Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-27, 18:08
  #1
Medlem
swehacks avatar
Jag har fått några träffar på nätet för folieplast som kan användas för att göra egen whiteboard men jag hittar ingen svensk återförsäljare som säljer till privatpersoner. Någon som vet?

Min tanke är att jag ska fästa plasten på baksidan av en skiva plexi/hobbyglas. Tapetsera baksidan med någon fin tapet och skruva fast den som en rygg till en Kallax bokhylla från IKEA.

Jag behöver en whiteboard tavla hemma och detta kändes som en bra metod. Jag vet att den blir lite låg men jag sitter ändå framför datorn och kan rulla över till den lätt.
Citera
2017-07-27, 18:44
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehack
Jag har fått några träffar på nätet för folieplast som kan användas för att göra egen whiteboard men jag hittar ingen svensk återförsäljare som säljer till privatpersoner. Någon som vet?

Min tanke är att jag ska fästa plasten på baksidan av en skiva plexi/hobbyglas. Tapetsera baksidan med någon fin tapet och skruva fast den som en rygg till en Kallax bokhylla från IKEA.

Jag behöver en whiteboard tavla hemma och detta kändes som en bra metod. Jag vet att den blir lite låg men jag sitter ändå framför datorn och kan rulla över till den lätt.

Intressant idé! Jag har ingen aning om var man hittar sådant, men säg till om du hittar det, för då kanske jag vill göra något liknande. Undrar om man kan smälla upp sådan plast direkt på väggen...?
Citera
2017-07-27, 19:07
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehack
Jag har fått några träffar på nätet för folieplast som kan användas för att göra egen whiteboard men jag hittar ingen svensk återförsäljare som säljer till privatpersoner. Någon som vet?

Min tanke är att jag ska fästa plasten på baksidan av en skiva plexi/hobbyglas. Tapetsera baksidan med någon fin tapet och skruva fast den som en rygg till en Kallax bokhylla från IKEA.

Jag behöver en whiteboard tavla hemma och detta kändes som en bra metod. Jag vet att den blir lite låg men jag sitter ändå framför datorn och kan rulla över till den lätt.

Inredningsbutiker, färghandlare, osv.

Tyvärr är den rätt kass. Mycket svårare att hålla ren än en riktig whiteboard.
Citera
2017-07-27, 19:21
  #4
Medlem
swehacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inredningsbutiker, färghandlare, osv.

Tyvärr är den rätt kass. Mycket svårare att hålla ren än en riktig whiteboard.
Fast tanken är ju att plasten ska gå bakom plexiskivan eller har jag missförstått?

Kan vara så att jag missförstått och egentligen bara behöver en vit yta mellan plexiskivan och tapeten på baksidan av min whiteboard.
Citera
2017-07-27, 19:37
  #5
Medlem
Greateds avatar
Köp en vanlig skiva i plast, vit eller genomskinlig och fäst baktill

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-...lplast-341068/

http://www.materialbutiken.se/Start/...M_VIT?id=78562

Om du väljer den genomskinliga så kan du tapetsera på baksidan, om du nu känner för det.

Lycka till /G
Citera
2017-07-28, 10:39
  #6
Medlem
TeEsErs avatar
Jag tror att sådan plast är dålig. Även billiga whiteboards brukar vara riktigt dåliga och svåra att hålla rena, de håller liksom kvar färgen på ett dumt sätt.

Jag hade nog hellre satsat på att leta upp en firma som säljer begagnade kontorsmöbler. De brukar ha begagnade whiteboards av bra kvalitet att sälja. Sen är ju utmaningen att hitta rätt storlek, pris och att kapa upp den i rätt storlek och anpassa till bokhyllan. En riktig whiteboard går dessutom att sätta magneter på vilket är bra ibland.

Lycka till! En whiteboard är bra att ha på kontoret/rummet, alltid bra att kunna rita,skriva och hänga upp lappar. Datorbaserade hjälpmedel i all ära men det är något speciellt att kunna rita och skriva "live" och i ordentlig skala när man ska brainstorma fram ett projekt.

/T
Citera
2017-07-28, 21:26
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehack
Fast tanken är ju att plasten ska gå bakom plexiskivan eller har jag missförstått?

Kan vara så att jag missförstått och egentligen bara behöver en vit yta mellan plexiskivan och tapeten på baksidan av min whiteboard.

Nu låter det ju som att det är plexin du ska skriva på och då är det ju skit samma om du har whiteboardfolieplast eller en vit soppåse bakom. Eller bara måla baksidan vit?

Förstår inte heller varför det just ska vara plexi mellan whiteboardfolieplast och tapet. Vilken random skiva som helst duger ju då den täcks på båda sidor.

Eller så fattar jag dig helt fel.
Citera
2017-07-29, 16:33
  #8
Medlem
swehacks avatar
Blir som sagt att jag skriver på plexiskivan, var förvirrad om jag sa något annat.

Tänkte sprejmåla baksidan av plexiskivan vit och förhoppningsvis ser det fint och jämt ut när man sen skriver på den. Sedan tapetserar jag den målade sidan och fäster den i Kallax.

Så vad jag försöker säga är att allt finns på vanliga byggvaruhus.
Citera
2017-07-29, 19:28
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehack
Blir som sagt att jag skriver på plexiskivan, var förvirrad om jag sa något annat.

Tänkte sprejmåla baksidan av plexiskivan vit och förhoppningsvis ser det fint och jämt ut när man sen skriver på den. Sedan tapetserar jag den målade sidan och fäster den i Kallax.

Så vad jag försöker säga är att allt finns på vanliga byggvaruhus.

Så whiteboardfolieplasten i topic har inte med saken att göra, alltså. Märklig tråd må jag säga.

"Var köper jag det jag inte behöver?" Glasklart.
Citera
2017-07-29, 23:32
  #10
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har sett det i butiken på matton, hittar det dock ej på deras hemsida.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback