Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-27, 19:34
  #1
Medlem
bl-gr-ns avatar
Söker en sådan surfplatta med ljus och lyckta, vill helst köpa av en svensk nätbutik/butik.
Vill gärna kunna ha en surfplatta på soffbordet och dra en HDMI-sladd till en (32" Datorskärm på "TV-bänken")

Priset bör hålla sig under 2000kr.

Har redan en Samsung Note 8.0 som med HML-adapter kan kopplas till bildskärm men det är omständligt eftersom HML-adaptern måste drivas av nätström/laddare. Vilket gör den diskvalificerad som "HTPC ersättare"

Har prövat Google Chromecast och det var inget för mig.
Har även provat trådlös HDMI (vilket kräver den nedrans HML-dongeln iallafall) fick bara bleka färger hackig uppspelning med det.

Har sett att flera Kina plattor kan fås med HDMI ut.

Har även funderat på en Win10 surfplatta-dator-Hybrid men de verkar inte fungera med Linux (Vägrar använda Win10. Det ska vara Android eller Linux/Debian).
Det är ljudkretsarna i många av dessa som inte Linux har/hade stöd för i början av 2017.
Citera
2017-07-27, 20:12
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Skulle vilja tipsa om Nvidia Shield K1 (om den finns kvar nu dvs)... c:a 2200 kr men HDMI ut och dom är grymma (Nvidia) på att släppa uppdateringar. För något halvår sedan typ kom det en Audio uppdatering som gav under 20ms i latency (jaaa IOS har haft detta länge) vilket gav mina Nexus plattor pisk så det rök om det.

Grym grafikprocessor (om nu Vulkan blir en hit) som kan köra det mesta man slänger åt den.
Har SD kort och när du idag med Android kan få både SD och internt minne att lira som 1 enda så är det grymt underbart!

Älskade mina mina Nexus plattor men denna var så mycket bättre på alla punkter...

Det enda är sidorna med högtalarna är lite kasst gjorda så högtalarskyddet var ingen höjdarkvalité på.

Och nu när jag skrivit detta så verkar den inte finnas kvar längre...

Kanske det kommit en K2? har så sjukt risigt internet nu så du får kika om det kommit en ersättare...
Citera
2017-07-27, 21:23
  #3
Medlem
Köpte två Nvidia Shield K1 i julklapp åt barnbarnen och en åt mig själv för utlandsresan i maj. Tipsade min kompis som var/är på jakt efter en platta om den men den verkar mer eller mindre omöjlig att få tag på men har man tur så kanske någon återförsäljare har kvar någon. Inte heller såg jag någon K2 eller liknande när jag sökte åt min kompis.

Så får trådskaparen tag på en - köp den.
Citera
2017-07-27, 21:48
  #4
Medlem
bl-gr-ns avatar
Ah Nvidia Shield K1 den skulle ha passat bra men när den fanns så var jag inte ute efter någon surfplatta.

Kollat lite mer på kinesiska AliExpress och där fanns det några alternativ, kanske får beställa en därifrån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback