Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-28, 18:27
  #25
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoskiKorale
Har du några förslag på prestanda, datorer etc samt komponenter
Ska det vara i en affärsrörelse, med betalande kunder, då ställer det lite andra krav, så ett webhotell är i det fallet nog bästa lösningen för den skarpa servern. Som regel sköter då hotellet om allt som har med säkerhet att göra, oftast ingår backup, besöksstatistik och annat sådant i paketen.

Samtidigt hamnar du i ett läge där det kan vara extra bra att ha en enkel lokal labb-server att testa mot, så du inte av misstag strular till den skarpa servern med nån kod som buggar och innebär nertid medan du fixar till det. Den funktionen kan du då t.o.m ha i samma dator du programmerar med, men annars duger en helt ordinär dator med en, för det här specifika fallet, kanske lite bättre processor än vanligt.

Mitt råd på prestanda blir egentligen att du kan köra labb-servern på i stort sett vad som helst med en duglig processor, förslagsvis samma familj av os (windows alt. linux) och samma typ av databas som du har på den skarpa servern.
Citera
2017-07-28, 21:49
  #26
Medlem
.
Citera
2017-07-28, 21:53
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Ska det vara i en affärsrörelse, med betalande kunder, då ställer det lite andra krav, så ett webhotell är i det fallet nog bästa lösningen för den skarpa servern. Som regel sköter då hotellet om allt som har med säkerhet att göra, oftast ingår backup, besöksstatistik och annat sådant i paketen.

Samtidigt hamnar du i ett läge där det kan vara extra bra att ha en enkel lokal labb-server att testa mot, så du inte av misstag strular till den skarpa servern med nån kod som buggar och innebär nertid medan du fixar till det. Den funktionen kan du då t.o.m ha i samma dator du programmerar med, men annars duger en helt ordinär dator med en, för det här specifika fallet, kanske lite bättre processor än vanligt.

Mitt råd på prestanda blir egentligen att du kan köra labb-servern på i stort sett vad som helst med en duglig processor, förslagsvis samma familj av os (windows alt. linux) och samma typ av databas som du har på den skarpa servern.


Blir det inte himla dyrt då? Tog och tittade på VPS hos ett företag som heter Ballou och deras alternativ lite snabbt. Min rörelse är oerhört småskalig och kunderna oerhört förstående konstigt nog (har en tjänst som vissa vill ha och deras krav är enkom på uträkningarna ska funka, de har tillgång till obegränsade uträkningar under 3 dagar, skulle något strula får de fler dagar på sig)

Min dator har följande spec:
RAM 16 GB (15,9 GB usable)
Processor Intel(R) Core(TM) i5-62000 CPU @ 2.30GHz 2,40GHz
System type: 64-bit Operating System, x64-based processor


Ville bara höra om nedan två alternativ, om jag vill ha bättre kräm än den dator jag kör just nu måste jag titta på alternativ VPS 4096 va? 4 CPU innebär väl att jag kan göra mina uträkningar snabbare/effektivare? Dock för 559/mån och sedan ytterligare kostnader känns det nästan onödigt att göra ett test hos dem och istället gå på att köpa en egen ny kraftfull dator/server och använda eller tänker jag fel?
Mvh

Ballou VPS 2048
MEST POPULÄR
Från 309.00/mån
Gå vidare
CPU: 2Minne: 2048MBDisk: 60GBBandbredd: 2TBAnslutning: 1 GbitBrandvägg: ja

Ballou VPS 4096
Från 559.00/mån
Gå vidare
CPU: 4Minne: 4096MBDisk: 80GBBandbredd: 4TBAnslutning: 1GbitBrandvägg: ja
Citera
2017-07-28, 21:57
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Notera att om du har en maskin som du hyr enbart på uptime så har du ingen kostnad per SQL-fråga. Och om du på maskinen kör en MySQL så har du inte heller någon licenskostnad för databasen.

Nice, då gäller det bara att hitta någon som tar betalt per uptime, några förslag? Har för mig du nämnde Glesys eller blandar jag ihop det.

Också, jag behöver uträkningskraft som åtminstone är dubbelt upp mot vad jag använder på min nuvarande dator. Det kanske inte är några konstigheter?
Min dator har följande spec:
RAM 16 GB (15,9 GB usable)
Processor Intel(R) Core(TM) i5-62000 CPU @ 2.30GHz 2,40GHz
System type: 64-bit Operating System, x64-based processor
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback