Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-28, 22:24
  #13
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Haha har flashback blivit som youtube nu där folk ska förklara helt självklara saker för andra för att få lite uppmärksamhet
Att satsa på en lägenhet som ligger mot innergården är inte heller alltid så bra. Kan man bli ganska högljutt om innergården används flitigt.
Flashback har alltid handlat om uppmärksamhet, annars kan man gå ut i skogen och prata rakt ut i luften.
Precis, men med känsla så ser man ju vad för slags innergård det är.
Har man möjlighet så väljer man det bästa, kan man inte välja så får man ta vad som tilldelas och då kanske man får tillbringa livet med gapiga narkomaner på gården, wt-ungar i trappen, gap och skrik utanför fönstret osv. Dessa personer brukar klaga på att dom har otur osv men alla vet vad det beror på..

Citat:
Ursprungligen postat av kdnx
Meningslös tråd....
Hej, går du in på varje tråd du inte får ut nåt av och skriver 'JAG GILLAR INTE TRÅDEN!!'? Då har du å göra va..
Citera
2017-08-06, 18:20
  #14
Medlem
Spyrrans avatar
Får se om jag förstår trådskaparen rätt. Ett bra läge betyder framförallt:

1) Inga störande grannar
2) Inga störande moment i närheten (som lekplats och krogar)
3) Ingen insyn och osäkerhet kring inbrott.

Jag resonerar annorlunda. Bland annat för att man kan ha turen att ha fantastiska grannar just när man är nyinflyttad. Men man får räkna med en viss omsättning på grannar, speciellt om man bor i hyresrätt. Vips, så kommer det ett gäng idioter som man stör sig på. Ska man flytta då, eller hoppas på att grannarna flyttar alternativt blir vräkta?

När jag hör ”bra läge” så tänker jag mer på annat. Som hur det ser ut i bostadsområdet med service, kollektivtrafik, och övrigt tex parker och promenadstråk.

Sedan kanske jag har haft tur eller något. Men jag bor intill en lekplats nu, i direkt anslutning till min bostad. Jag har alltså inte bara en lekplats inom hörhåll, utan dessutom inom synhåll. Jag har även grannar som har egna studsmattor etc i trädgårdarna. Det handlar om ett villaområde. Inte fasen blir jag väckt av dem sommartid när jag har fönster öppet (och då ligger ändå alla sovrum i mitt hus på baksidan, och lekplatsen ligger precis intill).
Citera
2017-08-06, 20:06
  #15
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xkpt
Inga tips, men en fråga!
Jag har själv precis påbörjat processen med att köpa lägenhet, och är lite orolig över att hamna i en lyhörd sådan. Här det senaste året varit inneboende, och konstant behövt tänka på ljudnivån samt hört mina grannar. Det känns som nånting som ev. kan vara svårt att få uppfattning om under en visning, och att hoppas på ett ärligt svar från mäklaren känns väl lite väl optimistiskt. Är det bara att hålla tummarna, eller finns det några knep jag inte är medveten om?

Undvik framför allt 30-tal (funkis) och 40-tal (exempelvis smalhus). De är fruktansvärt lyhörda och du kommer att vara helt utlämnad till kvaliteten på grannarna. Jag bodde själv i nästan fem år i ett smalhus från 40-talet och fram till sista halvåret funkade det utmärkt. Vi hörde visserligen grannarna ibland, och de hörde säkert oss ibland också, men det var inget problem och på nätter och tidiga morgnar var det tyst. Men sen flyttade två idiotbröder i 20-årsåldern in i lägenheten snett ovanför som pappa köpt åt dem, ungefär samtidigt som en kärring med två totalt hyperaktiva barn flyttade in snett under oss. Från den dagen fick man inte sova på kvällar/nätter på grund av festande och dataspel, och inte tidiga morgnar på grund av barn som skrek och smällde i dörrar vid sex på morgonen. Vi sålde och flyttade.

Jag har senaste åren bott i förhållandevis nybyggda hus och de är i gemen mycket bättre, om än inte perfekta. Rådet är i alla fall att hålla dig till hyfsat nybyggt. Sekelskifteshus (sekelskiftet 1800/1900 då) kan också vara mycket bra, men är lömska eftersom många hade stora lägenheter som har styckats av med tunna väggar mellan. Så det kan vara mycket bra eller mycket dåligt, har sett exempel på både och.
Citera
2017-08-07, 08:49
  #16
Medlem
Om du köper hus så kolla detaljplanen samt om grannens tomt är stor och huset är i dåligt skick.

Då slipper du kanske bli rövknullad när kommunen ger nya ägaren rätt att bygga ett hyreshus på tomten bredvid.
Citera
2017-08-15, 21:51
  #17
Medlem
graFFes avatar
Tipset är väl att inte bo i lägenhet.
Ett hus i skogen utan grannar så får du va ifred.
Citera
2017-09-02, 08:41
  #18
Medlem
Isnatts avatar
Har en hel del vänner som köper hus och bostadsrätter nu.
Dom flesta pga att dom får barn och några har köpt nyproducerade tvåvåningslägenheter som ligger i längor, kanske 4-5 lägenheter per länga och så blir det som ett litet nybyggt bostadsområde med längor.
Dessa nyproducerade bostäder verkar ofta vara skit. Den här typen av bostad: https://www.bonava.se/globalassets/i...Ext_VT_web.jpg

Jag har kollat runt lite i olika bostadsrättsföreningars facebooksidor (en hel del som har såna där dom hjälper/varnar/upplyser varandra om saker) tillhörande såna där små byar med längor och där är det ofta inlägg klagomål på boendena.
Sprickor i taket mellan bottenvåningen och övervåningen där det sätts upp list för att dölja att det spruckit, dörrar som lossnar, ofta elfel och saker som inte åtgärdas från byggarna.
Så, ett tips om ni ska köpa ett sånt boende är att om möjligt kolla brf:ens facebooksida ordentligt och om kanske prata med folk i området.
Det byggs mycket just nu och verkar gå lite väl fort på sina håll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback