Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-09-23, 13:16
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fast "stake" är ju en insats, vilken som helst. "I have a stake in this land" till exempel. Är faktiskt inte helt övertygad om att det kommer från spelens värld.

Det kan du ha rätt i. Det var något av en chansning från min sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det har knappast med schack att göra. Ett "spiel" är snarare en inlärd svada/ramsa som används av försäljare, eller en (komisk) monolog, inlärd eller delvis improviserad, över ett visst ämne. Ordet kommer nog närmast från jiddisch snarare än tyska, och lär ha sitt ursprung inom teatern eller musikens värld.

Med det sagt så skulle jag vilja bidra med ytterligare en schackterm: bondeoffer.

Ja, bondeoffer. Jag har också för mig att någon svensk dagstidning, när det meddelades att Sara Danius skulle avgå som sekreterare från SA till följd av det misstroendet för henne från majoritetens sida, kallade det hela ett ”drottningoffer”, vilket väl är ett ganska vanligt språkligt bruk. Drottningoffer (damoffer) är bland det vackraste i schack.
Citera
2018-09-23, 13:24
  #38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det kommer väl från Monopol, tror jag. Liksom "gå i fängelse utan att passera gå"-
I monopol heter rutan

Faktum är att det rätt få spel som börjar på ruta 1, kommer bara på Finans.
Antagligen menar man det inte bokstavligt, utan avser startrutan.
Citera
2018-10-29, 14:06
  #39
Medlem
Dominoeffekt är en annan jag kom på nu. Domino är väl inget bordsspel, men ändå.
Citera
2018-10-30, 05:42
  #40
Medlem
PeterNosters avatar
"Slå en sjua" kommer inte från tärningsspel.
"Att vara utmattad" kommer inte från schack.


Efter den stora stormen såg skogen ut som ett plocke-pin.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-30 kl. 05:48.
Citera
2018-10-31, 08:25
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Dominoeffekt är en annan jag kom på nu. Domino är väl inget bordsspel, men ändå.

Ja, bra exempel!

Dominoteorin hör till samma grupp och avser dominoeffekten den också. Faller en så faller alla i tur och ordning.
Citera
2018-11-24, 12:05
  #42
Medlem
I ett avsnitt av serien Fringe säger en av karaktärerna Peter Bishop: "You're leaving out the part where they apparently cured him. As opening moves go, that one's pretty strange."

Det har redan tagits upp tidigare i tråden, dvs opening move = öppningsdrag, vilket är ett schackbegrepp, men jag tyckte att det var lite kul att se det i en TV-serie.
Citera
2018-11-24, 17:56
  #43
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
I ett avsnitt av serien Fringe säger en av karaktärerna Peter Bishop: "You're leaving out the part where they apparently cured him. As opening moves go, that one's pretty strange."

Det har redan tagits upp tidigare i tråden, dvs opening move = öppningsdrag, vilket är ett schackbegrepp, men jag tyckte att det var lite kul att se det i en TV-serie.

När vi ändå är inne på det ämnet: En term som inte används i svenskan, men som inte är helt ovanlig i engelskan, är gambit, som ju är en spelöppning i schack där man offrar en pjäs för att uppnå ett fördelaktigt läge. Det används alltså i betydelsen taktiskt utspel. Taktiskt utspel är för all del också en metafor. Så där kan man hålla på och skala av lager av löken. Också detta en metafor.
Citera
2018-11-25, 17:02
  #44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Dominoeffekt är en annan jag kom på nu. Domino är väl inget bordsspel, men ändå.
Brädspel är det inte, men nog kan man kalla domino för ett bordsspel? Problemet med dominoeffekten i det här sammanhanget är framför allt att den inte på något sätt ingår i spelet domino, utan att man bara utnyttjar dominobrickornas form, och att det finns så många brickor med samma form i ett dominospel, till att åstadkomma en uppvisning av ett utdraget fallande, där den ena brickan knuffar ikull nästa.
Citera
2018-11-30, 21:36
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Brädspel är det inte, men nog kan man kalla domino för ett bordsspel? Problemet med dominoeffekten i det här sammanhanget är framför allt att den inte på något sätt ingår i spelet domino, utan att man bara utnyttjar dominobrickornas form, och att det finns så många brickor med samma form i ett dominospel, till att åstadkomma en uppvisning av ett utdraget fallande, där den ena brickan knuffar ikull nästa.

Jo, det har du givetvis rätt i. Jag var faktiskt så dum när jag skrev mitt inlägg att jag för en kort stund hade glömt av att domino faktiskt är ett spel och inte bara brickor man kan ställa upp för att sedan få till dominoeffekten så att säga. Inte min ljusaste stund. (Jag har förvisso aldrig själv spelat domino, varför det inte ligger nära i medvetandet s a s.)

Jag tror inte att följande har tagits upp i tråden. Ibland talas det ju om att "spela sin hand rätt", "we must deal with the hand that has been given us" och så vidare, olika omtagningar av vad jag inte vet vilket som är ursprungsuttrycket. Något kortspel kommer det ifrån hursomhelst. Betydelsen är alltså, ifall det för någon inte är uppenbart, att man i en givet tillstånd så väl det är möjligt måste använda de tillgångar och de förutsättningar som är inneboende i detsamma, och inte fantisera om andra kanske mer lovande utgångspunkter men som inte är förankrade i den faktiska belägenheten.
Citera
2019-03-31, 22:49
  #46
Medlem
I denna tråd har väl följande uttryck ännu inte nämnts: "lagt kort ligger". Betydelsen är den av att "man får stå sitt kast", att den handling man förverkligat inte kan göras om, osv.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback