural sidovagns-mc året runt. Den drog 0,8 liter milen. Varför han inte hellre körde bil begriper jag inte.
Citera
2019-01-04, 20:47
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Jag har dels kört för kronan på deras olika mc under många vintrar och dels civilt på andra, och enligt min erfarenhet är det två olika problem som måste lösas, greppet och kylan.-

-Får man ordning på allt är det suveränt roligt att köra på vintern med fantastiskt långa bredställ. Drygt 20 mil i -25 har fungerat bra, med några stopp för varmdryck.

Intressant läsning och en del igenkännande. Som 16 åring på min första 125,a körde jag själv md tre par jeans innan jag lärde mig.
Ungefär samtidigt läste jag då på tidigt 80 talet om kristallrallyt där man var tvungen att elda med gasolkök under motorn, för att oljan var frusen vid kallstart vid -30.
Tre par jeans lät då som en bagatell.

Googla gärna på kristallrallyt på både artiklar och bilder, så lär nig er mycket om vinter körning på både moppe och mc.
Citera
2019-01-04, 22:56
  #19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Husqvarna 258 med skidor, 250cc(15KW) tvåtakt 4-stegsautomat.
https://www.youtube.com/watch?v=W_wVogooks4


Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
De två senaste vintrarna har jag kört MC o haft bilen avställd. Kollade varje dag termometern om det gick att köra mc. Körde inte mc om det var kallare än +2 grader. Har nu slutat med det o kör bil istället.
+2....+5 visa termometern vid bensinmacken och snorhalt, lite härs o tvärs hade marken frösit så plusgrader är ingen garanti för isfritt.

Citat:
Träffade en djuping som körde en Ural sidovagns-mc året runt. Den drog 0,8 liter milen. Varför han inte hellre körde bil begriper jag inte.
Såg idag på facebook en mc o sidovagn, framhjulet och sidohjulet hade ersatts med skidor, såg ut att fungera mycket bra när han körde på snöig väg.
Citera
2019-01-04, 23:15
  #20
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Husqvarna 258 med skidor, 250cc(15KW) tvåtakt 4-stegsautomat.
https://www.youtube.com/watch?v=W_wVogooks4


+2....+5 visa termometern vid bensinmacken och snorhalt, lite härs o tvärs hade marken frösit så plusgrader är ingen garanti för isfritt.

Såg idag på facebook en mc o sidovagn, framhjulet och sidohjulet hade ersatts med skidor, såg ut att fungera mycket bra när han körde på snöig väg.

Visst, vill man plåga sig själv så kör mc på vintern (med sidovagn). Är man MC-freak så kör man MC april-oktober ca. Det gjorde jag o många med mig under en massa år.

Har själv gjort det mesta i mc-vägen. Trail, RR, Enduro, tok-köra (ifrån polishelikoptern) på vägen, osv. Är nu för gammal för sådant. Tittar lite på Youtube när idolerna kör.
Citera
2019-01-04, 23:41
  #21
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Husqvarna 258 med skidor, 250cc(15KW) tvåtakt 4-stegsautomat.
https://www.youtube.com/watch?v=W_wVogooks4

Gjort det mesta inom MC. Där jag hyrde mek-verkstad fanns det några killar som körde MX i SM. En av dem hade varit röjdykare i lumpen (mycket krävande) och en annan hade varit MC-ordonnans i Armén med skidor o allt.

Mc-ordonnansen berättade att han fick order om att köra en viss sträcka som innebar att köra över stup. Han vägrade att ta livet av sig själv. Istället lät han Husqvarnan falla nedför stupet...

En annan gång kom MC-ordonnansen farande på skidor på en snötäckt grusväg rakt in i fiendens eld. Han la då upp en bredsladd o sköt med Kpisten vinklad i 90 grader i rena ganster-stuket innan han vände tillbaka. (I verkligheten skulle alla MC-ordonnans-spanare döden dö när de mötte fienden, -men då fick man ju reda på var fienden befann sig.)
Citera
2019-02-05, 11:18
  #22
Medlem
Det är viktigt med bra däck, det oavsett om det rör elmoped eller MC!
Här är en intervju just om vinterkörning med elmoped - http://hemprodukter.info/fragor-och-...ed-pa-vintern/
Citera
2019-02-05, 18:43
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PottoGadd
Någon som har erfarenhet av att köra MC, moppe, eller fordon med 2 eller 3 hjul på vintern?

Omöljigt?
Lättare än du trodde?
För kallt?

Då det inte ens blir snö på alla ställen i landet så borde det ju gå om man klarar kylan?


livsfarligt har kört några gånger och har riskerat livet varenda gång.
Citera
2019-02-06, 19:09
  #24
Medlem
Har kört flera år, pendlat till jobb, dubbdäck. Första gången var länge sen, men de senaste åren med en 650, tills den skar 😞 och har nu en 660. Funkar om man är försiktig och det blir lite lättare om man lägger om vikten lite grand (mot framhjulet, dvs sitter mer framböjd mot styret). Tycker det är värst när det är runt noll grader och snöblaskigt, kan bli svårt att se och moddspår som man sladdar i. Ett visir med pinlock är grymt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback