Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-07-28, 01:48
  #109
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
enda gången det hänt mig att jag fått sällskap med en försäljare var när jag var ute och testade en Audi RS7, bilen kostade 850 000 kronor. När jag skulle köpa min nuvarande bil en A6 Allroad 313 hk som kostade 450 000 kronor fick jag testa den själv. Så det har hänt mig, men inte så ofta. Förstår dock försäljare som gör det, vore lätt att glida in på en bilfirma, testa en svindyr bil för att sedan lasta in denna i en container och skeppa den till Lettland eller Litauen. De flesta större bilfirmor nöjer sig med att ta en kopia på körkortet och att du skriver under en självrisk vid skada. Men det hjälper ju föga om någon glider in och sedan drar iväg med en bil . Nu täcker säkert försäkringen detta, men det kostar garanterat i självrisk.
Skulle inte reagera nämnvärt om en försäljare skulle vilja följa med.
Man brukar även ställa sin egen bil vid bilfirman, detta blir ju som någon form av inofficiell pant. Tror själv TS taxi resa till bilhandlaren ger mer varningsklockor än kläder/ålder/hudfärg etc.
Citera
2017-07-28, 12:57
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det beror nog på hur man ser ut.
Har svårt att tänka mig att P-G Gyllenhammar tvingas ha med en försäljare i sin bil när han är ute o köper nytt.

Är TS P-G Gyllenhammar eller är himmelen bara blå som vanligt?
Citera
2017-07-31, 13:44
  #111
Medlem
xxxooxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ympart
Eftersom TS fortfarande inte verkar ha fått klarhet i frågan kan jag komma med lite input både som köpare men också viss erfarenhet inom bilsälj.

När det kommer till lite finare bilar och exklusivare märken som ju Masarati brukar tillhöra, är det ju oftast så att bilfirman inte själva äger bilen utan dom agerar snarare mäklare mellan gamla och (soon to be) nya ägaren (gäller ju såklart endast begagnat). Anledningen är ju ganska simpel, helt enkelt för att det blir alldeles för dyrt att köpa alla bilar eftersom exklusivare bilar kan ligga kvar otroligt länge utan att bli sålda och det skulle bli enorma summor att ligga ute med. Och med tiden tappar ju bilen värde och den blir allt mindre attraktiv för köpare. Och jag antar att på grund av detta blir det lite problematiskt med provkörningar och försäkring och att säljaren därför kan ha varit helt ärlig mot dig.



Sen erfarenheten från bilsälj (dock aldrig varit säljare) är helt enkelt att det gör otroligt mycket när man följer med. Dels får man en mycket mer personlig och nära känsla och dessutom kan man svara på minsta lilla fundering som kommer upp som annars skulle glömmas bort när de större och viktigare frågorna ställs. Dessutom kan man hjälpa till med saker som köparen kanske inte förstår, typ vart handbromsen sitter (som många har svårt för med alla elektroniska), hur man öppnar huven, ställer in sätet och allt möjligt. Vissa personer har VÄLDIGT svårt att hitta detta och tillslut tryter det på deras tålamod och helhetsintrycket för bilen kan sjunka drastiskt. Detta räddar man genom att följa med. (Plus den självklara anledningen att väl inne i bilen kan köparen inte fly från ditt säljsnack!)

Väl värt att sålla bland alla idiotinlägg för att hitta denna pärla. Din förklaring är väldigt rimlig. Tack!
Citera
2017-07-31, 21:15
  #112
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag misstänker att det är en begreppsförvirring som är här. En del anser kontant vara i sedlar, vilket det ju också är, men det räknas även till kontant att betala med kort och det dras direkt från kontot.
Jag misstänker att det är så du betalt, kort, och inte med en kasse tusenlappar?

Ja, med "kontant" betalning avses det sistnämnda. Att bilen inte finansieras via lån eller leasing.
Citera
2017-08-04, 15:15
  #113
Medlem
xxxooxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Gott intryck kan man göra även iförd HM-kläder

Två typer av människor älskar att slänga ur sig sådan nonsens:

-Rik men utövare av hyckleri på avancerad nivå för att verka "ödmjuk" och "folklig".
-Fattig men kan inte acceptera situationen på ett konstruktivt sätt.

Dom två typerna för gärna sådana resonemang:

Ett massproducerat plagg av mycket låg kvalitet som håller två tvättar, aldrig sitter riktigt som det ska, saknar helt estetiska egenskaper och är sydd i outsourcing miljö av människor som inget hellre önskar än att ha, just det, mer pengar och högre levnadsstandard, är minst lika bra som ett plagg som tillverkas i ursprungsland av material och design på en helt annan nivå, och kvalitet som tillåter användning och uppskattning i åratal. Varför tror du att en D&G klänning av silke kostar 10 gånger mer än en halvdan variant i polyester från H&M? För att dom är exakt likadana och alla människor med pengar är onda och den som faktiskt svarar på din specifika jämförelse av "kostym + dyr bil" och "Foppa + billig bil" köpt sina kläder bara för att skryta för en okänd person på nätet??

Din reaktion, och många andras, både här och ute i det verkliga livet visar bara på att ni är mycket väl medvetna om att det ÄR lättare och bättre att ha bra ekonomi och blir förargade när någon inte hymlar med att dom har det. Och det på en direkt fråga från dig själv.

Ja ett gott intryck som baseras på PERSONLIGHETEN kan man ju till och med göra i en bikini eller badbyxor, kläder helt tagna ur ekvationen. Men i de fall det är snabba möten som baseras på ytliga intryck är det trams att påstå att billiga kläder gör ett lika gott intryck som kläder med högre kvalitet=dyra.
Citera
2017-08-04, 17:49
  #114
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Jag har jobbat på en bilfirma. Väldigt ofta jag fått åka med kunden för att svara på eventuella frågor. Kvittat vilken bil det har varit, när vi hade lite mer exklusiva bilar som någon ville provköra så följde jag med just för att det inte ska busköras. Vissa har bara kört "vanliga" personbilar och är inte vana/inte kan att hantera en sportbil. Så det är nog därför säljaren ville följa med.
Citera
2017-08-04, 19:58
  #115
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av xxxooxxx
Ja ett gott intryck som baseras på PERSONLIGHETEN kan man ju till och med göra i en bikini eller badbyxor, kläder helt tagna ur ekvationen. Men i de fall det är snabba möten som baseras på ytliga intryck är det trams att påstå att billiga kläder gör ett lika gott intryck som kläder med högre kvalitet=dyra.
Dåså, då har du ju själv konstaterat att det var din personlighet som gjorde att försäljaren inte vågade släppa iväg dig på egen hand med bilen, inte dina kläder och accessoarer. Varför var det då så viktigt för dig att nämna dem?
(Oft.: Jag vet, mata inte trollen men det är fredag... Öl, fritid osv.)
Citera
2017-08-07, 23:06
  #116
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hur testar man en sån bil utan att bryta mot trafiklagar?
Öh, och? Trafikregler är riktlinjer för hur man skall bete sig i vanliga fall.

Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Man brukar även ställa sin egen bil vid bilfirman, detta blir ju som någon form av inofficiell pant. Tror själv TS taxi resa till bilhandlaren ger mer varningsklockor än kläder/ålder/hudfärg etc.
Jupp.

Förövrigt skulle jag aldrig låta någon okänd köra en sportbil jag ägde, "folk" är idioter som inte kan hantera en sportbil. Tillochmed jag kör som en idiot med en demobil. Jag provkörde på ett event en Audi RS5 med få mil på mätaren, den var helt slutkörd i bakvagnen, klapprade och levde om som om varenda led var lös, men den gjorde 200 innan man hann fundera på om man gasat klart. Jag skulle inte vilja köpa den bilen ens efter att Audihandlaren gått in i programvaran och resettat launchcontrolräknaren.
Citera
2017-08-08, 01:39
  #117
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Helt normalt att följa med. Är du en återkommande kund, inga problem, du får sticka iväg med bilen ensam.
Ny kund, säljaren hänger med. Allt annat hade varit tjänstefel.
Citera
2017-08-09, 18:11
  #118
Medlem
xxxooxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Dåså, då har du ju själv konstaterat att det var din personlighet som gjorde att försäljaren inte vågade släppa iväg dig på egen hand med bilen, inte dina kläder och accessoarer. Varför var det då så viktigt för dig att nämna dem?
(Oft.: Jag vet, mata inte trollen men det är fredag... Öl, fritid osv.)

Patetiskt att du satt och skrev på fb på en fredag. Man tycker än mer synd om dig när man inser att du inte ens hade något eget att tillägga i ämnet utan la dig i repliker mellan två andra människor.
Citera
2017-08-09, 18:12
  #119
Medlem
xxxooxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
demobil. Jag provkörde på ett event en Audi RS5 med få mil på mätaren, den var helt slutkörd i bakvagnen, klapprade och levde om som om varenda led var lös, men den gjorde 200 innan man hann fundera på om man gasat klart. Jag skulle inte vilja köpa den bilen ens efter att Audihandlaren gått in i programvaran och resettat launchcontrolräknaren.

Så sant om demobilar!! Och allmänt hur slitna vissa bilar kan vara trotts relativt få mil beroende på hur dom körts.
Citera
2017-08-09, 18:15
  #120
Medlem
xxxooxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Helt normalt att följa med. Är du en återkommande kund, inga problem, du får sticka iväg med bilen ensam.
Ny kund, säljaren hänger med. Allt annat hade varit tjänstefel.

Jag det verkar som det är vanligt. Visserligen inte hänt mig tidigare men med tanke på hur många som skrivit det här så har jag släppt det nu
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback