• 14 116 online
  • 1 138 663 medlemmar
  • 58 984 965 inlägg
  • 1
  • 2
2017-07-24, 19:02
Avstängd
Xer0s avatar
Tittade lite på UBIsofts årsredovisning.

PC utgjorde endast 14% av försälningen, medan PS4 utgjorde 42%, följt av Xbox One med 26%.
Är det så att PC börjar bli en nischmarknad rent allmänt?
Jag har aldrig ägt en spelkonsol, och har inte ens en TV, så har inte funderat på det. Även om jag visste att konsolmarknaden nog var större än PC så visste jag inte att den var så mycket större.

Nu speglar detta enbart UBIsoft naturligtvis, men ändå.

https://ubistatic19-a.akamaihd.net/c...-196733-32.pdf
Citera
2017-07-24, 19:05
Medlem
elmhedens avatar
Nja, döende tror jag inte däremot är jag helt på att det mer och mer blir en nischad del av marknaden. PC-spelare idag är ofta tämligen seriösa i sitt spelade, relativt sett till konsolspelarna alltså. PC kräver mer av dig som användare, både tid och pengar.
Citera
2017-07-24, 19:07
Avstängd
Saccards avatar
Det tror jag inte. Eller ja, när det gäller spelmarknaden så är det paradigmskiftet redan passerat men det kommer alltid att finnas en marknad för riktiga datorer. Iphones och Xboxar kan säkert ta över det rena underhållningsegmentet men sen finns det en "inbyggd tröghet" i människor och deras vanor. Jag själv, om jag får tar mig som exempel, har både en laptop och en ny Iphone men den dator jag i huvudsak använder är en riktig PC med väl tilltagen skärm och mus och Windows på. Det är huvuddatorn, eller vad man ska kalla det. Den här maskinen är inte många månader gammal och jag ser inte att jag skulle ersätta den med ett TV-spel när den här maskinen väl är utsliten om några år.
Citera
2017-07-24, 19:13
Avstängd
Xer0s avatar
Tog en titt på EAs siffror.

http://files.shareholder.com/downloa...esentation.pdf

Jag får det till att PC marknaden utgör lite över 20% för dem.
Citera
2017-07-24, 19:22
Medlem
Får nog hitta några tidigare siffror för att kunna snacka om en trend.

Föreställer mig att PC legat relativt stabilt på den nivån de senaste 10 åren.
Citera
2017-07-24, 22:48
Medlem
dovAkins avatar
Som tidigare nämnt, PC spelare är ganska seriösa i sitt spelande då de nyare spelen kräver väldigt mycket prestanda och prestanda kostar.

Ubisoft har mycket spel som passar bra till konsol. AC serien, FC serien.

Blizzard har ju i princip bara spel till PC.

Så nej PC är inte en döende ras.
Citera
2017-07-24, 22:52
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Tog en titt på EAs siffror.

http://files.shareholder.com/downloa...esentation.pdf

Jag får det till att PC marknaden utgör lite över 20% för dem.

Jämför priset mellan en Gaming PC och en konsol. Senaste Playstation eller Xbox kostar under 3000 nu. Du får knappt ett bra grafikkort för det priset. Så inte så konstigt att marknaden för PC är mindre än för konsol
Citera
2017-07-24, 23:18
Medlem
kinky_Ms avatar
Säkert 20 år sedan den första PC är döende rubriken kom. PC finns fortfarande kvar som spelplattform.
Varken UBIsoft eller EA satsar på PC-spelare. Tror det finns nog med spel på steam och gog för att mätta PC-marknaden ändå. På steam kan du se all statistik under butiks-fliken.
Citera
2017-07-25, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Jämför priset mellan en Gaming PC och en konsol. Senaste Playstation eller Xbox kostar under 3000 nu. Du får knappt ett bra grafikkort för det priset. Så inte så konstigt att marknaden för PC är mindre än för konsol

Men du får ju så mycket mer när du köper en PC, går inte att jämföra. En spelkonsol är alltid en kompromiss på ett eller flera sätt, man har sparat in på komponenterna för att sälja den så billigt som möjligt, dessutom går den inte att uppgradera. Vad gäller grafik och prestanda har alltid PC legat före konsolerna och gör det fortfarande.
Citera
2017-07-25, 01:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Säkert 20 år sedan den första PC är döende rubriken kom. PC finns fortfarande kvar som spelplattform.
Varken UBIsoft eller EA satsar på PC-spelare. Tror det finns nog med spel på steam och gog för att mätta PC-marknaden ändå. På steam kan du se all statistik under butiks-fliken.

Om något har ju PC plattformen fått mer uppmärksamhet. Både Microsoft och Sony släpper ju ut vad som för var exclusiva titlar för respektive platform till PC. Något de förr aldrig gjorde så TS kan ta sin consolitis och köra upp den.
Citera
2017-07-25, 02:05
Moderator
memymos avatar
Spel: allmänt --> Spelrelaterat
/Moderator
Citera
2017-07-25, 02:20
Medlem
tja sedan microsoft via windows update funktionen tog bort stödet för att starta spel via cd-skivor för ett par år sedan har jag inte spelat på pc, vet ej om det funkar numera men jag brukade lira rätt mycket strategi då.

Har ingen större lust att behöva regga mig på nätet och vara ständigt uppkopplad för att spela spelen med sämre grafik och mindre funktioner numera.
Citera
  • 1
  • 2