Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-11-15, 02:34
  #73
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Håll ett öga på blankarna. Dom får alltid rätt. Förr eller senare.

Har du någon statistik som visar detta eller går du på magkänsla?

Citat:
Ursprungligen postat av EnTillSko
Jag har gjort det till vana att stänga öronen så fort någon pratar eller skriver om sätt att investera pengar. Min tanke är, att ifall man är kunnig om börsen så investerar man - man skriver inte.

Vad är det som hindrar att man gör både och, ofta pratar folk om det de gillar och är bra på. Att det sedan också finns de som pratar trots att de är klåpare motsäger inte detta.
Citera
2017-11-15, 09:45
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du någon statistik som visar detta eller går du på magkänsla?



Vad är det som hindrar att man gör både och, ofta pratar folk om det de gillar och är bra på. Att det sedan också finns de som pratar trots att de är klåpare motsäger inte detta.

Någon statistik har jag inte fört utan jag kollar i stora drag på Placeras sammanställning. Detta som underlag ger min magkänsla, men som sagt inga ordnade studier.
Citera
2017-11-15, 09:58
  #75
Medlem
Måste man inte ta hänsyn till att mer pengar sökt sig till börsen i brist på andra alternativ?
Citera
2017-11-15, 11:04
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Måste man inte ta hänsyn till att mer pengar sökt sig till börsen i brist på andra alternativ?

Jo naturligtvis. Vem köper räntepapper med negativ avkastning frivilligt?

Tyvärr är det dom papperna som är basen för våra pensioner.
Citera
2017-11-15, 19:04
  #77
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldbagge
Någon statistik har jag inte fört utan jag kollar i stora drag på Placeras sammanställning. Detta som underlag ger min magkänsla, men som sagt inga ordnade studier.

Som jag misstänkte och det är i regel inte lätt att hitta indikatorer som leder till överavkastning över tid så risken är stor att denna magkänsla är felaktig.
Citera
2017-11-15, 19:06
  #78
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Måste man inte ta hänsyn till att mer pengar sökt sig till börsen i brist på andra alternativ?

Det är alltid så att pengar söker sig dit där man kan få högsta möjliga avkastning i givet risknivån, det är inget konstigt och inget som bara gäller just nu.
Citera
2017-11-15, 21:25
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad är det som hindrar att man gör både och, ofta pratar folk om det de gillar och är bra på. Att det sedan också finns de som pratar trots att de är klåpare motsäger inte detta.

Yea - fair point.
Citera
2017-11-15, 21:38
  #80
Medlem
Jofs avatar
Spågubbar med hög lön - konstigt nog. Tycker om att blajja hit och dit. INGEN vet om börsen är högt värderad eller inte.
Spågubbarna borde läsa det som det är lag på att alla månglare MÅSTE skriva på sin säljsater.
Historisk utveckling är ingen garanti för utvecklingen framåt.
Eller dylikt.
En truism. Egentligen. Men måste som upprepas eftersom börsvärden befolkas av tyckare och bluffmakare.

Teknisk "analys". Är som shamanerna lägger ihop ben, kastar ur dom och ser hur dom faller.
Ritar streck och spår.
Fi fan.
Citera
2017-11-16, 07:47
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som jag misstänkte och det är i regel inte lätt att hitta indikatorer som leder till överavkastning över tid så risken är stor att denna magkänsla är felaktig.

Nej du har naturligtvis rätt i att det inte går att belägga vetenskapligt, men för min del har lite lagom blandning av tabellstudier, magkänsla och även lite intresse vilka personer som verkar i företagen totalt bidragit till att jag över lång tid haft ganska skaplig avkastning. Framför allt bättre att sälja direkt på minsta nedgångssignal och analysera läget i lugn o ro.

Jag stängde alla positioner i aktier för drygt en månad sedan då jag anade mörka moln på aktiehimlen.

Ser ut att bli långliggare i favoritmetallen.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback