Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-29, 01:25
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag ska starta ett företag inom telekom, och själva affärsideen är enkel vi jobbar mot företag och säljer två saker, lite bakrund info om mig: har jobbat inom detta i snart 4 år och kan produkter och allt inom sälj men det jag inte kan är hur "tvingar" man företagen att betala..

Det vi kommer sälja är:

Produkter, tex telefoner, surfplattor eller datorer
Supportavtal, det är ett avtal att vi sköter all support till företaget
Detta är på en avbetalning på 24 eller 36 månader, tex: 399kr/mån under 36 månader.


Jag behöver vägledning, i telekom branschen är det väldigt många som inte betalar sina räkningar och bestrider fakturor och min fråga är hur gör jag detta på bästa ekonomiska sätt?

Procesen är enkel, ringer upp en kund gör ett muntligt avtal och även ett Scrive avtal och skickar ut produkt och bekräftelse till kunden och skickar fakturan till kunden.

Jag har ringt runt till olika bolag, som har tjänster som factoring osv men de vill bara ta kreditrisken för 1 månad vilket innebär att jag får pengarna varje månad, det optimala är att få hela beloppet MINUS den avgift banken tar och ärligt skulle de ta 30% av vinsten hade jag inte brytt mig så länge ja får en Klump summa för vårt företag behöver investera pengarna som kommer in på direkten i nya produkter.

En vanlig affär tar det cirka 18 månader innan vi går NÅGOT plus, vilket innebär att de första 18 månaderna BLÖDER vi pengar.

Vad händer om kund inte betalar?
Finns det någon bank eller något finansbolag som kan ge oss hela summan på direkten, 399*36= 14k och som tar en vis del av vinsten men så att de sköter all fakturering och risk? När vi har ringt runt så är de bara villiga att ge oss månadsbeloppet alltså 399 kronor, men det attraktivaste hade varit om vi fick hela beloppet på 1 gång mot en del av vinsten på avtalet. Finns detta? ifall vart?
Finns det något bolag, som kan t.ex sköta all fakturering till kunderna och ta hand om kredit risken och även ifall det går till inkasso?

Jag uppskattar all in-put
__________________
Senast redigerad av Dige 2017-07-29 kl. 01:30.
Citera
2017-07-29, 10:46
  #2
Medlem
note-its avatar
Du menar att ni vill få in allt kapital i förskott. Ja vilken företagare vill inte det.
Du får försöka hitta en riskkapitalist som kan tänkas täcka eventuella förluster.
Citera
2017-07-29, 11:23
  #3
Medlem
Du vill börja med kränga elektronik-produkter? Dom mest prispressade av dom alla, marginaler som är minimala? Ni kommer knappt tillhandahålla någon form av tjänst för att faktiskt kunna få större marginaler? Ni kommer erbjuda "support" vilket är väldigt diffust uttalande.

Varför skulle någon köpa elektronik-prylar från er när ni inte kan tillhandahålla abonnemang? Varför skulle dom inte bara ringa valfri stor telekom-jätte som kan erbjuda varor, support, abonnemang allt i ett till troligtvis mycket bättre paketpriser än köpa dator och abonnemang separat.

Även om du skulle kunna sparka igång, få en del sälj såtror jag att du skulle gå under när du inser du kommer behöva personal för se till fakturering, support, försäljning, inköp etc blir gjort och du kommer inte ha råd ännu med anställa personal.

Inget kreditföretag eller liknande kommer vilja köpa dina avtal som du tecknar. Att sälja fakturor är en stor business men du får inte så bra betalt som du hoppas. Axla all risk för 30% rörelsemarginalen, jo tjena? För inte tala om elektronik-branschen så har produkterna otroligt kort hyll-datum, köper du större mängder till bättre priser så riskerar du att inte sälja produkten innan värdet sjunker osv.

Nejnejnej, om du är en duktig säljare, sälj vad fan som helst än detta.
__________________
Senast redigerad av Osexig 2017-07-29 kl. 11:28.
Citera
2017-07-29, 12:43
  #4
Medlem
Jag kanske borde ha förtydligat att vi säljer abonnemang och vi har jobbat med detta i snart 6 månader och jag snittar ungefär 250-350k brutto varje månad men man nöjer sig aldrig så därför vill ja ha ett finansavtal eller sälja mina egna. Så hade varit tacksam om vi kunde fokusera på det jag skrev där uppe.

Sen måste jag förklara marginalerna, köper vi en produkt för 3000 kr och lägger det på en avbetalning på 36 månader så kan vi göra en vinst allt från 4-6000k t.om mer för i Sverige finns det ingen "Max" vinst man får gå på en produkt och folk köper allt för vi är JA sägare i Sverige. Jag gör cirka 4-6 avtal per dag och hade jag haft finansavtal så hade det varit lika många..
Citera
2017-07-29, 13:49
  #5
Medlem
Xer0s avatar
Klarna, Collector och möjligtvis Payex är de enda som jag vet skulle kunna erbjuda denhär typen av tjänst, dvs. att de köper hela fodran. Man måste nämligen vara bank, eller ha ett partnerskap med en bank för att kunna ta över fodran på det här viset.

Det har att göra med finnansinspektionens regler.
Citera
2017-07-29, 21:46
  #6
Medlem
Det du egentligen vill är att någon annan ska ta risken för ditt företagande.

Affärsidén är så dålig att löpande intäkter på 399,- per kund och månad inte går ihop med utgifterna för att sälja produkten. Om löpande intäkter inte täcker löpande kostnader, så är det bara ansöka om konkurs. Man får nämligen inte driva ett företag så någon längre tid.

Problemet med att kunder inte vill betala är helt och hållet orsakade av dålig försäljning. Snabbkäftade telefonförsäljare med tvivelaktigt beteende till exempel. Det är inte kundernas fel.
Citera
2017-08-01, 21:46
  #7
Medlem
Energiknippes avatar
Du måste ju själv inse att inga finansbolag vill stå med hela risken bara för att få nöjet att fakturera?

Som du själv skriver så blir det många bestridande, detta då säljare LJUGER. Detta uppmärksammas efter ett tag och då står ett kreditbolag med hela risken och har redan betalat ut hela värdet. Varför skulle någon göra det utan att säkra upp en ordentlig riskbuffert? Dessutom står de för fraud och konkurs/risken.
Citera
2017-08-02, 16:24
  #8
Medlem
Justitiemords avatar
Själva supportavtalet tror jag inte något finansbolag vill förskottera för er, men produkterna är det nog inget problem att sälja på avbetalning. Låt finansbolaget författa scrive-avtalet som kunden undertecknar, så skall det nog gå bra.
Citera
2017-08-02, 18:05
  #9
Avstängd
FrassesTigrars avatar
asså om du redan driver företag och har någon sorts koll. varför rådfrågar du flashback och inte en revisor, ekonom eller kontakter i branschen? jävla trolltråd.
Citera
2017-08-10, 12:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
asså om du redan driver företag och har någon sorts koll. varför rådfrågar du flashback och inte en revisor, ekonom eller kontakter i branschen? jävla trolltråd.

TS jobbar antagligen som telefonsäljare och tycker att han är duktig
Nu vill han starta eget och ta pengarna själv istället för att ge till arbetsgivaren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback