• 8 051 online
  • 1 138 865 medlemmar
  • 58 993 487 inlägg
  • 2
  • 3
2017-07-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graggen
Inte märkt av att man eventuellt inte kan starta spel via cd-skivor (Du borde kunna gå in på skivan och starta exe filen eller motsvarande). Men har du spel som finns på exempelvis steam så lär du kunna trycka in serienyckel för att lägga till spelet på steam och spela utan problem.

Du lär säkert kunna kontakta speltillverkare och gå tillväga på liknande sätt.

hmmm.i september 2015 efter windows update slutade det fungera att starta spel från skiva, avinstallerade uppdateringarna, då funkade det igen osv. Googlade lite och hittade massor av poster på diverse forum bla på microsofts eget forum där folk menade att det var en specifik uppdatering som tog bort stödet för att spela upp spel från skiva och därmed starta spelen. Numera med windows 10 kan man ju inte undvika uppdateringarna så jag har inte ens provat om man kan spela på ett tag nu.

Märkligt om ingen annan på detta forum har samma problem måste jag säga.

Kan tillägga att spel från EA sport tycks gå att starta men inte från te x Ensemble studios eller vad det företaget nu heter, det senare är väl microsoft ägt om jag fattat rätt.
Senast redigerad av evanderross 2017-07-26 kl. 15:32.
Citera
2017-07-26, 15:51
Medlem
pf10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evanderross
hmmm.i september 2015 efter windows update slutade det fungera att starta spel från skiva, avinstallerade uppdateringarna, då funkade det igen osv. Googlade lite och hittade massor av poster på diverse forum bla på microsofts eget forum där folk menade att det var en specifik uppdatering som tog bort stödet för att spela upp spel från skiva och därmed starta spelen. Numera med windows 10 kan man ju inte undvika uppdateringarna så jag har inte ens provat om man kan spela på ett tag nu.

Märkligt om ingen annan på detta forum har samma problem måste jag säga.

Kan tillägga att spel från EA sport tycks gå att starta men inte från te x Ensemble studios eller vad det företaget nu heter, det senare är väl microsoft ägt om jag fattat rätt.
Antar att detta handlar om uppdateringen KB3086255 som deaktiverar DRM-skräpet SafeDisk? Lösning finns i länk nedan även om det inte rekommenderas pga säkerhetsproblematik med det aktuella kopieringsskyddet. Vad jag förstått så hindrar inte uppdateringen rent generellt körning av spel från skiva, endast de som har detta skydd, vilket dessvärre är en hel del.

https://support.microsoft.com/en-gb/...hics-component

PC är hur som helst ingen döende plattform. Har precis som någon annan i tråden nämnde hört detta sedan slutet av 90-talet och branschen har aldrig mått så bra som den gör idag.
Senast redigerad av pf10 2017-07-26 kl. 15:54.
Citera
2017-07-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Antar att detta handlar om uppdateringen KB3086255 som deaktiverar DRM-skräpet SafeDisk? Lösning finns i länk nedan även om det inte rekommenderas pga säkerhetsproblematik med det aktuella kopieringsskyddet.

https://support.microsoft.com/en-gb/...hics-component

PC är hur som helst ingen döende plattform. Har precis som någon annan i tråden nämnde hört detta sedan slutet av 90-talet och branchen har aldrig mått så bra som den gör idag.

Jo det stämmer, det var nån safedisk funktion lär jag minnas och KB numret sitter gjutet i huvudet efter allt strul.....tack för länken, skall kolla den ifall det är någon fix jag sett eller ej.
Citera
2017-07-28, 20:20
Medlem
Existents avatar
Skulle väll säga att att fler har börjat spela spel. Och där av högre % på konsol eftersom det är billigare etc. Tillgängligheten har blivit större. Och jag tror att det är mer folk som klarar sig på en mobil och en ps4 i dag ist för en PC. Men långt ifrån att dö. Det är bara mer bekvämt med en konsol. That's it.
Citera
2017-07-30, 10:01
Medlem
Trenden visar på att PC omsätter mer än konsoller. Bara Googla om ni inte tror mig. Massvis av bilder och sidor visar på detta.

Denna trend har pågått sedan digital distribution och online-spelande blev stort ca 2005. Innan dess dominerade konsoller.
Citera
  • 2
  • 3