Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-26, 22:32
  #1
Medlem
Winelights avatar
DNs ledarredaktion reagerar på frågan om hur klyftan mellan stad och land ska överbryggas, väckt av Stockholms handelskammare på DN Debatt den 25 juli 2017.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...kan-inte-leva/

Idag är en majoritet av Sveriges befolkning bosatt antingen i Storstockholm, Storgöteborg eller Stormalmö, och om vi antar att detsamma gäller även för alla Flashbacks besökare kan det vara så att en majoritet av samtliga här håller med DNs ledare i sak, enligt länkad artikel ovan.

I denna tråd skulle jag vilja se en diskussion om tänkbara konsekvenser för Sverige (på lång sikt) av att den, sedan flera decennier tillbaka, politiskt dirigerade avvecklingen av svensk landsbygd fortsätter (och accelereras livligt påhejat av t.ex. opinionsbildaren DN). Nedanstående frågeställningar kräver svar och goda råd, antag att vi står inför följande vägval: (i) DNs storstadsutopi eller (ii) ett Sverige som fungerar även för dem med långt till storstaden.

  1. Hur ska vi hantera det faktum att svenska storstäder redan idag kan anses vara överbefolkade?
  2. Bör vi en gång för alla överge svenskt jordbruk och förlita oss till fullo på import av mat/livsmedel?
  3. När även de idag små men (relativt sett) välfungerande småföretagarsamhällena som möjliggör svensk exportindustri tvingats ge vika, kommer Sverige kunna fortsätta exploatera naturtillgångar m.m. i egen regi samt i den omfattning som är gällande?

Givet att vi officiellt skulle ge upp svensk landsbygd i enlighet med våra politikers och DNs önskemål, vilka ytterligare frågor kan då bli aktuella och viktiga att lyfta? Kom gärna med idéer.
Citera
2017-07-26, 22:34
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Vilken idioti! Vi behöver landsbygden. Det är därifrån all vår egenproducerade mat som inte är fisk kommer ifrån. I en internationell kris där vi får svårt att importera så skulle vi svälja utan jordbruk och djurhållning. Vi måste satsa på landsbygden, den är viktig! Sen måste det ske i rimliga proportioner såklart.
Citera
2017-07-26, 22:42
  #3
Medlem
Kebabfysikers avatar
Jag blir så jävla arg när jag läser sån här smörja. Idioterna som skriver detta tycks inte förstå hur mycket Sverige behöver landsbyggden för att kunna fungera som nation. Ska svensk ekonomi enbart bestå av lattedrickande bolånetorskar som pluggar genus på högskolan?
Citera
2017-07-26, 23:25
  #4
Medlem
Det vore kul med en landsbyggdsstrejk i en månad.
Citera
2017-07-26, 23:32
  #5
Medlem
Nu tror jag på en blomstrande framtid för landsbygden.Det finns flera skäl att fly storstaden.Många kan jobba på distans och söker sig istället till lugnet.
Många vill säkert odla sin egen mat i framtiden.
För min egen del spelar det ingen roll om landsbygden skulle tömmas.Jag ser det som positivt att få ännu mer folktomma ytor där konkurrensen om jaktmark och fiskevatten minskar.Jag ser helt enkelt inte fördelen med människor nära inpå mig.Jag skulle enbart njuta om jag vore den sista värmlänningen.Vilka härliga ytor att göra precis det man vill utan att behöva trängas.Jag skulle självdö av tristess i Stockholm.Jag vet det för jag har bott där och även 13år i Oslo och det gör jag aldrig om.Men nu tror jag faktiskt att det är mer sannolikt med en något ökad trängsel även här.Islamiseringen av storstäderna kommer framtvinga en White flight.
Citera
2017-07-26, 23:33
  #6
Medlem
Christopher.s avatar
Låter bra, jag ser gärna att vi norrlänningar lämnar Sverige, vi har ett exportöverskott större än övriga Sverige, så levnadsstandarden går upp. Att landsbygden negligerats länge är en underdrift, vi är vana att leva utan polis och annat. Om landsbygden är så tärande så ser jag 3 alternativ, självständighet alternativt så kan Norge och Finland få dela på det de vill ha. Tror gärna Norge gärna skulle vilja ha Jämtland samt västra norrbotten samt västerbotten. Finland kan ta över östra norrbotten, östra västerbotten samt västernorrland.
__________________
Senast redigerad av Christopher. 2017-07-26 kl. 23:38.
Citera
2017-07-27, 00:24
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
1) Se till att det går att bosätta sig på andra ställen än Stockholm, Göteborg och Malmö.

Folk vill bo tätt, men jag tror personligen att många andra folktäta regioner skulle kunna växa. Exempelvis östra Götaland.

2) Nej för fan. Det finns faktiskt väldigt produktiv jordbruksmark i Sverige. Uppsalaslätten sägs vara ett av Europas mest bördiga områden för spannmålsproduktion, även i Peter Wolodarskis judiska anarkoliberala tankevärld måste det vara vansinnigt att överge.

Med klimatförändringarna kan man även anta att mark som idag inte är så bördig kan bli mer bördig.

3) Skulle de mindre bruksorterna få klappa igen blir det nog väldigt svårt att exploatera naturtillgångarna då mycket av arbetet drivs av vad som skulle kunna beskrivas som fanatiska arbetsidioter och lokalpatrioter.

Sorry judarna på DN. Ni är inte riktigt där än, fortsätt kämpa så har ni avfolkat landsbygden om kanske 40-50 år.
Citera
2017-07-27, 00:38
  #8
Medlem
ricardo22s avatar
Självklart vill de att alla ska bo i storstäderna och tvingas skuldsätta sig ännu mer. Drömmen är väl att ingen ska kunna få ett hus för under 10 miljoner.
Citera
2017-07-27, 00:43
  #9
Medlem
PappaPundares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winelight
DNs ledarredaktion reagerar på frågan om hur klyftan mellan stad och land ska överbryggas, väckt av Stockholms handelskammare på DN Debatt den 25 juli 2017.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/...kan-inte-leva/

Idag är en majoritet av Sveriges befolkning bosatt antingen i Storstockholm, Storgöteborg eller Stormalmö, och om vi antar att detsamma gäller även för alla Flashbacks besökare kan det vara så att en majoritet av samtliga här håller med DNs ledare i sak, enligt länkad artikel ovan.

I denna tråd skulle jag vilja se en diskussion om tänkbara konsekvenser för Sverige (på lång sikt) av att den, sedan flera decennier tillbaka, politiskt dirigerade avvecklingen av svensk landsbygd fortsätter (och accelereras livligt påhejat av t.ex. opinionsbildaren DN). Nedanstående frågeställningar kräver svar och goda råd, antag att vi står inför följande vägval: (i) DNs storstadsutopi eller (ii) ett Sverige som fungerar även för dem med långt till storstaden.

  1. Hur ska vi hantera det faktum att svenska storstäder redan idag kan anses vara överbefolkade?
  2. Bör vi en gång för alla överge svenskt jordbruk och förlita oss till fullo på import av mat/livsmedel?
  3. När även de idag små men (relativt sett) välfungerande småföretagarsamhällena som möjliggör svensk exportindustri tvingats ge vika, kommer Sverige kunna fortsätta exploatera naturtillgångar m.m. i egen regi samt i den omfattning som är gällande?

Givet att vi officiellt skulle ge upp svensk landsbygd i enlighet med våra politikers och DNs önskemål, vilka ytterligare frågor kan då bli aktuella och viktiga att lyfta? Kom gärna med idéer.

Men snälla bara en äkta svennelantis skulle påstå något sånt....
De är överbefolkade för att det inte byggs något som de flesta har råd med.
Bara riktigt dyra fastigheter byggs och priserna är hutlösa överhuvudtaget i speciellt Stockholm oavsett vad man ska bo i.
Det behövs fan miljonprogram igen.

Men sett till befolkningen är Stockholm en väldigt liten stad om du jämför internationellt så att säga....
Citera
2017-07-27, 00:49
  #10
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Inför 0% skatt på arbete, varor och tjänster i Norrland och vi har löst problemet!

Hur svårt ska det vara?

DN består av liberaler som vill endast gynna storstäderna. Det syns hur alla storstäder får subventioneringar och enklare regler, medan landsbygden får bara betala mer och mer.

Allt måste centraliseras enligt liberaler för att man vill flytta folk från ett landsbygden till storstäder för att skapa enorm massarbetslöshet och därmed kunna sänka löner.
__________________
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2017-07-27 kl. 00:52.
Citera
2017-07-27, 00:52
  #11
Medlem
nins avatar
Vem fan vill bo i dessa tre rövhål till städer? Tiggare, pisslukt, gatubarn, islamistiska områden, dålig lukt, dålig miljö, etc.
Citera
2017-07-27, 00:56
  #12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Vem fan vill bo i dessa tre rövhål till städer? Tiggare, pisslukt, gatubarn, islamistiska områden, dålig lukt, dålig miljö, etc.

Det handlar om att liberaler vill samla folk på ett enda ställe av ren vinstintressen. Allt blir mycket dyrare då. Omöjligt att hitta bostad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback