Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-27, 19:24
  #1
Medlem
Cykel är snabbare över långa sträckor men hur är det med kortare sträckor utan lutning?
Citera
2017-07-27, 19:30
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Cykel är snabbare över långa sträckor men hur är det med kortare sträckor utan lutning?

Beror väl på vem som springer och vem som cyklar. Med mig på cykeln och Usain Bolt i startblocken tror jag ärligt jag får det tufft. Mot en sprintcyklist av rang blir det nog ett annat utfall.
Citera
2017-07-27, 20:39
  #3
Medlem
Hax.Pains avatar
Jag tror bolt vinner mot sagan. Innan sagan fått fart på cykeln är bolt halvvägs, sen blir det nog tajt. Bara va jag tror dock.
Citera
2017-07-27, 20:42
  #4
Medlem
RigetPunktSEs avatar
En cykel kan inte springa alls, så man vinner varje gång.
Citera
2017-07-27, 20:44
  #5
Medlem
RobRoyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RigetPunktSE
En cykel kan inte springa alls, så man vinner varje gång.

Haha, touché Precis min tanke
Citera
2017-08-08, 18:37
  #6
Medlem
paprikaflickans avatar
Sjukt intressant fråga faktiskt!

Borde ju inte vara så svårt att ta reda på. bara vara att titta på någon velodromcykeltävling och ta tiden på de första hundra metrarna.

Verkar dock som att de flesta grenar har någon form av rullande start, snarare än att ha accelerarion från stillastående (som ju är det intressanta) som en del av tävlingsmomentet, så jag har inte riktigt hittat något bra klipp. Någon annan som orkar leta?

Personligen tror jag faktiskt cyklisten skulle hinna komma ifatt innan slutet. De når sjuka hastigheter ganska fort.
Citera
2017-08-08, 22:36
  #7
Medlem
patrik-wids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Sjukt intressant fråga faktiskt!

Borde ju inte vara så svårt att ta reda på. bara vara att titta på någon velodromcykeltävling och ta tiden på de första hundra metrarna.

Verkar dock som att de flesta grenar har någon form av rullande start, snarare än att ha accelerarion från stillastående (som ju är det intressanta) som en del av tävlingsmomentet, så jag har inte riktigt hittat något bra klipp. Någon annan som orkar leta?

Personligen tror jag faktiskt cyklisten skulle hinna komma ifatt innan slutet. De når sjuka hastigheter ganska fort.
På 1000m time trial startar de ifrån stillastående. Där tas en mellantid efter 125 meter. De bästa mellantiderna där brukar ligga på ungefär 11 sekunder.
Citera
2017-08-09, 11:06
  #8
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
På 1000m time trial startar de ifrån stillastående. Där tas en mellantid efter 125 meter. De bästa mellantiderna där brukar ligga på ungefär 11 sekunder.
De cyklarna är ju även oväxlade, så själva startmomentet tar längre tid då klingorna är anpassade för "maxfart".
__________________
Senast redigerad av Pancev 2017-08-09 kl. 11:10.
Citera
2017-08-09, 14:35
  #9
Medlem
paprikaflickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
På 1000m time trial startar de ifrån stillastående. Där tas en mellantid efter 125 meter. De bästa mellantiderna där brukar ligga på ungefär 11 sekunder.

Tack! Då känns det ju detta ganska avgjort.

Även om man räknar i överkant och säger att de kommer upp i sin snitthastighet för loppet på 60km/h innan 100m-strecket (vilket jag inte tror att de gör), så skulle det betyda att de sista 25 metrarna tar minst 1.5 sekunder att cykla.

Alltså borde 100m-tiden vara någonstans under 9.50, vilket lätt skulle slå alla olympiska sprinters.

Dessutom måste de cykla i en kurva, vilket borde göra dem något långsammare än om de fick cykla rakt.

Vad tror ni om en ännu kortare distans, som kanske 60 meter? Där tror jag faktiskt en sprinter skulle vinna.
Citera
2017-12-25, 14:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Tack! Då känns det ju detta ganska avgjort.

Även om man räknar i överkant och säger att de kommer upp i sin snitthastighet för loppet på 60km/h innan 100m-strecket (vilket jag inte tror att de gör), så skulle det betyda att de sista 25 metrarna tar minst 1.5 sekunder att cykla.

Alltså borde 100m-tiden vara någonstans under 9.50, vilket lätt skulle slå alla olympiska sprinters.

Dessutom måste de cykla i en kurva, vilket borde göra dem något långsammare än om de fick cykla rakt.

Vad tror ni om en ännu kortare distans, som kanske 60 meter? Där tror jag faktiskt en sprinter skulle vinna.
Intressant. Men om man maxar cykeln för 100 m så går det nog lite snabbare.

60 m är ganska kort. Så där är det nog svårt att slå en löpare. Tänker att man som cyklist ska släpa på 6-7 kg extra vikt. Det tar energi att accelerer upp. Speciellt den rullande massan fälg och däck.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback