Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-25, 13:53
  #1
Medlem
Reactants avatar
Hej!
I.o.m att detta är mitt första besök på 'Dator och IT' så hoppas jag att jag postar i rätt forumdel och ber om ursäkt ifall jag har postat fel.

Det är så att jag har fått fingrarna på ett gammalt gamecube från USA och undrar om det ska funka att köra även europeiska utgåvor av diverse spel på konsolen?

Mycket tacksam för svar, ha en fin dag!


Edit: Spelen måste vara NTSC?
__________________
Senast redigerad av Reactant 2017-07-25 kl. 13:57.
Citera
2017-07-25, 14:05
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Om jag har förstått det hela rätt så går det men det är lite trixigt.
Citera
2017-07-25, 14:10
  #3
Medlem
PUSClFERs avatar
Nej, Gamecube är regionslåst, vilket innebär att ett amerikanskt Gamecube bara spelar spel från NTSC-regionen.

Det går dock att kringgå regionslåset, men det görs på egen risk.
Citera
2017-07-25, 14:27
  #4
Medlem
Reactants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER
Nej, Gamecube är regionslåst, vilket innebär att ett amerikanskt Gamecube bara spelar spel från NTSC-regionen.

Det går dock att kringgå regionslåset, men det görs på egen risk.

Tack för snabba svar! Jag är inte gamer nog för att orka ta risker.
Blir att endast handla NTSC-spel på ebay framöver då.
Citera
2017-07-25, 14:58
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER
Nej, Gamecube är regionslåst, vilket innebär att ett amerikanskt Gamecube bara spelar spel från NTSC-regionen.

Det går dock att kringgå regionslåset, men det görs på egen risk.
Om du har Freeloader-skivan som följer med Action Replay så går det enligt flera sidor bra så länge ens TV kan visa PAL-signal.
Citera
2017-07-25, 16:22
  #6
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om du har Freeloader-skivan som följer med Action Replay så går det enligt flera sidor bra så länge ens TV kan visa PAL-signal.
Ja, det är nog det enklaste sättet, förutsatt att man kan få tag på Freeloader-skivan. Vet dock inte hur det fungerar med sparfiler, då jag läst att det ska vara de som eventuellt kan strula till det om man kringgår regionslåset. Har inte testat detta själv, så utgår endast från vad jag har hört och läst om ämnet.
Citera
2017-07-26, 16:45
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER
Ja, det är nog det enklaste sättet, förutsatt att man kan få tag på Freeloader-skivan. Vet dock inte hur det fungerar med sparfiler, då jag läst att det ska vara de som eventuellt kan strula till det om man kringgår regionslåset. Har inte testat detta själv, så utgår endast från vad jag har hört och läst om ämnet.
Man behöver ett kort som är formaterat för NTSC. Freeloader finns som ISO på Emuparadise.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback