Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-24, 20:26
  #1
Medlem
Får jag bygga ett vindskydd i skärgården precis utanför ett natureservat? Det är alltså inte innanför reservatet.

Finns inga hus på kanske 2 km och det är väldigt svår terräng just vid den udden jag tänkt bygga på.

Jag ska inte fälla några träd eller skada någon natur mer än att jag vill göra en eldstad och använda fallna träd för att bygga vindskydd och kanske en rök.
Citera
2017-07-24, 20:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Får jag bygga ett vindskydd i skärgården precis utanför ett natureservat? Det är alltså inte innanför reservatet.

Finns inga hus på kanske 2 km och det är väldigt svår terräng just vid den udden jag tänkt bygga på.

Jag ska inte fälla några träd eller skada någon natur mer än att jag vill göra en eldstad och använda fallna träd för att bygga vindskydd och kanske en rök.
NEj!
Citera
2017-07-24, 20:37
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Får jag bygga ett vindskydd i skärgården precis utanför ett natureservat? Det är alltså inte innanför reservatet.

Finns inga hus på kanske 2 km och det är väldigt svår terräng just vid den udden jag tänkt bygga på.

Jag ska inte fälla några träd eller skada någon natur mer än att jag vill göra en eldstad och använda fallna träd för att bygga vindskydd och kanske en rök.

Är det din mark?
Citera
2017-07-24, 20:53
  #4
Medlem
Starobrnos avatar
Sunt förnuft att fråga markägaren. Snickrar du utan lov kan du med all rätt bli dömd/skadeståndsskyldig.

Rent praktiskt tänker jag att du inte hittar många raka torrfuror/vindfällen ute i skärgården.
Citera
2017-07-24, 21:02
  #5
Medlem
Ja om det är tillfälligt och du lämnar platsen i samma skick som den var när du kom.
Citera
2017-07-25, 07:58
  #6
Medlem
borrizs avatar
Utanför naturreservatet gäller allemansrätten.
Citera
2017-08-04, 10:16
  #7
Medlem
labambass avatar
Citat:
Gör någon intrång i annans besittning av fastighet, såsom genom att olovligen anbringa eller bryta stängsel, bygga, gräva, plöja, upptaga väg eller låta kreatur beta, eller skiljer någon obehörigen
annan från besittning av fastighet eller del därav, skall vad i 8 § sägs om egenmäktigt förfarande
äga tillämpning.” (8 § stadgar bötes- eller fängelsestraff).

Så beror lite på hur du gör vindskyddet, om det är något temporärt för en kortare vistelse som är att likställa med ett tält. Dvs du kan snabbt och lätt ta ner vindskyddet och helt återställa platsen innan du lämnar den så bör det vara grönt. (typ ett ihopsatt med snöre/rep inte spik eller skruv) Du måste ju också se till att du inte gör någon åverkan på marken, träden etc.

Om det är ett mer permanent vindskydd du tänker på så lär du behöva tillstånd.
Citera
2017-08-04, 15:56
  #8
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Så beror lite på hur du gör vindskyddet, om det är något temporärt för en kortare vistelse som är att likställa med ett tält. Dvs du kan snabbt och lätt ta ner vindskyddet och helt återställa platsen innan du lämnar den så bör det vara grönt. (typ ett ihopsatt med snöre/rep inte spik eller skruv) Du måste ju också se till att du inte gör någon åverkan på marken, träden etc.

Om det är ett mer permanent vindskydd du tänker på så lär du behöva tillstånd.

Allemansrätten medger camping i ett dygn.
Citera
2017-10-04, 17:39
  #9
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Får jag bygga ett vindskydd i skärgården precis utanför ett natureservat? Det är alltså inte innanför reservatet.

Finns inga hus på kanske 2 km och det är väldigt svår terräng just vid den udden jag tänkt bygga på.

Jag ska inte fälla några träd eller skada någon natur mer än att jag vill göra en eldstad och använda fallna träd för att bygga vindskydd och kanske en rök.

Det är nog ingen som bryr sig om att du gör det, snarast kanske någon annan blir glad att hitta det.
Markägare finns av flera slag en sort kommer aldrig någonsin förbi där. En annan sort skulle beivra alla intrång frenetiskt men kommer nog sannolikt inte heller förbi där och kommer aldrig att hitta den som gjorde det. Kolla hur det går för EU-migranterna, det blir på sin höjd bortkörda fast de har etablerat sig stadigvarande.

PM;a gärna koordinaterna det låter som ett finnt ställe man kanske kan gå till och ta en fika där.
Citera
2017-10-04, 19:10
  #10
Medlem
borrizs avatar
Enligt Allemansrätten få du inte skada träd, hugga av grenar etc. Det kan därför vara svårt att få material till vindskyddet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback