Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-26, 14:33
  #1
Medlem
tjenare. har en bil bass förstärkare som jag driver ned ett nättagg från en dator. min fråga är hur jag mätter hur många amp förstärkaren kräver på 12V. har 3X40 bilsäkringar på sidan av förstärkaren. kräver den 40 amp då eller kan den klara mer??
Citera
2017-07-26, 14:36
  #2
Medlem
Varför undrar du? Du kan ju inte välja hur många ampere den får. Det bestäms av spänningen du matar in.
Citera
2017-07-26, 14:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Varför undrar du? Du kan ju inte välja hur många ampere den får. Det bestäms av spänningen du matar in.
vill veta hur starkt nättagg jag kan använda för kör på ett nättagg som ger ut 180W 16 amp på 12V. det är inte bara att koppla in något och hoppas att det går bra. då en bilförstärkare ska drivar på ett billbatteri egentligen så
__________________
Senast redigerad av Fiskelurrepro 2017-07-26 kl. 14:40.
Citera
2017-07-26, 15:04
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Förstärkaren drar ström från kraftkällan.. oavsett om du har en kraftkälla som kan ge 300Ampere eller 50 Ampere så drar din förstärkare samma ström vid samma spänning.

Det finns oftast angivet på förstärkaren vad den drar i ström (ampere) låt oss säga 40Amp vid 12Volt

P=UxI Watt = Spänning x ström 12x40=480W

Du kan även räkna baklänges.. Är din förstärkare på 200 Watt så delar du 200 med 12Volt och får 16,6Ampere vid fullt effektuttag från förstärkaren.

Då det är bra att ha lite "reserv kraft" i nätaggregatet så skulle jag köpa ett nätaggregat som kan ge 20-30 Ampere (förstärkaren kommer bara dra 16,6 A enligt exemplet ovan) men lite overhead på kraft resurserna skadar inte då nätaggregatet kommer att gå svalare och hålla längre.
Citera
2017-07-26, 15:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskelurrepro
vill veta hur starkt nättagg jag kan använda för kör på ett nättagg som ger ut 180W 16 amp på 12V. det är inte bara att koppla in något och hoppas att det går bra. då en bilförstärkare ska drivar på ett billbatteri egentligen så
Du kan använda hur starkt nätagg som helst så länge som det har rätt spänning.
Citera
2017-07-26, 18:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Då det är bra att ha lite "reserv kraft" i nätaggregatet så skulle jag köpa ett nätaggregat som kan ge 20-30 Ampere (förstärkaren kommer bara dra 16,6 A enligt exemplet ovan) men lite overhead på kraft resurserna skadar inte då nätaggregatet kommer att gå svalare och hålla längre.
Nu vet jag inte om det även gäller nätagg, men när det gäller högtalare är det paradoxalt så att det är lättare att spela sönder högtalare med en klen förstärkare. Det är nämligen rätt sällan man blåser en högtalare med ren råkraft, men däremot tar elementen mycket skada när stärkaren börjar dista.
Citera
2017-07-27, 07:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Nu vet jag inte om det även gäller nätagg, men när det gäller högtalare är det paradoxalt så att det är lättare att spela sönder högtalare med en klen förstärkare. Det är nämligen rätt sällan man blåser en högtalare med ren råkraft, men däremot tar elementen mycket skada när stärkaren börjar dista.

När stärkaren dör är det DC ut som pajar högtalaren.

TS är vilse så som ofta när det gälller ljudåtergivning.
Citera
2017-07-27, 14:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Du kan använda hur starkt nätagg som helst så länge som det har rätt spänning.
nope. har 2 slutsteg. det på 300 watt kan jag driva med det starkare aggregatet medans det på 1000 watt ej startar när jag kopplar in det starkare. misstänker att jag ej driver bassen på sin maximala kraft
Citera
2017-10-17, 16:46
  #9
Medlem
Nu är det så att vissa dator nätaggregat måste ha en belastning på 5+ annars startar de inte.
Du kan driva dit 1000watt steg med 100watts aggregat . Men aggregatet kommer slå ifrån så fort stärkaren kräver mer kräm en vad det kan leverera.

Sen är pcnätaggregat inte helt optimala att driva förstärkare med.
Sen 1000w vid 12 V det ger en ström på 83 Amp.
Citera
2018-03-10, 20:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggus-Diccus66
Nu är det så att vissa dator nätaggregat måste ha en belastning på 5+ annars startar de inte.
Du kan driva dit 1000watt steg med 100watts aggregat . Men aggregatet kommer slå ifrån så fort stärkaren kräver mer kräm en vad det kan leverera.

Sen är pcnätaggregat inte helt optimala att driva förstärkare med.
Sen 1000w vid 12 V det ger en ström på 83 Amp.
okej!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback