Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-25, 19:32
  #1
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Tja,

Oklart om jag är i rätt underforum, flytta gärna om jag är ute och cyklar.

Jag gillar att läsa om jakt på det sättet som t.ex. Jan Guillou (Snubben är ju helgalen men skriver bra) skriver om jakt i flera av sina böcker. (Tjuvarnas Marknad-serien)

Någon som har tips om böcker som beskriver jakt på liknande sätt, lite det sociala, observationer från olika jaktdeltagare...

Någon som ens fattar vad jag letar efter? Jag fattar knappt när jag läser ovanstående hehe.
Citera
2017-07-25, 19:51
  #2
Medlem
Jag kan rekomendera Gustaf Schröder. Han har skrivit många böcker om jakt och jägarliv i Sverige på 1800-talet i romanform. Otroligt spännande. Hans böcker finns garanterat på alla bibliotek.
Citera
2017-07-25, 22:22
  #3
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseOrm
Jag kan rekomendera Gustaf Schröder. Han har skrivit många böcker om jakt och jägarliv i Sverige på 1800-talet i romanform. Otroligt spännande. Hans böcker finns garanterat på alla bibliotek.

Tack! Kollar!
Citera
2017-07-28, 17:35
  #4
Medlem
ekerilars avatar
Gustaf Schröder var en utmärkt författare. Hans jaktskildringar är väl "sådär". Han är dock en alldeles ypperlig folklivsskildrare och har ett enormt sinne för detaljer. om man är intresserad av 1800-talet skall man definitivt läsa hans böcker. Språket är av naturliga skäl något ålderdomligt. Gustaf Schrödersällskapet har gett ut de flesta av hans böcker i nytryck.

Om man vill läsa en spännande roman som utspelar sig i ett jaktlag, rekommenderar jag Dödsklockan av Kerstin Ekman
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback