Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-26, 17:14
  #1
Medlem
Hej!
Är en student som tänkte tag mig in i fonder och sparande. Är väldigt ny till det och försökt läsa så mycket det går för att få ett hum om vad handlar om. Jag beslöt mig dock för att använda avanzas egna portföljgenerator då jag inte känner mig redo för att aktivt köpa och sälja fonder. Jag har en plan på att varje månad lägga in ca 2500 kr som månadssparande för att bygga upp min portfölj under 3-5 år. Det avanza rekommenderar är detta: http://imgur.com/a/RwH8f . Tycker ni det låter bra som en start? Är inte ute efter hög risk och stor avkastningutan, utan föredrar hellre medel risk och lite mindre avkastning då jag inte vill riskera för stort att förlora allt mitt sparande.

Tack på förhand!
Citera
2017-07-26, 17:57
  #2
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Det ser väldigt "svenskt ut" gällande räntefonderna. Där bör du fundera på vad du egentligen tror om kronans framtida utveckling.

Den långa räntefonden skulle jag skippa helt. Vi har en lånecirkus som stimuleras av artificiellt låg riksbanksränta.

Det kan sluta på tre sätt:

1. Ekonomin återhämtar sig starkt och man lyckas avveckla lånebubblan gradvis med stigande ränta.
2. Lånebubblan havererar och ingen vill befatta sig med svenska obligationer p g a risken. Marknadsräntorna stiger.
3. Lånebubblan hotar att haverera och riksbanken ökar sina stödköp varvid kronan havererar.

En lång räntefond i kronor påverkas negativt i alla dessa scenarior.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback