Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-25, 00:53
  #1
Medlem
cslivets avatar
Tjena, jag har bytt mitt luftfilter från luftbox till öppet luftfilter. Den går inte lika snabbt som innan, misstänker att jag behöver gå upp i munstycke, är det rätt? Att jag får för lite bensin gentemot hur mycket luft jag får.

En till fråga, vad gör slangen som går från motorn till min gamla luftbox? Är det någon slags kylning? EGR-ventil är det ej, det har den också på en annan plats :O
Citera
2017-07-25, 14:34
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cslivet
Tjena, jag har bytt mitt luftfilter från luftbox till öppet luftfilter. Den går inte lika snabbt som innan, misstänker att jag behöver gå upp i munstycke, är det rätt? Att jag får för lite bensin gentemot hur mycket luft jag får.

En till fråga, vad gör slangen som går från motorn till min gamla luftbox? Är det någon slags kylning? EGR-ventil är det ej, det har den också på en annan plats :O


Ett bra knep skulle kunna vara att sätta tillbaka grejorna som du plockat bort. Att enbart byta luftfilter ger som du märkt ingen prestandsförbättring.
Det är ingen större idé att bestycka om förgasaren innan du trimmat färdigt.

Slangen är till avgasreningen och tillför friskluft i avgasröret. Hur det fungerar fick du lära dig på kemilektionerna i skolan.
Citera
2017-07-25, 20:11
  #3
Medlem
cslivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Ett bra knep skulle kunna vara att sätta tillbaka grejorna som du plockat bort. Att enbart byta luftfilter ger som du märkt ingen prestandsförbättring.
Det är ingen större idé att bestycka om förgasaren innan du trimmat färdigt.

Slangen är till avgasreningen och tillför friskluft i avgasröret. Hur det fungerar fick du lära dig på kemilektionerna i skolan.

Jag beställde nya munstycken :P

Och nej, slangen är inte till avgasreningen, då den går in vid cylindern...
Citera
2017-07-25, 20:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cslivet
Jag beställde nya munstycken :P

Och nej, slangen är inte till avgasreningen, då den går in vid cylindern...

Ok. Den slangen är till den slutna vevhusventilationen.
Citera
2017-07-25, 23:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cslivet
Tjena, jag har bytt mitt luftfilter från luftbox till öppet luftfilter. Den går inte lika snabbt som innan, misstänker att jag behöver gå upp i munstycke, är det rätt? Att jag får för lite bensin gentemot hur mycket luft jag får.
Att ersätta luftboxen med sportluftfilter har tre följdeffekter:
1. Motorn låter mer.
2. Munstycket blir för litet då undertrycket minskar.
3. Cylinderns livslängd förkortas.

Ovanstående gäller i stort alla fyrtaktsmopeder och motorcyklar med vakuumstyrda förgasare. Luftburken brukar vara stor nog för att hänga med vid måttlig trimning och normalt behövs en större förgasare innan luftburken begränsar. Däremot levereras Baotian med en strypning i luftburkens inlopp som man bör plocka bort.

Förutom att fungera som ljuddämpare så renar luftburken luften som passerar. Filtret består av oljedränkt skumplast där damm fastnar och behållaren är byggd som fälla där regndroppar fångas upp.
Citera
2017-07-26, 14:53
  #6
Medlem
cslivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Ok. Den slangen är till den slutna vevhusventilationen.
Ok, då vet jag tack!
Citera
2017-07-26, 14:56
  #7
Medlem
cslivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att ersätta luftboxen med sportluftfilter har tre följdeffekter:
1. Motorn låter mer.
2. Munstycket blir för litet då undertrycket minskar.
3. Cylinderns livslängd förkortas.

Ovanstående gäller i stort alla fyrtaktsmopeder och motorcyklar med vakuumstyrda förgasare. Luftburken brukar vara stor nog för att hänga med vid måttlig trimning och normalt behövs en större förgasare innan luftburken begränsar. Däremot levereras Baotian med en strypning i luftburkens inlopp som man bör plocka bort.

Förutom att fungera som ljuddämpare så renar luftburken luften som passerar. Filtret består av oljedränkt skumplast där damm fastnar och behållaren är byggd som fälla där regndroppar fångas upp.

Jag vill gärna ha öppet luftfilter av flera anledningar:

1. Mer utrymme, original luftburken tar upp en enorm mängd plats.
2. Den låter inte så mycket mera, utan får ett bättre dovare ljud.
3. Jag vill ha mer luft till motorn eftersom jag ska slänga på ett 80cc snart.
Citera
2017-07-26, 14:57
  #8
Medlem
cslivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Ok. Den slangen är till den slutna vevhusventilationen.

Borde jag täppa för slangen eftersom den inte går någonstans nu, eller ska jag låta den vara öppen?
Citera
2017-07-26, 15:20
  #9
Medlem
Den ska inte täppas till.
Citera
2017-07-26, 15:32
  #10
Medlem
INTPs avatar
Den slangen är enda vägen ut för bl.a. de avgaser som läcker förbi kolvringarna och kolven. Täpps den igen kommer det bildas ett övertryck inne i motorn, som stiger tills det uppstår en läcka någonstans - en söndertryckt packning, en löstryckt packbox, eller något liknande.
Citera
2017-07-26, 18:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cslivet
Jag vill gärna ha öppet luftfilter av flera anledningar:

1. Mer utrymme, original luftburken tar upp en enorm mängd plats.
2. Den låter inte så mycket mera, utan får ett bättre dovare ljud.
3. Jag vill ha mer luft till motorn eftersom jag ska slänga på ett 80cc snart.
Visst! Men för att få mer luft till motorn så behöver du även byta till större förgasare, fetare insugningsrör och ett topplock med större ventiler. Annars får du inte in mer luft eftersom det redan är större hål i luftburken än i de andra tre delarna. Det är den smalaste öppningen som begränsar flödet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback