Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-24, 18:32
  #1
Medlem
Holdingbreaths avatar
DN rapporterade Stockholm stad satsar 16 miljoner på ett enskilt konstverk i Vårberg. Låter det som korruption?
Citera
2017-07-24, 19:07
  #2
Medlem
franges avatar
Vilket då, menar du?
Citera
2017-07-24, 19:12
  #3
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vilket då, menar du?

Det vet man inte än, verket ska utses genom en internationell tävling bland etablerade konstnärer.

Citat:
Stockholm stad avsätter 16 miljoner kronor för ett offentligt konstverk i Vårberg. Konstverket ska tillkomma genom en internationell tävling för etablerade konstnärer som staden utlyser under hösten. Tävlingen kommer att annonseras i internationella medier, varpå en handfull konstnärer, utifrån sin tidigare konstnärliga verksamhet, kommer att få möjlighet att skissa fram förslag till ett konstverk.
...
En jury bestående av konstkunniga personer och personer från lokalsamhället kommer att sättas ihop. Ambitionen är att kunna presentera en vinnare sommaren 2018.
...
Pengarna för denna Stockholms stad enskilt största satsning på konstnärlig gestaltning kommer från det stora stadsbyggnadsprojektet Hagastaden och inte, vilket brukar vara fallet, från den så kallade enprocentsregeln, den regel som innebär att en procent av budgeten för nyproduktion eller renovering ska läggas på konstnärlig utsmyckning.
http://www.dn.se/kultur-noje/stockho...erk-i-varberg/
Citera
2017-07-24, 20:05
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Pengarna för denna Stockholms stad enskilt största satsning på konstnärlig gestaltning kommer från det stora stadsbyggnadsprojektet Hagastaden

Vad i helvete har hagastaden med Vårberg att göra?

16 miljoner borde man väl kunna använda bra mycket bättra på renoveringar, uppsnyggning av allmänna ytor mm?
Citera
2017-07-24, 20:12
  #5
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Vad i helvete har hagastaden med Vårberg att göra?

16 miljoner borde man väl kunna använda bra mycket bättra på renoveringar, uppsnyggning av allmänna ytor mm?

Ingen aning, jag förstod inte heller "logiken" i att ra pengarna därifrån..
Citera
2017-07-24, 21:28
  #6
Medlem
Kontokurts avatar
Citat:
– De är viktigt att konstnärerna får en redig hacka för att skissa fram ett bidrag, ju mer betalt man ger i skissprocessen desto bättre blir konstverket. För att markera den här uppgiftens allvar skulle jag vilja att summan för en skiss låg på runt 200 000 kronor, som en jämförelse får en konstnär som skissar på ett konstverk till en skola mellan 40 000 och 50 000 kronor, säger Mårten Castenfors, chef för Stockholm konst.

Haha, är det här öppenvård inom psykiatrin?
Ge mig 20 000 för en streckgubbe, ett streck eller en sönderslagen flaska så lovar jag komma med ett konstverk i månaden livet ut för de slantarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback