Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-26, 13:53
  #1
Medlem
Tjena! Funderar på att ta tåget från Amsterdam till Göteborg i januari. Istället för flyg. Det verkar mer mysigare. Mina frågor är
1: hur mycket brukar det kosta?
2:är det mer värt än att flyga?
3: är det ID/Pass kontroll ombord på tågen?
Citera
2017-07-26, 15:44
  #2
Medlem
Såvida du inte älskar tåg eller hatar flyg skulle jag avråda dig från tåget.

1. Gbg - Köpenhamn, kostar väl 300-400 kr? Mellan Köpenhamn och Amsterdam gick det förr direkttåg (som dock var jävligt långsamma, tog typ 18h) men var ganska billiga, typ €30-€60. Men enligt nshighspeed.nl nya hemsida så verkar det inte längre gå några direkttåg, utan det är massa byten.

2. Nej, inte på något som helst vis. Kanske miljömässigt.

3. Har åkt den sträckan 3 gånger mellan åren 2012-2014. Två av gångerna fick man visa identifikationspapper. Jag skulle räkna med det, alltså.
Citera
2017-07-26, 18:27
  #3
Medlem
Tack så mycket för svaret. Fan då skulle vilja sitta och chilla på tåget efter ha ätit en edible. Gillar inte flyg så mycket känns väldigt strikt. Men vill inte betala 2000kr för en tågresa
Citera
2017-08-10, 16:33
  #4
Medlem
Något direkttåg går inte, men det finns flera alternativ.

Hittade ett för 89 euro med två byten till Köpenhamn. Sedan Köpenhamn till Göteborg.

Hittade även buss från Amsterdam till Stockholm med ett byte. Drygt 31 timmar, och det kostar drygt 1300 kr med Flixbus.
__________________
Senast redigerad av podofil1981 2017-08-10 kl. 16:38.
Citera
2017-08-19, 09:38
  #5
Medlem
record-collectors avatar
Det fanns för många år sedan ett bussbolag som trafikerade hela Europa som hette EUROBUS som jag själv åkte många gånger med sträckan Norrköping > Düsseldorf tur och retur för några hundralappar utan bussbyte. Vet inte om bolaget fortfarande är still in the business?
Citera
2017-10-12, 11:22
  #6
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Det fanns för många år sedan ett bussbolag som trafikerade hela Europa som hette EUROBUS som jag själv åkte många gånger med sträckan Norrköping > Düsseldorf tur och retur för några hundralappar utan bussbyte. Vet inte om bolaget fortfarande är still in the business?
Mjo, är man självplågare så åker man buss så långa sträckor. Vet att det var populärt att åka ned till Prag med buss för att spara pengar. Det tog ju ett tag.
Själv har jag åkt buss som längst mellan Göte-la-borj och Sthlm. Tog sina modiga sju timmar. Och jag som är 187 cm trivdes väl inte som fisken i vattnet direkt.

Tåg är absolut att föredra för längre sträckor.

Hur lång tid tar det ner till Amsterdam?
Citera
2017-10-12, 11:42
  #7
Medlem
Mackan52s avatar
Varför åka något som är både långsammare och dyrare?

Då kan du lika gärna ta bilen.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2858744

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback