Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-29, 00:36
  #1
Avstängd
Behöver en stark metallstång till att förhöja min cykelsadel.
Den kommer att vara monterad lite snett och även bockad 30 grader
för optimal bekväm cykling för kroppen men det gör också att
påfrestningen på stången blir mycket högre än ifall den vore spikrak.
Antar att det är stål jag behöver men finns det starkare typer av stål
som säljs kommersiellt som metervara till gemene man?
__________________
Senast redigerad av fruciante 2017-07-29 kl. 00:42.
Citera
2017-07-29, 05:59
  #2
Medlem
Den i stort sett enda anledningen som finns för att välja extra starka material i sådana här sammanhang är för att spara vikt.

Men stången till en cykelsadel väger typ ett par hundra gram. Med starkare stål sparar du ett antal procent.
Oavsett om du skulle spara 100% eller göra den tio gånger tyngre så kommer det inte att påverka dina cykelturer alls.

Så strunta i exotiska materialval och fokusera på utformning och tillverkning. Använd de stålrör du lättast kommer över och klarar att bearbeta, men välj lite kraftigare väggtjocklek än originalet.

Med "bockad 30 grader" så får du ytterligare två saker att tänka på:
Cykelramens infästning av stången kommer att utsättas för ett böj-(bryt-)moment. Se till att inte överbelasta eller förstärk.
Din vikt på sadeln kommer även att skapa ett vridmoment runt samma infästnings axelriktning. Sadeln riskerar att "åka snett" om du inte ser till att infästningen klarar även detta.
Citera
2017-07-29, 06:04
  #3
Medlem
Max3xs avatar
Rostfri rundstång blir nog bra. Du kan kanske hitta det hos en lokal smed. Annars finns det en firma i Boden som säljer på postorder. Jag har köpt där några gånger, fungerar bra...

https://www.maskindelen.se/category/rostfri-2
Citera
2017-07-29, 07:28
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Den i stort sett enda anledningen som finns för att välja extra starka material i sådana här sammanhang är för att spara vikt.

Men stången till en cykelsadel väger typ ett par hundra gram. Med starkare stål sparar du ett antal procent.
Oavsett om du skulle spara 100% eller göra den tio gånger tyngre så kommer det inte att påverka dina cykelturer alls.

Så strunta i exotiska materialval och fokusera på utformning och tillverkning. Använd de stålrör du lättast kommer över och klarar att bearbeta, men välj lite kraftigare väggtjocklek än originalet.

Med "bockad 30 grader" så får du ytterligare två saker att tänka på:
Cykelramens infästning av stången kommer att utsättas för ett böj-(bryt-)moment. Se till att inte överbelasta eller förstärk.
Din vikt på sadeln kommer även att skapa ett vridmoment runt samma infästnings axelriktning. Sadeln riskerar att "åka snett" om du inte ser till att infästningen klarar även detta.

Kan tyvärr inte välja tjockare väggstorlek eftersom
de rören är för tjocka med nån millimeter för att få plats i cykelramens infästning.

Har funderat på att sätta stödben från bakhjulet upp till sadeln,
vad tror du om det, kanske krångligt?

Grejen är att jag hittade en billig och liten cykel som jag verkligen gillade.
Det enda problemet var att den hade en limpsadel och att sadeln var alldeles för låg.
Tänkte att det är väl bara att höja sadeln då och köpa en ny sits,
men det har ju visat sig vara extremt
svårt att få det att fungera jag som trodde att det skulle gå att fixa så lätt...
Citera
2017-07-29, 07:38
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Rostfri rundstång blir nog bra. Du kan kanske hitta det hos en lokal smed. Annars finns det en firma i Boden som säljer på postorder. Jag har köpt där några gånger, fungerar bra...

https://www.maskindelen.se/category/rostfri-2


Jo jag funderade lite på ifall det kunde vara värt med en solid stång, men gav upp tanken
eftersom den skulle bli så extremt tung, och då skulle kanske stångens egna vikt
göra den böjd samt trycket från böjningen. Tänkte att det skulle vara svårare att fästa en
sån stång i sadeln också...hmmm...knepigt.

Har du gjort något liknande alltså?
Citera
2017-07-29, 07:48
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Den i stort sett enda anledningen som finns för att välja extra starka material i sådana här sammanhang är för att spara vikt.

Men stången till en cykelsadel väger typ ett par hundra gram. Med starkare stål sparar du ett antal procent.
Oavsett om du skulle spara 100% eller göra den tio gånger tyngre så kommer det inte att påverka dina cykelturer alls.

Så strunta i exotiska materialval och fokusera på utformning och tillverkning. Använd de stålrör du lättast kommer över och klarar att bearbeta, men välj lite kraftigare väggtjocklek än originalet.

Med "bockad 30 grader" så får du ytterligare två saker att tänka på:
Cykelramens infästning av stången kommer att utsättas för ett böj-(bryt-)moment. Se till att inte överbelasta eller förstärk.
Din vikt på sadeln kommer även att skapa ett vridmoment runt samma infästnings axelriktning. Sadeln riskerar att "åka snett" om du inte ser till att infästningen klarar även detta.

på vilket sätt skulle jag kunna förstärka vid cykelramens infästning? - för det är precis där som
röret har böjt sig - om jag tex skulle stoppa in en mindre stång eller en solid stång
som sträcker sig upp just där trycket verkar vara värst , blir det inte då som
att man flyttar upp problemet och att röret kommer att böja sig högre upp då?
Citera
2017-07-29, 07:53
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Den i stort sett enda anledningen som finns för att välja extra starka material i sådana här sammanhang är för att spara vikt.

Men stången till en cykelsadel väger typ ett par hundra gram. Med starkare stål sparar du ett antal procent.
Oavsett om du skulle spara 100% eller göra den tio gånger tyngre så kommer det inte att påverka dina cykelturer alls.

Så strunta i exotiska materialval och fokusera på utformning och tillverkning. Använd de stålrör du lättast kommer över och klarar att bearbeta, men välj lite kraftigare väggtjocklek än originalet.

Med "bockad 30 grader" så får du ytterligare två saker att tänka på:
Cykelramens infästning av stången kommer att utsättas för ett böj-(bryt-)moment. Se till att inte överbelasta eller förstärk.
Din vikt på sadeln kommer även att skapa ett vridmoment runt samma infästnings axelriktning. Sadeln riskerar att "åka snett" om du inte ser till att infästningen klarar även detta.

Hur ser jag till att infästningen klarar av vridningen? behöver jag köpa en ny sadel?

Det enda jag vill är att höja sadeln... att detta ska vara så svårt...
Citera
2017-07-29, 09:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Hur ser jag till att infästningen klarar av vridningen? behöver jag köpa en ny sadel?

Det enda jag vill är att höja sadeln... att detta ska vara så svårt...

Du ka ske ska kika efter en cykel som passar dig?

Är du väldigt överviktig?
Citera
2017-07-29, 10:31
  #9
Medlem
Gå till din cykelhandlare så kan han nog beställa en färdig stång som är både extra lång och böjd.

https://www.google.se/search?q=bike+...ofk5l4CuhW7dM:
Citera
2017-07-29, 10:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Hur ser jag till att infästningen klarar av vridningen? behöver jag köpa en ny sadel?

Det enda jag vill är att höja sadeln... att detta ska vara så svårt...
En "ful" lösning (åtm utseendemässigt):

Utgå från limpan (och därmed dess infästning i cykeln).
Ta bort stoppning och överdrag
Montera en rejäl planka (typ 2" x 6") på högkant längs nästan hela limpan (kanske lite profilsågning och minst 5 skruv i zig-zag underifrån).
Fixa ett fäste för din nya sadel på (ovan-)sidan av plankan. I enklaste fall två st U-bultar ("avgaskämmor") genom plankan.
Citera
2017-07-29, 10:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Rostfri rundstång blir nog bra. Du kan kanske hitta det hos en lokal smed. Annars finns det en firma i Boden som säljer på postorder. Jag har köpt där några gånger, fungerar bra...

https://www.maskindelen.se/category/rostfri-2

Materialet heter STÅLRÖR - inte stång och inte (se nedan) solid stång
En gång till: materialet heter STÅLRÖR.
Citera
2017-07-29, 16:48
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
En "ful" lösning (åtm utseendemässigt):

Utgå från limpan (och därmed dess infästning i cykeln).
Ta bort stoppning och överdrag
Montera en rejäl planka (typ 2" x 6") på högkant längs nästan hela limpan (kanske lite profilsågning och minst 5 skruv i zig-zag underifrån).
Fixa ett fäste för din nya sadel på (ovan-)sidan av plankan. I enklaste fall två st U-bultar ("avgaskämmor") genom plankan.

Cykeln har en grymt snygg design så jag vill samtidigt gärna behålla den snygg.
Du menar alltså att jag skulle behålla Limp-sadeln och höja själva limpan?
Jag tänkte på det också innan men tyckte även att limpan var rätt så obekväm när det
kommer till att använda cykeln flera timmar per dag och cykla längre distanser.
Cykeln är en 20-tummare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback