Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-25, 00:41
  #1
Medlem
xxxooxxxs avatar
MIN FÖRSTA TRÅD så hoppas att den är rättplacerad.

Jag är en tjej som älskar snabba bilar. Nej, jag älskar inte douchebags som raggar med sina sportbilar utan jag njuter helt enkelt av att åka fort i en kvalitetsbil. Jag har ägt och kört sportbilar dyrare än den tråden handlar om.

Var inne på Premium Cars för att titta på en halvsnabb, dvs inte tillräckligt snabb för min smak egentligen men hyfsat, och snygg bil som jag hade tänkt ha som bruksbil och betala till fullo med kortet (ca en halv mille).

Efter att ha bokat tid, grundligt gått igenom dokumentation och faktiskt pratat med en tidigare ägare, tittat på själva bilen och diskuterat skick och utrustning så blev det dags att provköra den.

Vid det här laget var jag lite halvsugen på den men skicket var inte så fräscht som jag hade velat och just denna modell hade jag aldrig suttit i förut. Så ur försäljningssynpunk torde det vara smart att ge mig nycklarna och hoppas på att det klickar.

Nu kommer vi till det riktigt märkliga. Bilhandlaren, som i övrigt var proffsig, ville följa med på provkörningen. Den förklaring jag fick var "försäkringen". Närmare beskrivning av vad för villkor i försäkringen som gjorde att det inte gick att göra som jag (och alla andra?) alltid har gjort när man provkör en bil fick jag inte. Han sa att dom gör det med alla sina bilar.

Har någon annan varit med om detta? Är det något speciellt bara för den bilhandlaren? Jag hajade till lite och släppte det nästan direkt just då, reflekterade inte över att det faktiskt var bisarrt förrän jag kom hem....
Citera
2017-07-25, 01:21
  #2
Medlem
Ser inget konstigt alls med det. De handlar med dyra och snabba bilar och vill väl mest åka med för att se till att bilarna inte misshandlas.
Det kommer säkert dagligen in folk som bara vill försöka få nöjesköra lite i en häftig bil men som egentligen varken har pengar eller ambition om att köpa något.
Citera
2017-07-25, 02:08
  #3
Medlem
Inte särskilt konstigt i mina ögon. Det förvånar mig faktiskt att inte fler gör det. Hade han inte åkt med utan bara gett dig nycklarna hade, som han själv nämnde, inte försäkringen täckt om du hade fått för dig att inte komma tillbaka med bilen.
Citera
2017-07-25, 02:10
  #4
Medlem
xxxooxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Ser inget konstigt alls med det. De handlar med dyra och snabba bilar och vill väl mest åka med för att se till att bilarna inte misshandlas.
Det kommer säkert dagligen in folk som bara vill försöka få nöjesköra lite i en häftig bil men som egentligen varken har pengar eller ambition om att köpa något.

Ja precis så kan det vara, kan jag också tänka mig.

Det var anledningen till att jag utförligt beskrev hur det gick till när jag var där, dvs det borde ha varit uppenbart för en skicklig säljare att jag var en seriös köpare. Jag tror inte att man etablerar sig på det sättet om man inte har en basal förmåga att förstå om någon är en potentiell köpare?

Helt uppriktigt sagt vill jag tillägga att just den bilen inte var något jag föreställer mig att någon tar sig hela vägen ut dit bara för att "nöjesåka". Det skulle vara lite komiskt. Det var en 2010 årsmodell med 8000 mil på nacken. MYCKET dyrare och roligare bilar har släppts iväg utan barnvakt kan jag lova dig.

Så det argumentet håller inte här. För premisserna för det skulle vara att en erfaren bilhandlare gjorde en grov felbedömning.

Jag var mer intresserad av att höra om någon annan faktiskt varit med om det här? Har du det?
__________________
Senast redigerad av xxxooxxx 2017-07-25 kl. 02:34.
Citera
2017-07-25, 02:13
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har släppts iväg själv med dyraste tänkbara bilar. Men det kan bero på att jag svänger in med en bil som ligger i övre prisklassen också. Det gör jag givetvis medvetet.
Citera
2017-07-25, 02:16
  #6
Medlem
xxxooxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjeddo
Inte särskilt konstigt i mina ögon. Det förvånar mig faktiskt att inte fler gör det. Hade han inte åkt med utan bara gett dig nycklarna hade, som han själv nämnde, inte försäkringen täckt om du hade fått för dig att inte komma tillbaka med bilen.

Väldigt intressant. Gäller det alltså inte bara privatpersoner utan även företag? Varför har jag aldrig hört talas om det här med provkörningar under uppsikt 🤔

Och betyder det att han faktist stod där och svarade på mina frågor men trodde att jag var någon slags avancerad biltjuv?
Citera
2017-07-25, 02:18
  #7
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har släppts iväg själv med dyraste tänkbara bilar. Men det kan bero på att jag svänger in med en bil som ligger i övre prisklassen också. Det gör jag givetvis medvetet.
Jag var förstås på en sån där red carpet träff där det visades upp bilar. Jisses vad trist det var. De föreläste fan i en timma innan man fick sätta sig och gasa iväg. Men där fick man ha bilen i två timmar tror jag och känna på den. Så försök hitta någon sån träff. Det är någon slags klubb. Jag har aldrig gått med (vad jag vet) men får ändå trevliga inbjudningar till lite olika evenemang.
Citera
2017-07-25, 02:29
  #8
Medlem
xxxooxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har släppts iväg själv med dyraste tänkbara bilar. Men det kan bero på att jag svänger in med en bil som ligger i övre prisklassen också. Det gör jag givetvis medvetet.

Exakt. Att man "handlar med dyra bilar" är absolut inte någon normal förklaring till att vilja vakta vid provkörning. Och inte "försäkring" heller för den delen.

Det du beskriver är just att försäljaren gör en bedömning av dig som köpare, som du påverkar genom att visa din bil.

Men tragiskt om skyddsfiltret ligger på den nivån. En riktig biltjuv dyker garanterat upp i en finare bil också. Det är upp till handlaren att vara smart.

Reklamerade bilen jag köpte för snart 2 månader sen innan en resa till Italien. Den kostade ifs nästan en mill men kopplingen krånglade och jag orkade inte hålla på med garantijobb.
Så jag dök upp i taxi
__________________
Senast redigerad av xxxooxxx 2017-07-25 kl. 02:31.
Citera
2017-07-25, 08:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxooxxx
Ja precis så kan det vara, kan jag också tänka mig.

Det var anledningen till att jag utförligt beskrev hur det gick till när jag var där, dvs det borde ha varit uppenbart för en skicklig säljare att jag var en seriös köpare. Jag tror inte att man etablerar sig på det sättet om man inte har en basal förmåga att förstå om någon är en potentiell köpare?

Helt uppriktigt sagt vill jag tillägga att just den bilen inte var något jag föreställer mig att någon tar sig hela vägen ut dit bara för att "nöjesåka". Det skulle vara lite komiskt. Det var en 2010 årsmodell med 8000 mil på nacken. MYCKET dyrare och roligare bilar har släppts iväg utan barnvakt kan jag lova dig.

Så det argumentet håller inte här. För premisserna för det skulle vara att en erfaren bilhandlare gjorde en grov felbedömning.

Jag var mer intresserad av att höra om någon annan faktiskt varit med om det här? Har du det?

Att som köpare vara påläst och intresserad ger såklart ett gott intryck men om ni inte känner varandra sedan tidigare så kommer det allmänna intrycket spela in lika mycket. Dvs hur du klär dig, din ålder och vilken bil du kör dit. En ung(?) tjej som vill casha en bil för en halv mille tror jag inte tillhör vanligheterna så givetvis kan en säljare bli lite misstänksam.
Var på skala tror du att du själv ligger mellan stekaren som glider in i en maserati iförd kostym och volvoraggaren som sladdar in i en 740 iförd mjukisbyxor och crocs.
Det behöver inte vara en felbedömning från säljarens sida utan snarare kanske det är en svår bedömning så han valde att köra lite safe.
Citera
2017-07-25, 08:58
  #10
Medlem
carminaburanas avatar
Säljaren följde med när jag körde en Citroen Jumper för 50 papp vid Kvd. Tur det eftersom motorlampan tändes efter ca 10 sekunder och sen var den knappt körbar.
Citera
2017-07-25, 10:17
  #11
Medlem
Varför skulle säljaren inte följa med? Det finns säkert tillfällen då bilar lämnas utan medföljande "vakt", men det normala om man inte är känd hos företaget är nog att någon från firman följer med. Se även det positiva däri: Du som presumtiv köpare har möjlighet att ställa frågor under tiden och kanske även visad lämplig väg att testa på.
Om ett fordon i samband med provkörning frånhändes säljaren så är inte detta att betrakta som stulet, det har ju frivilligt lämnats över till den som skall provköra som dock sedan valt att inte återställa bilen på avtalad tid och plats. Den försäkring som säljaren har täcker stöld, detta är inte stöld.
Citera
2017-07-25, 10:27
  #12
Medlem
Är det en privatperson som säljer bilen så förstår jag att de vill följa med på provturen.
Är det en firma som säljer bilar så förstår jag inte varför de ska med i bilen.
Antagligen har TS snygga ben o försäljaren vill glutta lite o försöka ragga upp henne.

En säljare skulle inte släppa iväg en bil med någon som ser ut att inte kunna betala för bilen.

Jag har gått in i bilaffärer där säljaren tittat på en och sedan vänt om o fortsatt med sitt.
Jag har också gått in i bilaffärer där jag fått ut en bil utan att visa körkort eller något alls.

Jag ser nog ärlig och fattig ut:P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback