Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-26, 07:22
  #13
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, och då får man grunna på att 70-talsspelarna (sent 70) som jag hade bekymmer med var mekaniska mästerverk jämfört med dagens nya "nostalgispelare" i helplast för 800:- på Kjell och company.. Tror inte man löser vibrationsproblemen. Å andra sidan så har väl dagens grammofoner mp3-utgång, så jag antar att det är en modern motsvarighet till 70-talets band.
Det fungerar utmärkt att stå och hoppa på golvet framför min skivspelare utan några som helst vibrationsproblem. Kan även spela på högsta volym utan rundgång.
Placeringen av skivspelaren är viktig
Citera
2017-07-26, 07:43
  #14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Eller ännu hellre, använd både betongplatta och en bra skivspelare

Bra skivspelare kostar stora pengar idag tyvärr dock. Bl.a. p.g.a. låga tillverkningsvolymer. Kjell & co varianten eller liknande är kanske ett alternativ trots allt, trots den till synes usla kvaliteten.

Japp, billiga grejor är inte så mycket att hänga i julgranen. Min marantz-spelare från 1979 kostade 2500:-. I dagens penningvärde 8987:-. Tror inte dagens spelare kommer upp i den klassen.
Trots dyr spelare, drogs den med vibrationsproblem om man spelade högt. Det gjorde å andra sidan alla andra spelare med.
Citera
2017-07-26, 07:45
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Det fungerar utmärkt att stå och hoppa på golvet framför min skivspelare utan några som helst vibrationsproblem. Kan även spela på högsta volym utan rundgång.
Placeringen av skivspelaren är viktig
Du bor väl antagligen i betonghus. Då funkar det hyfsat bra. (Betong fortplantar inte vibrationer)
Citera
2017-07-26, 09:19
  #16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Mjo, får väl skaffa ett bättre bord. Köpte ett litet träbord för att få lite bättre arbetshöjd, men akustiskt fungerar det helt enkelt inte.


Av egen erfarenhet med vinylspelare. Har ingen nuförtiden men flera under 70-80 talet och då var även spelare med mycket tyngd i både chassi och tallrik något de mer avancerade hade.

Har man ett bord med t.ex. rör som ben kan man fylla dessa med sand och om bordet har en fördjupning under kan man gjuta in undersidan med betong. Vet att vissa byggde egna gjutna av betong och vissa byggde fula av sten typ cementhålsten mm.

Vissa placerar även spelaren i annat rum än högtalarna men man behöver kanske inte överdriva.
Citera
2017-07-26, 09:33
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vissa placerar även spelaren i annat rum än högtalarna men man behöver kanske inte överdriva.
Låter som en rätt kraftig överdrift ja. Och kan du tänka dig hur mycket de kommer klia sig i huvudet när man frågar vad som blir den optimala kompromissen om man tar med i beräkningen att signalkvaliteten blir sämre med längre kablar?

Helst kanske spelaren borde sväva i ett magnetfält i vakuum.
Citera
2017-07-26, 13:29
  #18
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
jo. Men det gick inte att ha fest på analogtiden med vinylskivor.
1) Hög volym=rundgång
2) Började folk att dansa började pickuppen att hoppa.
Alternativet var att göra ett "bland-band" i förväg som skulle spelas på festen. Glad att 70-talet är över!

Så det som TS har råkat ut för är vibrationer och återkoppling. Jag löste problemet på 70-talet så här: Stor betongplatta (trädgårdsplatta) lades under skivspelaren. (Mellan bord och skivspelare).
Blev betydligt bättre än utan betongplatta, men inte lika bra som CD. Har inga egna problem med att vinyl brusar och knastrar, det är lite småmysigt som många säger, men dessa jävla resonanser, självsvängningar och hoppande pickuper när folk börjar dansa!
Synd att du inte kände mig på den tiden, för då hade jag kunnat tipsa om att skaffa långa högtalarkablar, och att ställa skivspelaren i ett angränsande rum när det var dags för party och dans med hög ljudvolym.

Blandband var bra de med om man inte ville ha någon som bytte skivor hela tiden (eller nöjde sig med att lyssna på flera låtar åt gången från samma skiva).

Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Mjo, får väl skaffa ett bättre bord. Köpte ett litet träbord för att få lite bättre arbetshöjd, men akustiskt fungerar det helt enkelt inte.
Ställ skivspelaren på två IKEA Lack http://www.ikea.com/se/sv/catalog/ca.../series/09063/ som står på varandra, och så har du något som isolerar mellan de två borden, samt mellan bord och golv. Då får du en vettig isolerande effekt.

Jag minns inte om det är vanliga filttassar som ska användas. Eventuellt var det bultar inskruvade i det nedre bordets ben. En vän till mig som är ljudnörd körde med den varianten på 80-talet. Han hade även en tung statyett ståendes på det undre bordet, så du kanske ska ha något som tynger ståendes/liggandes där.

Gå in på typ HiFi-klubben och fråga vad du ska isolera med.


Edit: Var visst tvåa med kabellösningen. När det skulle skakas rumpa var det inte nödvändigt med perfekt ljud, så ingen brydde sig om den lilla försämring som längre kablar gav. Jag hade tur som kunde spela på hög volym i samma rum, utan att få problem. Det var en Technics SL 1200/1210?. Något sådant.
__________________
Senast redigerad av 80231 2017-07-26 kl. 13:38.
Citera
2017-07-26, 14:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Synd att du inte kände mig på den tiden, för då hade jag kunnat tipsa om att skaffa långa högtalarkablar, och att ställa skivspelaren i ett angränsande rum när det var dags för party och dans med hög ljudvolym.

Blandband var bra de med om man inte ville ha någon som bytte skivor hela tiden (eller nöjde sig med att lyssna på flera låtar åt gången från samma skiva).

Ställ skivspelaren på två IKEA Lack http://www.ikea.com/se/sv/catalog/ca.../series/09063/ som står på varandra, och så har du något som isolerar mellan de två borden, samt mellan bord och golv. Då får du en vettig isolerande effekt.

Jag minns inte om det är vanliga filttassar som ska användas. Eventuellt var det bultar inskruvade i det nedre bordets ben. En vän till mig som är ljudnörd körde med den varianten på 80-talet. Han hade även en tung statyett ståendes på det undre bordet, så du kanske ska ha något som tynger ståendes/liggandes där.

Gå in på typ HiFi-klubben och fråga vad du ska isolera med.


Edit: Var visst tvåa med kabellösningen. När det skulle skakas rumpa var det inte nödvändigt med perfekt ljud, så ingen brydde sig om den lilla försämring som längre kablar gav. Jag hade tur som kunde spela på hög volym i samma rum, utan att få problem. Det var en Technics SL 1200/1210?. Något sådant.
Jag bor inte så stort att lösningen med att ha spelaren i ett annat rum är vettig heller. Dessutom kan jag spela långt högre än vad grannsämjan tillåter utan att det hoppar i skivan.

Men Ikeas lackbord? Skojar du? De känns ju som det absolut minst stabila alternativet.
Citera
2017-07-26, 14:25
  #20
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag bor inte så stort att lösningen med att ha spelaren i ett annat rum är vettig heller. Dessutom kan jag spela långt högre än vad grannsämjan tillåter utan att det hoppar i skivan.

Men Ikeas lackbord? Skojar du? De känns ju som det absolut minst stabila alternativet.
Inget skämt. Möjligen var borden stabilare byggda då. Det vet jag inget om ska erkännas.
__________________
Senast redigerad av 80231 2017-07-26 kl. 14:28.
Citera
2017-07-26, 14:30
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Inget skämt. Möjligen var borden stabilare byggda då. Det vet jag inget om ska erkännas.
Fast iof. De är väl gjorda av papp såvitt jag minns och borde därför absorbera en hel del.
Citera
2017-09-16, 13:42
  #22
Medlem
CrazyWorlds avatar
Kör till en brädgård och be att få köpa en bit mdf-skiva, som du sedan sätter på två väggmonterade konsoler. Typ dessa http://www.xn--ob-eka.se/storage/ma/...459/47160.jpeg

Jag har min spelare ståendes såhär, och kan stampa och hoppa hur mycket jag vill i rummet, utan att det påverkar spelaren/ljudet.
Citera
2017-09-17, 04:04
  #23
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Det finns fördelar med att lagra ljud digitalt t.ex. på cd ja. Men även nackdelar finns.

Gammal analog rullbandspelare i nittonhundrasjuttiotalsstuk är ett alternativ också. En sådan kan man ställa på ett nyinköpt rangligt bord då den inte är särskilt känslig för vibrationer. Dessa går inte av för hackor faktiskt, sett till vissa parametrar. Ljudmässigt åker de i åttor runt kassetbandspelare och även en del andra digitala efterföljare. Man slipper det könlösa digitala övertonslösa komprimerade ljudet om man använder rullband. Men användargränssnittet hos rullbandaren är naturligtvis en fullkomlig katastrof.
Förnedra inte rull- och kassettbandare med att påstå att "användargränssnittet" är en fullkomlig katastrof. Möjligen kan jag sträcka mig till att handhavandet för en okunnig är något mer avancerat än att nyttja en CD-spelare.
Citera
2017-10-19, 13:12
  #24
Medlem
Förr satte man "spikes" undertill när man hade de problemen och behövde dämpa och isolera skivspelaren bättre.
https://www.svalander.se/shoppen/lju...kes__brickor/1
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback