Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-24, 19:50
  #1
Medlem
halvtomts avatar
Om de verkligen har elscootrar som går i 45km/h för långt billigare än en bensinmoped så tycks det vara ett helt ok köp för mig, även om räckvidden på mellan 20-30km lämnar en del att önska. Men att kolla upp deras produkter hos deras tillverkare Lyfco går inget vidare för mig.

Har någon erfaranhet av att handla på outl1 och kan dela med sig? Får man produkten och funkar den bra?

Utbudet på begagnade mopeder verkar vara synnerligen kasst och det här verkar vara ett schysst alternativ.

Tänkte speciellt på denna https://outl1.se/elscooter-1500w?gcl...SABEgIbf_D_BwE
Citera
2017-07-24, 20:01
  #2
Medlem
INTPs avatar
Toppfart 50 och inget som ens antyder att den är godkänd att använda på allmän väg. Kanske billig, men verkar inte vara laglig.
Citera
2017-07-24, 20:20
  #3
Medlem
Vet inget om outl1 som företag. De är säkert ok.

Däremot är den ju definitivt inte laglig. Dock ser man ju många (typ barn) åka på liknande skotrar (fast med lägre hastighet antagligen. Så polisen kanske inte är medvetna/inte bryr sig.

Dock skulle jag byta däck direkt vid ett inköp då dessa skotrar är kända för däckexplosioner och då vill man inte ligga i 50 när det händer.
Citera
2017-07-24, 20:35
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Toppfart 50 och inget som ens antyder att den är godkänd att använda på allmän väg. Kanske billig, men verkar inte vara laglig.

Exakt. Sidan/företaget är inte seriöst för fem öre. Det såg jag när jag läste deras "köpguide". Inte ett smack om att en sådan scooter måste registreras, skyltas, försäkras och har körkortskrav. Blinkers behövs också.

800-1000W elscooter

Våra 800W-1000W elscootrar är betydligt större, och även av högre kvalitet än de mindre modellerna. Dessa kan användas av barn från 12 år och är även lämplig för vuxna personer. Denna motorstyrka rekommenderar vi för tonåringar, samt vuxna.


Suck, totalt fel. Den enda effekten som är totalt fri för alla att använda är 250w. Allt över 250w räknas som moped, och behöver hjälm, försäkring och körkort. Nej, sidan är inte seriös, undvik!
Citera
2017-07-24, 21:53
  #5
Medlem
halvtomts avatar
Hm ok så dessa fordon går då inte att registrera och köra lagligt även om man har körkort? Det var ju trist, då de faktiskt verkar riktigt användbara.

Citat:
Dock skulle jag byta däck direkt vid ett inköp då dessa skotrar är kända för däckexplosioner och då vill man inte ligga i 50 när det händer.

Det här känner jag är ett supervärdefullt tips. Tackar
Citera
2017-07-25, 00:01
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvtomt
Hm ok så dessa fordon går då inte att registrera och köra lagligt även om man har körkort?
Nej saknar grundläggande utrustning som bla blinkers, signalhorn och speglar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback