Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-26, 20:19
  #1
Medlem
Hej! När jag utför all form av träning kan jag aldrig max prestera. Jag blir extremt yr, torr i munnen, skakig och får den såkallade "ge upp" känslan. Hela kroppen skriker av orkeslöshet och jag blir extremt anfådd och överhettad. Har kollat astma och blodprov. Jag har spelat fotboll i hela mitt liv, idag är jag 19 år. Sen 5 år tillbaka har jag inte klarat en hel fotbollsmatch pågrund av detta problem. Kost och sömn sköter jag bra. All hjälp uppskattas!!! Vill verkligen få bukt på detta.
Citera
2017-07-26, 20:42
  #2
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Hur vet du vad som är max för dig?

Du kanske inte är född till idrottsman helt enkelt.
Citera
2017-07-26, 20:52
  #3
Medlem
När jag var mindre blev jag kallad "durasell kaninen" då jag sprang och orkade så mycket. Jag känner själv att jag kan få ut mycket mer än vad jag får. Kan det bero på syrebrist av något slag tro?
__________________
Senast redigerad av Mradocas123 2017-07-26 kl. 21:02.
Citera
2017-07-26, 20:59
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Dålig syreupptagningsförmåga kanske.
Citera
2017-07-26, 21:05
  #5
Medlem
Aa det har jag definitivt!
Citera
2017-07-26, 21:26
  #6
Avstängd
Demensens avatar
Ångest, hypokondri. En dubbelmacka av de två.
Citera
2017-07-26, 21:29
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mradocas123
Aa det har jag definitivt!

Då får du träna upp den, om det är uthållighetsidrott du vill utföra. Nära maxpuls kommer dock anaerob kapacitet, alltså förmågan att arbeta utan syre, att spela roll.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-07-26 kl. 21:31.
Citera
2017-07-26, 23:17
  #8
Medlem
MrBulldoggs avatar
Har du tagit blodprov? Ev. brister eller annat lättåtgärdat kommer snabbt i dagen. Hjärnbrist är idag tämligen vanligt i Sverige. Järnbrist likaså.

Om allt ser bra ut är det kanske helt enkelt läge för lite tuff intervallträning för att få fason på flåset.
Citera
2017-08-03, 22:18
  #9
Medlem
Grailguns avatar
Det du beskriver kan kallas träningsintolerans. Drabbades själv av detta under flera år och det blev bara värre och värre tills jag blev utbränd. Efter att ha vilat ett halvår (och slutat med benso ännu längre, om det påverkat) började träningsintoleransen sakta försvinna.

När det var som värst klarade jag inte att få upp typ tredje reppen när jag skulle köra 12reps med mina vanliga vikter.

Behöver inte vara samma i detta fall, men lyssna inte på de som påstår att det är "psykiskt". Hade det varit psykiskt så hade problemet vips försvinnit på en sekund så fort ditt humör/motivation är bättre, vilket jag inte tror har hänt någon någonsin.
Citera
2017-08-05, 21:21
  #10
Medlem
Scherings avatar
Kollat astma och blodprov kan ju betyda nästan vad som helst. Har du t ex provat att ta astmamedicin innan träning och se om det går bättre?
Citera
2017-08-05, 21:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Hur vet du vad som är max för dig?

Du kanske inte är född till idrottsman helt enkelt.

Idiotiskt svar. TS bör uppsöka läkare, symptomen är inte normala.
Citera
2017-08-05, 21:37
  #12
Medlem
Jag har svarat förut i en liknande tråd..

Vissa typer av lungproblem syns inte på den snabba standardtesten som lata läkare nöjer sig med. Jag hade tur (efter 15 år!) å kunde prata med en läkare som själv sysslat mycket med träning. Han förstod att det var trist att ha kronisk andnöd å remitterade mig till ett seriöst lunglabratorium. Det kändes som att testerna tog nästan 2 timmar men dom kunde se att mina lungblåsor inte tog upp syret som kom in. Äntligen diagnos å medicin som dämpar inflammationen i lungorna. 😊
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback