Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-24, 23:24
  #1
Medlem
Hej!

Jag ska studera webbutveckling nu i höst och har 2 program att välja mellan men vet inte vilken som är den bästa.

De skillnader jag känner till är att den ena utbildningen som ges av Mittuniversitet lär ut C# och lite ekonomi (affärsplaner och kommersialisering) medan den som ges ut av Blekinge Tekniska Högskola lär ut Python och matematik (matematisk modellering).

Är C# eller Python "bäst"?

Mittuniversitet kräver endast grundläggande behörighet och BTH kräver även matematik C som förkunskap.

Utbildningarnas kurser (inte så detaljerat):

Mittuniversitet:
https://www.miun.se/utbildning/Progr...=ht2017-vt2018

- Introduktion till programmering i JavaScript
- Webbutveckling I
- Digital bildbehandling för webb
- Programmering i C#.NET
- ASP.NET med C#
- Databaser

- Webbutveckling II
- Webbdesign för CMS
- Webbanvändbarhet
- Web 2.0
- Javascript-baserad webbutveckling
- Självständigt arbete

- Typografi och form för webb

- Affärsplaner och kommersialisering

- Projektledning

Blekinge Tekniska Högskola:
https://www.bth.se/distansutbildning...programmering/

Programmering och Problemlösning med Python
Webbteknologier
Teknisk webbdesign och användbarhet
Programmering med JavaScript

Programmera webbtjänster i Linux
Objektorienterad design och programmering med Python
Webbapplikationer för mobila enheter
Objektorienterade webbteknologier

Webbaserade ramverk 1
Webbaserade ramverk 2
Individuellt programvaruprojekt
Matematisk modellering

Data- och telekommunikation
Självständigt arbete i Webbprogrammering
Grundläggande systemverifiering
Citera
2017-07-24, 23:41
  #2
Medlem
Hos Mitt: .NET (stollar som har fastnat i millenieskiftet), gamlingsuttryck som "Web 2.0" = Där ringer mina varningsflaggor. De har väl köpt massa licenser, certifikat från Microsoft eller fått något från Microsoft, det är märkliga, saker att fokusera på om du ska jobba med modern webb.

Även kurser som "Digital bildbehandling för webb", "Affärsplaner och kommersialisering " och "Projektledning" gör att mina flum-klockor ringer, men det är bara mina fördomar som talar. Inte för att det är fel att lära sig, absolut inte. Men att ha hela dedikerade kurser för det känns inte riktigt rätt i nuläget om du har som mål att bli bra. Finns viktigare saker att fokusera på i det läget.


Blekinge verkar hänga med i tiden. De framhäver också unix (och andra OS), att du får lära dig programmeringsparadigmer och språk. Det låter som att du får en god överblick där, samt att du får bekanta dig med de mer webbrelaterade sakerna. Matematisk modellering vet jag inte vad det innebär, men det för tankarna åt funktionell programmering? Om inte det så i alla fall så låter det seriöst. Kör på det. Vill du tillhöra den mer framgångsrika skaran så borde du välja det tycker jag.

Edit: Att de har två kurser för "Webbaserade ramverk 1" "Webbaserade ramverk 2" är ganska roligt För det har dykt upp en sjuhelvetes massa javascriptbaserade ramverk de senaste åren. Vi drunkar fan i dem snart. Kommer 2442590 nya varje dag. Så de låter som att de hänger med i svängarna, och vill hjälpa er att filtrera bland allt brus. Jättebra tecken.
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-25 kl. 00:07.
Citera
2017-07-25, 00:53
  #3
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2017-07-25, 01:52
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
BTH alla dagar i veckan.

När jag läser kursutbudet så inser jag att BTH verkar vara mer i tiden. Vem fan använder uttrycket web 2.0 idag som dom gör på Mittuniversitetet?

Det du skall lägga mest krut på är javaScript och allt som har med det att göra. Node, angular, React, Vue o.s.v
Lägg till PHP

Hitta den utbildning som har mest js är mitt tips.
Python ser jag också som ett krav.

BTH är väl även lite mer ansedd än Mittuni.

Kan lägga till att jag kan på mer eller mindre avancerad nivå själv:

.NET
C#
ASP MVC
Js (node, angular, react, vue o.s.v)
PHP
Laravel
wp
...osv...

...och jag säger skit i .NET och C#
Citera
2017-07-25, 10:17
  #5
Medlem
Mitt kändes oseriösa när de använder felaktiga namn om saker titt som tätt.


Och nej, C#, .NET och ASP.NET är verkligen inte något att skita i, det är framtiden, speciellt senaste Core versionen där de byggt upp ASP.NET från grunden igen. De som är negativa följer bara en trend som startades på 90talet och sedan har de inte orkar bry sig om att testa på riktigt. Men det är inte .NET Core som lärs ut på Mitt, så skit i det.
Citera
2017-07-25, 17:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Mitt kändes oseriösa när de använder felaktiga namn om saker titt som tätt.


Och nej, C#, .NET och ASP.NET är verkligen inte något att skita i, det är framtiden, speciellt senaste Core versionen där de byggt upp ASP.NET från grunden igen. De som är negativa följer bara en trend som startades på 90talet och sedan har de inte orkar bry sig om att testa på riktigt. Men det är inte .NET Core som lärs ut på Mitt, så skit i det.
Av ren nyfikenhet, varför menar du att .NET är framtiden?

Jag blev nyfiken och sökte men kan inte hitta någon unik selling point.

Kollar man på andra språk och ramverk så finns det många otroliga funktioner, särskilt bland de funktionella.

Vilken trend som startades på 90-talet menar du att vi negativa följer?

Den enda trenden jag kan komma på att jag följer är trenden att mer följa den funktionella språkparadigmen
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-25 kl. 18:06.
Citera
2017-07-25, 20:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Av ren nyfikenhet, varför menar du att .NET är framtiden?

Jag blev nyfiken och sökte men kan inte hitta någon unik selling point.

Kollar man på andra språk och ramverk så finns det många otroliga funktioner, särskilt bland de funktionella.

Vilken trend som startades på 90-talet menar du att vi negativa följer?

Den enda trenden jag kan komma på att jag följer är trenden att mer följa den funktionella språkparadigmen


Med C# / .NET (Core) kan du skapa applikationer för desktop, pc, mac och linux, du behöver inte kunna femton olika språk eller göra tre olika versioner. Samt för iOS, Android och Windows Phone, behöver endast xamarin. Samt web api och websidor, istället för trettioelva andra olika backendlösningar. Allt detta i en och samma språkmiljö, c# och .net som är ett väldigt avancerat men enkelt språk att lära sig. Ser inga minus i det.

Den trend jag menar är att man tyckte att asp.net var trögt när det och och sedan dess och ryktet hängt med. Detta gäller ej, speciellt inte nu när det blivit ombyggt från grunden.
Citera
2017-07-25, 20:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Med C# / .NET (Core) kan du skapa applikationer för desktop, pc, mac och linux, du behöver inte kunna femton olika språk eller göra tre olika versioner. Samt för iOS, Android och Windows Phone, behöver endast xamarin. Samt web api och websidor, istället för trettioelva andra olika backendlösningar. Allt detta i en och samma språkmiljö, c# och .net som är ett väldigt avancerat men enkelt språk att lära sig. Ser inga minus i det.
Det låter bra. Värt att nämna är att detta går även med javascript, och faktum är att du kan utveckla för ännu fler plattformar med javascript eftersom du kan köra det även i webbläsarna, vilket man inte kan med .NET. Antar att .NET låter likt Java.

Men visst, alla språk kan inte köras på många plattformar, så det är en selling point. .NET lär ju vara snabbare än JS med

Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Den trend jag menar är att man tyckte att asp.net var trögt när det och och sedan dess och ryktet hängt med. Detta gäller ej, speciellt inte nu när det blivit ombyggt från grunden.
I see. Ja, jag visste inte att det blivit ombyggt från grunden så jag antar att jag hade några fördomar där.

Finns det några särskilda funktioner? Jag är väldigt intresserad av olika språk så det är mest därför jag undrar. Kul att höra vad som finns i djungeln.
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-25 kl. 20:53.
Citera
2017-07-26, 19:52
  #9
Medlem
Kör på Mittuniversitet andra är bara flum för php som suger stock. Jobba i en bra miljö i windows eller hacka grejer i texteditorer?
Citera
2017-07-26, 22:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juble
Kör på Mittuniversitet andra är bara flum för php som suger stock. Jobba i en bra miljö i windows eller hacka grejer i texteditorer?

jag utgår ifrån att du är ironisk men kräks ändå lite inombords. det finns förmodligen människor som faktiskt tycker såhär.
Citera
2017-07-26, 22:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
jag utgår ifrån att du är ironisk men kräks ändå lite inombords. det finns förmodligen människor som faktiskt tycker såhär.
PHP är visserligen hemskt, men att kalla windows för en bra miljö var bisarrt

I ren desperation har Microsoft liksom fått bygga en egen version av unix(...s? ...ses?) bash för att kunna konkurrera mot unix.
__________________
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-26 kl. 22:59.
Citera
2017-07-27, 12:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
PHP är visserligen hemskt, men att kalla windows för en bra miljö var bisarrt

I ren desperation har Microsoft liksom fått bygga en egen version av unix(...s? ...ses?) bash för att kunna konkurrera mot unix.

Är inget fel med windows 10, konstigt att windowshatare oftast sitter i windows? Gå över till ubuntu eller nå annat skräp, men 1% gör bara det hoppet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback