Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-26, 13:49
  #1
Avstängd
Vi utgår ifrån rasttypiska exempel: Hur är bruksschäfern i jämförelse med Siberian Husky gällande energibehov?

Vi vet ju alla springbehovet en Husky har, men hur ser det ut i jämförelse med aktiveringen en bruksschäfer kräver? Jag har läst om ägare till bruksschäfer som kastat en boll hundratals gånger i extrema väderförhållande, där 100ade kastet var lika roligt som det första.

Vilken av de två har mest energibehov? Eller är det jämnt skägg?
__________________
Senast redigerad av Acerbic 2017-07-26 kl. 13:58.
Citera
2017-07-26, 14:41
  #2
Medlem
Mooons avatar
Att kasta boll är värdelöst och stressar bara hunden. En hund, speciellt en så aktiv ras som schäfer behöver arbeta. Spåra och allt vad det nu heter som brukshundar gör.

Så planerar du att kasta boll till en hund istället för att jobba med den kan du skaffa en ... undulat.



Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Vi utgår ifrån rasttypiska exempel: Hur är bruksschäfern i jämförelse med Siberian Husky gällande energibehov?

Vi vet ju alla springbehovet en Husky har, men hur ser det ut i jämförelse med aktiveringen en bruksschäfer kräver? Jag har läst om ägare till bruksschäfer som kastat en boll hundratals gånger i extrema väderförhållande, där 100ade kastet var lika roligt som det första.

Vilken av de två har mest energibehov? Eller är det jämnt skägg?
Citera
2017-07-26, 15:05
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Att kasta boll är värdelöst och stressar bara hunden. En hund, speciellt en så aktiv ras som schäfer behöver arbeta. Spåra och allt vad det nu heter som brukshundar gör.

Så planerar du att kasta boll till en hund istället för att jobba med den kan du skaffa en ... undulat.

Du saknar visst läsförståelse.
Citera
2017-07-26, 15:23
  #4
Medlem
Mooons avatar
Att trötta ut en brukshund genom att kasta boll funkar inte. Att ens komma på tanken att kasta en boll 100 gånger - hur kommer man ens på tanken?

"Vi vet ju alla springbehovet en Husky har, men hur ser det ut i jämförelse med aktiveringen en bruksschäfer kräver? Jag har läst om ägare till bruksschäfer som kastat en boll hundratals gånger i extrema väderförhållande, där 100ade kastet var lika roligt som det första".


Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Du saknar visst läsförståelse.
Citera
2017-07-26, 16:06
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Att trötta ut en brukshund genom att kasta boll funkar inte. Att ens komma på tanken att kasta en boll 100 gånger - hur kommer man ens på tanken?

"Vi vet ju alla springbehovet en Husky har, men hur ser det ut i jämförelse med aktiveringen en bruksschäfer kräver? Jag har läst om ägare till bruksschäfer som kastat en boll hundratals gånger i extrema väderförhållande, där 100ade kastet var lika roligt som det första".

Vem har påstått att det är det enda man gör eller att syftet är att trötta ut den? Det är inte det ENDA en bruksschäfer stimuleras med. Och det är inte jag som gör det heller och har aldrig påstått att det är vad jag avser att göra.

Jag har däremot träffat ägare som varit gråtfärdiga över bruksschäferns energinivå redan som valp, och undrar om den är värre än huskien. Och då vill jag inte att du svarar eftersom du inte vet någonting om ämnet.
Citera
2017-07-26, 16:21
  #6
Medlem
Mooons avatar
Schäfer och husky har helt olika rasegenskaper. Huskyn vill vara i grupp med andra hundar och schäfern är mer en enpersonshund. Schäfern har mycket vakt och vall i sig medans huskyn är en draghund. Draghundar är skapta för att orka springa långa sträckor, schäfern har inte den uthålligheten och är inte heller byggd för det. Schäfern är lättlärd och vill få sin ägares beröm medan huskyn är svårare att dressera.

Det är som att jämföra äpplen med päron.


Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Vem har påstått att det är det enda man gör eller att syftet är att trötta ut den? Det är inte det ENDA en bruksschäfer stimuleras med. Och det är inte jag som gör det heller och har aldrig påstått att det är vad jag avser att göra.

Jag har däremot träffat ägare som varit gråtfärdiga över bruksschäferns energinivå redan som valp, och undrar om den är värre än huskien. Och då vill jag inte att du svarar eftersom du inte vet någonting om ämnet.
Citera
2017-07-26, 16:29
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
e

Det är som att jämföra äpplen med päron.

Jag vet att deras aktivering ser annorlunda ut. Det betyder dock inte att man inte kan jämföra energibehovet. Jag har möjligheten att ta hand om en bruksschäfer och är intresserad av den linjen, men är samtidigt velig med tanke på att jag inte vill ha en hund som är outtröttlig som huskien, och ett helvete första åren.
Citera
2017-07-26, 16:41
  #8
Medlem
Mooons avatar
En schäfer bör vara betydligt lättare än en husky iom att du kan köra bruks, spår och lydnad med den. Det är ju genom att hundarna får aktivera sig på det sättet som deras energinivå sänks.

Husky är en så specifik hund att de borde endast få vara med dem som kan ge hundarna det som de behöver, svalt klimat och få leva i stora grupper och få dra. Att hålla på att kasta boll i timmar till en hund är tragiskt.


Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag vet att deras aktivering ser annorlunda ut. Det betyder dock inte att man inte kan jämföra energibehovet. Jag har möjligheten att ta hand om en bruksschäfer och är intresserad av den linjen, men är samtidigt velig med tanke på att jag inte vill ha en hund som är outtröttlig som huskien, och ett helvete första åren.
Citera
2017-07-26, 17:00
  #9
Medlem
Schäfrar vill ju ha hjärngympa dom vill inget hellre än GÖÖRA NÅÅÅÅÅÅÅT vettigt alltså arbeta.
Jag förmodar att en valp behöver mycket gympa i skallen då motionera en valp inte är aktuellt.

En ostimulerad schäfer misstänker jag blir vaktig och gnällig. Men vill man ha en brukshund och köra sök, dressyr skydds och sånt är den ju toppen.

Som andra sagt det är svårt att jämföra då det är helt olika typer av hundar.
Citera
2017-07-26, 17:03
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
En schäfer bör vara betydligt lättare än en husky iom att du kan köra bruks, spår och lydnad med den. .

Jo men dagarna där det inte sker? Är bruksschäfern en typ som kräver att springa på fält morgon och kväll då för att få mental och fysisk stimulering, som sällskapshusky som bor med familjer.

Det har getts indikatorer att bruksvalparna i synnerhet är några riktiga gangstrar.
Citera
2017-07-26, 18:19
  #11
Medlem
precis som tidigare skrivits skiljer sig raserna markant i hur dem ska bli aktiverade.. att gå ut och springa med en schäfer är i princip som att inte aktivera den överhuvudtaget. Med schäfer så är det snarare mental aktivering dvs saker som spår, sök och skydd som gäller för att den skall bli det minsta trött. Att gå ut och springa med en schäfer är i praktiken samma som att inte stimulera den alls och kommer inte göra den trött utan snarare bara mer pigg och på alerten. En husky är oftast det rakt motsatta enligt min erfarenhet där fokuset istället skall ligga på mycket fysisk motion och lite mental stimulans.

Om du skall ta över en bruksschäfer så bör du även kolla hur hunden är mentalt då det finns enorma skillnader inom bruksschäfern beroende på vilka linjer den är avlad på. Har man otur får man en hund som kräver flera timmar mental stimulans per dag samtidigt finns det linjer som ger rena soffpotatisar till hundar
Citera
2017-07-26, 18:35
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Glozelle
precis som tidigare skrivits skiljer sig raserna markant i hur dem ska bli aktiverade.. att gå ut och springa med en schäfer är i princip som att inte aktivera den överhuvudtaget. Med schäfer så är det snarare mental aktivering dvs saker som spår, sök och skydd som gäller för att den skall bli det minsta trött. Att gå ut och springa med en schäfer är i praktiken samma som att inte stimulera den alls och kommer inte göra den trött utan snarare bara mer pigg och på alerten. En husky är oftast det rakt motsatta enligt min erfarenhet där fokuset istället skall ligga på mycket fysisk motion och lite mental stimulans.

Om du skall ta över en bruksschäfer så bör du även kolla hur hunden är mentalt då det finns enorma skillnader inom bruksschäfern beroende på vilka linjer den är avlad på. Har man otur får man en hund som kräver flera timmar mental stimulans per dag samtidigt finns det linjer som ger rena soffpotatisar till hundar

Den jag erbjuds kommer från en linje som används av svenska polisen. Roligt du nämner det med joggande, jag gick precis förbi en joggande man med sin bruksschäfer
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback