Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-27, 16:10
  #1
Medlem
mrdannenergidrinks avatar
Hallå!
Jag skulle tycka det var roligt om alla kunde bidra med coola teorier/fakta som skulle kunna fungera teoretiskt men som kanske inte går att utföra praktiskt. Alltså coola saker att berätta för folk som väcker nya tankar och som folk inte har tänkt på förut. Älskar att diskutera sånt! Jag är inte ute efter vetenskapliga svar som förklarar att det är omöjligt utan kort och gott bara roliga teorier att snacka om med polarna.

Exempel: Om man bygger en superstark hög bro runt hela jordklotet och spränger bort alla pelare som håller uppe den precis samtidigt, svävar den då pga gravitationen?
Citera
2017-07-27, 16:29
  #2
Medlem
Grusigrabbarna97s avatar
Citat:
Svävar den då pga gravitationen?

Du skolka nog för många fysiklektioner tror jag...
Citera
2017-07-27, 17:14
  #3
Medlem
nerdnerds avatar
Skulle en planet kunna se ut som en donut? Och hur skulle t ex klimatet fungera i en sådan värld? Här är en som faktiskt har räknat:

http://io9.gizmodo.com/what-would-th...a-d-1515700296

(Ja, det är möjligt, men den kan nog inte komma till naturligt utan måste konstrueras av en tillräckligt avancerad civilisation.)
Citera
2017-07-27, 17:19
  #4
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdannenergidrink
Hallå!

Exempel: Om man bygger en superstark hög bro runt hela jordklotet och spränger bort alla pelare som håller uppe den precis samtidigt, svävar den då pga gravitationen?

Citat:
Ursprungligen postat av Grusigrabbarna97
Du skolka nog för många fysiklektioner tror jag...

Om man gjorde den tillräckligt så hög gravitationen släpper.

Skulle det bli en evighetsmaskin?
Om det var en rör som gick runt jorden med kulor i som snurrade med jordens rotation.
Citera
2017-07-27, 17:31
  #5
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Om man gjorde den tillräckligt så hög gravitationen släpper.

Det fungerar inte så! Vad tror du t ex det är som håller kvar månen i sin bana runt jorden? Gravitationsfältet blir svagare på stort avstånd (kraften minskar som 1/r²) men blir aldrig helt 0.
Citera
2017-07-27, 18:07
  #6
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det fungerar inte så! Vad tror du t ex det är som håller kvar månen i sin bana runt jorden? Gravitationsfältet blir svagare på stort avstånd (kraften minskar som 1/r²) men blir aldrig helt 0.

Va synd att det inte funkar.

Vad är det som gör att tex Saturnus ringar hålls i omlopp, eller satelliter runt jorden?
Citera
2017-07-27, 19:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad är det som gör att tex Saturnus ringar hålls i omlopp, eller satelliter runt jorden?
De roterar väldigt fort runt sin himlakropp så centrifugalkraften precis matchar gravitationen.

För en bro som den beskrivna som inte roterar är svaret inte trivialt. Om allt är absolut helt symmetriskt kommer krafterna ta ut varandra och den stannar kvar. Jag tror, utan att räknat på saken, att det tyvärr är ett instabilt läge. Minsta lilla putt åt något håll så kommer den fortsätta åt samma håll tills den kraschar mot marken. Givet att man har ett tillräckligt superstarkt material borde man dock kunna spränga bort *nästan* alla pelare och bara behålla tillräckligt för att den skall hållas i balans.
Citera
2017-07-27, 19:09
  #8
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De roterar väldigt fort runt sin himlakropp så centrifugalkraften precis matchar gravitationen.

För en bro som den beskrivna som inte roterar är svaret inte trivialt. Om allt är absolut helt symmetriskt kommer krafterna ta ut varandra och den stannar kvar. Jag tror, utan att räknat på saken, att det tyvärr är ett instabilt läge. Minsta lilla putt åt något håll så kommer den fortsätta åt samma håll tills den kraschar mot marken. Givet att man har ett tillräckligt superstarkt material borde man dock kunna spränga bort *nästan* alla pelare och bara behålla tillräckligt för att den skall hållas i balans.

Så det är omöjligt att få en ring av ett rör att snurra runt jorden?
Citera
2017-07-27, 19:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Så det är omöjligt att få en ring av ett rör att snurra runt jorden?
Nej, men man kan inte åstadkomma det på det sätt som TS beskrev.
Citera
2017-07-28, 15:07
  #10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, men man kan inte åstadkomma det på det sätt som TS beskrev.
Men du har säkert hört talas om den där "rymdhissen" väl?

En enda lång vajer som "förankras" i omloppsbana, och som stannar kvar ute i rymden pga centrifugalkraften.
Ungefär som när man snurrar ett snöre runt, runt - det står rakt ut.

ok?
Så, om vi då släpper upp Massor, massor, massor av såna "rymdhissar" längst med ekvatorn upp till rynden. Runt hela jorden alltså.
och så bygger vi en länk mellan dem - uppe i rymden, i omloppsbanan. Förankrar alla förankringsstationerna till, med varandra.

Då blir det ju en enda lång ring runt hela Jorden. Som svävar fritt i rymden ovanför ekvatorn.


Men, vad hade hänt om man hade kopplat loss ringen från "rymdhissarna", från vajern som förankrar den med själva Jorden, marken?
Vad hade hänt då?
Hade den svävat iväg like spagetti och böljat sig och brutits sönder?
Eller hade den bestått?
Citera
2017-07-28, 17:04
  #11
Medlem
526s avatar
Men låt säga att man får ringen att ligga kvar i omloppsbana.

Är jag fel ute om jag tror att det kan bli en perpetomobile om man laddar in metallkulor i den som snurrar runt?

Om man monterar generatorer längs med ringen som omvandlar mekaniskt arbete till elektrisk energi så får man väl hur mycket el som helst?

Tänker att eftersom jordens axel lutar fram och tillbaka så rullar kulorna runt.
Lite som en sån där "rockring" som man hade som liten fast med kulor i. Om man balanserar den i sidled upp och ner rullar kulorna runt.
__________________
Senast redigerad av 526 2017-07-28 kl. 17:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback