Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-28, 19:27
  #1
Medlem
japanskbruds avatar
om jag jämför priset på t ex en från biltema för 150 spänn ..
eller den här för 125000:- .. när har man användning för den dyra? är inte insatt
https://www.conrad.se/Bordsmultimete..._37381_1101010
Citera
2017-07-28, 19:33
  #2
Medlem
Om du inte vet vad du ska ha den till så ska du inte ha den dyra. Den dyra används inom typ forskning och sådär.
Citera
2017-07-28, 21:19
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
om jag jämför priset på t ex en från biltema för 150 spänn ..
eller den här för 125000:- .. när har man användning för den dyra? är inte insatt
https://www.conrad.se/Bordsmultimete..._37381_1101010

Displayen säger allt. 1.0000 nanoampere. Dryga dussinet decimaler till en ampere. Kunde t.om. skrivits i piko, men då inte framstått som speciellt exakt(!).

mA duger bra för "dagligt" bruk plus spänning med någon decimal.

Skulle själv aldrig köpa dylik tingest på Biltema. Håller mig till Fluke.
Citera
2017-07-28, 21:37
  #4
Medlem
iDiot5s avatar
Vad ska du ha multimeter till? Mäta 12 volt i bilen, enkla felsökningar såsom avbrott och kortslutning eller mäta nätspänning hemma? Då räcker en biltema DMM gott. Vill du lite bättre grejer välj Fluke, kostar dock 10 ggr mer än biltema.
Citera
2017-07-29, 20:14
  #5
Medlem
japanskbruds avatar
köpte en på biltema idag .. den va stendöd när jag kom hem och det medföljande fodralet fullt med snusavtryck. Antagligen nån jävla volvoraggare som smällt säkringarna och lämnat tillbaks den..
Så arg så jag skakar nu
__________________
Senast redigerad av japanskbrud 2017-07-29 kl. 20:20.
Citera
2017-07-29, 20:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
köpte en på biltema idag .. den va stendöd när jag kom hem och det medföljande fodralet fullt med snusavtryck. Antagligen nån jävla volvoraggare som smällt säkringarna och lämnat tillbaks den..

Köper diu skit på Biltema så får du skylla dig själv. Det var någon som tipsade dig om ett stabilt märke. Du borde ha lyssnat på honom.
Citera
2017-07-29, 20:24
  #7
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stassministern
Köper diu skit på Biltema så får du skylla dig själv. Det var någon som tipsade dig om ett stabilt märke. Du borde ha lyssnat på honom.
men dom där från Fluke verkar kosta minst 4000 .. får nog bli en sån iaf när jag lämnat tillbaks den här i morgon
Citera
2017-07-29, 20:24
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
köpte en på biltema idag .. den va stendöd när jag kom hem och det medföljande fodralet fullt med snusavtryck. Antagligen nån jävla volvoraggare som smällt säkringarna och lämnat tillbaks den..
Så arg så jag skakar nu
haha inga fördommar mot volvoraggare nu dagens garv blev det här i alla fall , köp multimeter på kell & kumpaner så får du en som fungerar nästa gång
Citera
2017-07-29, 20:32
  #9
Medlem
japanskbruds avatar
Fluke 115 verkar kosta 2300 .. blir nog en sån.
Citera
2017-07-29, 20:36
  #10
Medlem
Du vinner mätområde och upplösning, tillförlitlighet etc ju dyrare grunka du väljer.

Fluke är en av de mer kända och mycket seriösa fabrikaten. Men för en vanlig Svensson som vill mäta lite plus o minus, spänning etc då och då i stugan eller hobbygaraget behöver sannerligen inte köpa en Fluke för en knippe rusningar. Det är totalt onödigt. För att försvara den prislappen så bör man vara ganska avancerad och ha behov för mer krävande och frekventa mätningar.

För vanliga svenssons mätningar duger en en vanlig digital för några hundringar alldeles utmärkt bra.
Citera
2017-07-29, 20:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Fluke 115 verkar kosta 2300 .. blir nog en sån.
Men vad ska du ha den till? Vad ska du mäta?
Citera
2017-08-03, 02:46
  #12
Medlem
INTPs avatar
Har under många år klarat mig med biltemavarianter, dom brukar fungera utmärkt ett år eller två innan inställningsvredet drabbats av oxidering så man måste vrida det fram och tillbaka några gånger innan man kan få någorlunda korrekta mätvärden. Så länge man vet om det kan man hantera det, för någon som inte insett det kan det bli många felaktiga mätvärden.

Har nu en multimeter i tusenkronorsklassen. Den är bättre på alla sätt jag kan komma på, men det som fick mig att välja just denna var att den gör sju mätningar per sekund (och uppdaterar displayen så många gånger naturligtvis), medan de flesta andra mätarna endast gör tre mätningar per sekund. Mätaren köptes för att felsöka elsystem på bl.a. mopeder, och de gånger det handlar om en moped som inte startar kan man behöva mäta vad man har för värden i tändsystemet just när man kickar - denna mätaren hinner känna av och visa ett hyfsat stabilt värde under en kickning, en vanlig långsam mätare hinner blinka till med några sannolikt felaktiga siffror för att sedan återgå till noll.

Oftast behöver man inte snabb avläsning, men just för detta användningsområdet var det den sak som avgjorde valet för mig. Har fungerat utmärkt i sju år hittills.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback