Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-27, 15:13
  #1
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Hejsan hörrni!

Skulle verkligen behöva er hjälp då mina nära o kära ej är till så mycket hjälp just nu.

Kort om mig: Studerat natur (18 år), inget emot skolan, ok+ betyg men har inget stort intresse av vissa studier som ex) kemi, samhälle osv. Vet bara att jag vill jobba på ett strukturerat kontor i framtiden. Är antagen till civilekonom i Karlstad men kan även (anmäla igen då jag placerade denna sist) anmäla mig till högskoleingenjör inom industriell ekonomi i växsjö (Linné). Bor i Kalmar så det är 7 timmar till karlstad men 1 timme till växsjö.

Nu min fråga till er vänner, borde jag satsa på civilekonom trots att jag knappt har haft ekonomistudier under gymnasiet (hade UF - högsta betyg) och flytta halva landet bort, eller ta högskoleingenjör vid Linné som ligger relativt nära Kalmar? Vilken studentstad är bäst? Går civilekonom att köra igenom trots jag inte vet mitt riktiga intresse eller är det bara idioti? Mvh
Citera
2017-07-27, 15:22
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Hejsan hörrni!

Skulle verkligen behöva er hjälp då mina nära o kära ej är till så mycket hjälp just nu.

Kort om mig: Studerat natur (18 år), inget emot skolan, ok+ betyg men har inget stort intresse av vissa studier som ex) kemi, samhälle osv. Vet bara att jag vill jobba på ett strukturerat kontor i framtiden. Är antagen till civilekonom i Karlstad men kan även (anmäla igen då jag placerade denna sist) anmäla mig till högskoleingenjör inom industriell ekonomi i växsjö (Linné). Bor i Kalmar så det är 7 timmar till karlstad men 1 timme till växsjö.

Nu min fråga till er vänner, borde jag satsa på civilekonom trots att jag knappt har haft ekonomistudier under gymnasiet (hade UF - högsta betyg) och flytta halva landet bort, eller ta högskoleingenjör vid Linné som ligger relativt nära Kalmar? Vilken studentstad är bäst? Går civilekonom att köra igenom trots jag inte vet mitt riktiga intresse eller är det bara idioti? Mvh

Vad menar du med "strukturerat kontor"?

Högskoleingenjör inom industriell ekonomi visste jag inte ens att det fanns. Jag tänker spontant att det borde vara svårt att trycka in både tillräckligt med ekonomi och tillräckligt med teknik och matte för att det ska kunna vara ett bra program, men jag har inte gått I själv. En I:are skulle nog kunna säga om jag tänker rätt här.

Men det största problemet för dig är att du inte verkar veta vad du vill. Vad var roligast i skolan? Tråkigast? Det kanske kan ge någon hint.
Citera
2017-07-27, 15:47
  #3
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vad menar du med "strukturerat kontor"?



Men det största problemet för dig är att du inte verkar veta vad du vill. Vad var roligast i skolan? Tråkigast? Det kanske kan ge någon hint.

Uselt förklarat, men jag jobbar ensam, vet vad jag ska göra, trevlig atmosfär, typ det.
Har aldrig inom skolan "brunnit" eller tyckt ett ämne varit speciellt roligt, utan tyckt att alla på sitt sätt är intressanta. Jag är inte hundra på vad jag ska studera men vet att det inte kommer lösa sig med tiden, så vill studera nu och ha det gjort. Gnäller inte över att utbildningen är jobbig, men vill gärna inte läsa något som jag somnar till! mvh
Citera
2017-07-27, 17:41
  #4
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01. I förtydligande syfte är rubriken ändrad från ''Hjälp med att studera i karlstad civilekonom eller växsjö ingenjör! (SVAR SNABBT)'' till ''Studera till civilekonom i Karlstad eller ingenjör i Växjö? [/Mod].'' Kommentarer som enbart handlar om hur TS stavar Växjö kommer att raderas. Vänligen håll er till ämnet och försök att besvara frågeställningen istället.

/Mod.
Citera
2017-07-27, 20:12
  #5
Medlem
Civilekonom i Karlstad leder nog inte till något intressant och kvalificerat jobb, för hög konkurrens från andra civilekonomer från kändare universitet då det knappast råder någon brist på civilekonomer. Ingenjörer behövs alltid och kombinationen av både ekonomi och teknik låter kul, sen är det klart att det slår högre att ha läst på Chalmers än i Växjö men jobb lär du alltid få ändå.
Citera
2017-08-05, 13:01
  #6
Medlem
Gunvald66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meckeria
Civilekonom i Karlstad leder nog inte till något intressant och kvalificerat jobb
Det stämmer inte helt, presterar man bra kan du få helt okej jobb direkt efter ekonomistudier i Karlstad, till exempel på någon revisionsbyrå. Jag har sett en del som gått till Pwc, Grant Thornton, EY som revisorsassistenter efter examen vid Karlstad. Sedan kan de börja vägen mot att bli auktoriserad revisor och det är inget dåligt jobb! Här finns karriärmöjligheter där folk kan gå vidare mot att bli controller, ekonomichef osv också, bara man kommit in i den världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback