Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-24, 18:44
  #1
Medlem
Hej,

Om ett hushåll har ett bredband med 100/100 och det bor 4 andra individer i samma hem som använder samma bredband - hur kommer detta påverka ned- och uppladdningshastigheterna?

Jag streamar nämligen på Twitch/Youtube i 1080p 60 FPS och vill helst inte att detta ska påverkas (flyttar nämligen tillbaka till familjen igen - bodde tidigare ensam).

Enda farorna jag kan tänka mig är två syskon som brukar se på Netflix ofta. Päronen ser väl mest på TV och petar på mobilerna.

Är jag safe?
Citera
2017-07-24, 19:07
  #2
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Om det är router av någorlunda kvalitet som fördelar bandbredden någorlunda "rättvist" så skall det inte vara några problem. Streaming i 1080 kräver knappt tio Mbps så det finns marginal.

Ett problem kan vara om syskonen kör VOIP som ofta har prioritet i routerns inställningar.

Ett annat problem är också om alla kör trådlöst på samma 2,4GHz-router. Den kommer inte upp i 100 Mbps. Det blir mycket paket kollisioner och även störningar från grannarna om ni bor tätt.

Det är väl värt att skaffa en egen 5,8 Ghz-router som du kopplar in i bredbandsroutern så att du får ett eget trådlöst nätverk som sedan ansluter till bredbandsuppkopplingen.

De andra lär sammanlagt inte komma upp i högst kanske 10 eller 20 Mbps sammantaget via sin WiFi-uppkoppling så resten av kapaciteten på 100 Mbps blir "din".
Citera
2017-07-24, 21:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om det är router av någorlunda kvalitet som fördelar bandbredden någorlunda "rättvist" så skall det inte vara några problem. Streaming i 1080 kräver knappt tio Mbps så det finns marginal.

Ett problem kan vara om syskonen kör VOIP som ofta har prioritet i routerns inställningar.

Ett annat problem är också om alla kör trådlöst på samma 2,4GHz-router. Den kommer inte upp i 100 Mbps. Det blir mycket paket kollisioner och även störningar från grannarna om ni bor tätt.

Det är väl värt att skaffa en egen 5,8 Ghz-router som du kopplar in i bredbandsroutern så att du får ett eget trådlöst nätverk som sedan ansluter till bredbandsuppkopplingen.

De andra lär sammanlagt inte komma upp i högst kanske 10 eller 20 Mbps sammantaget via sin WiFi-uppkoppling så resten av kapaciteten på 100 Mbps blir "din".

Hmm, har en Apple Airport Extreme router som alla delar där hemma. Har en annan lite "sämre" router - den kanske jag kan ge de övriga då de inte är i behov av något "starkare" och utnyttja Extreme helt själv? Är en sådan 5,8 Ghz?

Men om det nu är så att endast 20-30 mbps utnyttjas så lär ju jag ha 70/70 som minst och det är ju mer än tillräckligt för den typ av streaming jag bedriver, eller hur?

Edit: Ang. prioritering - det bör väl finnas inställningar man kan göra så att min nätverk prioriteras hela tiden. Eller? Sedan kör jag ju också med kabel och inte trådlöst, men det kanske inte har någon betydelse i detta fall.
__________________
Senast redigerad av Niklas1993 2017-07-24 kl. 21:46.
Citera
2017-07-26, 19:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om det är router av någorlunda kvalitet som fördelar bandbredden någorlunda "rättvist" så skall det inte vara några problem. Streaming i 1080 kräver knappt tio Mbps så det finns marginal.

Ett problem kan vara om syskonen kör VOIP som ofta har prioritet i routerns inställningar.

Ett annat problem är också om alla kör trådlöst på samma 2,4GHz-router. Den kommer inte upp i 100 Mbps. Det blir mycket paket kollisioner och även störningar från grannarna om ni bor tätt.

Det är väl värt att skaffa en egen 5,8 Ghz-router som du kopplar in i bredbandsroutern så att du får ett eget trådlöst nätverk som sedan ansluter till bredbandsuppkopplingen.

De andra lär sammanlagt inte komma upp i högst kanske 10 eller 20 Mbps sammantaget via sin WiFi-uppkoppling så resten av kapaciteten på 100 Mbps blir "din".

Är ett bredband på 90 nedladdning och 70 uppladdning tillräckligt för streaming i 1080p 60 fps på Youtube och Twitch? Det är hastigheten jag lär gå ner till när jag flyttar, från 100/100 som jag just nu har här hemma.

Vid vilka hastigheter på ned- och uppladdning kan streaming i 1080p 60 fps på Youtube och Twitch påverkas? Går det t.ex. felfritt även med 60 ned- och 50 uppladdning?
__________________
Senast redigerad av Niklas1993 2017-07-26 kl. 19:31.
Citera
2017-07-28, 21:25
  #5
Medlem
Luxuss avatar
Du får väl dra ditt strå till stacken å betala mellanskillnaden för en gigabitanslutning annars?
Citera
2017-07-29, 02:32
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Är ett bredband på 90 nedladdning och 70 uppladdning tillräckligt för streaming i 1080p 60 fps på Youtube och Twitch? Det är hastigheten jag lär gå ner till när jag flyttar, från 100/100 som jag just nu har här hemma.

Vid vilka hastigheter på ned- och uppladdning kan streaming i 1080p 60 fps på Youtube och Twitch påverkas? Går det t.ex. felfritt även med 60 ned- och 50 uppladdning?

Streaming drar cirka 5 Mbit/s. Onlinespel mycket mindre. Ni kan alltså ha 20 streams igång samtidigt. Det är dumt att prioritera vissa före andra.
Citera
2017-08-01, 00:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Du får väl dra ditt strå till stacken å betala mellanskillnaden för en gigabitanslutning annars?

Det erbjuds inte hos familjens hus, tyvärr. Bästa man kan få här är det vi redan har.

Såsom jag ser det lär hastigheten landa på 91 i nedladdning och 41 i uppladdning. Detta bör väl ändå vara tillräckligt för streaming i 60 fps 1080p?
Citera
2017-08-01, 08:38
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Det erbjuds inte hos familjens hus, tyvärr. Bästa man kan få här är det vi redan har.

Såsom jag ser det lär hastigheten landa på 91 i nedladdning och 41 i uppladdning. Detta bör väl ändå vara tillräckligt för streaming i 60 fps 1080p?

Om du har 91 och du behöver 5 så vad tror du själv?

En annan sak är att om ni betalar för 100/100 så ska ni ha cirka 95/95 så ni har något problem där men det ska inte hindra dig att köra 5 Mbit/s
Citera
2017-08-06, 00:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om du har 91 och du behöver 5 så vad tror du själv?

En annan sak är att om ni betalar för 100/100 så ska ni ha cirka 95/95 så ni har något problem där men det ska inte hindra dig att köra 5 Mbit/s

Jo Peter, men nu är det väl så att man använder uppladdning när man streamar, eller? Räcker 41 gott och väl då också?
Citera
2017-08-08, 21:17
  #10
Medlem
freezees avatar
Du bör vara helt safe eftersom ingen av övriga familjemedlemmar kommer sno något "din" uppladdning. en stream i full HD ligger på ungefär 8mbit
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback