Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-24, 14:49
  #1
Medlem
I USA finns det många privata fängelser där fångarna tvingas tillverka saker, som fängelserna sedan säljer med förtjänst. Pengarna hamnar givetvis varken i fångarnas eller brottsoffrens fickor, utan i fickorna på de som äger fängelserna eller aktier i dem. Denna industri har ett intresse i att öka antalet brott.

Finns det några dokumentationer av pengar från denna industri till psykologer som skriver artiklar om mäns sexualitet i relation till sexbrott? Det skulle kunna förklara varför psykologerna uteslutande pratar om att män har såå svårt att behärska sin sexualitet, men plötsligt säger ett "givetvis är de ändå ansvariga för vad de gör" som saknar relation till deras de facto syn på män som maskiner som knullar allt som ger dem sexuellt gensvar oavsett om detta har viljan eller förmågan att samtycka. Det kan helt enkelt vara så att den amerikanska fängelseindustrin vill få så många män som möjligt att tro att de är programmerade att begå diverse sexbrott inklusive våldtäkter, med konsekvensen att många män gör just det. Att tro sig bära på anlag för kriminalitet ökar ju kraftigt risken för kriminalitet även om anlaget är uppdiktat.

Jag är därför intresserad av att veta: finansieras psykologisk forskning om sexbrott och manlig sexualitet av amerikanska företag som tjänar pengar på fängelser?
Citera
2017-07-24, 14:56
  #2
Medlem
Jag menar förstås pengar till forskning både i själva USA och utomlands. Amerikanska företag kan ju skicka pengar till andra länder.
Citera
2017-07-25, 14:53
  #3
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParkinsoninScience
Jag är därför intresserad av att veta: finansieras psykologisk forskning om sexbrott och manlig sexualitet av amerikanska företag som tjänar pengar på fängelser?

Den enda forskningen correction industry finansierar är väl sån där privata fängelser framställs som billigare?

Sexbrottsforskning är så mainstream att det inte är några problem att få anslag från motsvarande Socialstyrelsen i USA.

https://www.smart.gov/funding.htm
Citera
2017-07-25, 15:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Den enda forskningen correction industry finansierar är väl sån där privata fängelser framställs som billigare?

Sexbrottsforskning är så mainstream att det inte är några problem att få anslag från motsvarande Socialstyrelsen i USA.

https://www.smart.gov/funding.htm
Sidan verkar mer syfta på att fånga och spåra dömda sexbrottslingar än att klassa personer som "risker" på psykologiskt vis. Jag syftar i trådstarten mer på sådan forskning om mäns sexualitet som på ett eller annat sätt handlar om risk för sådana brott på ett "psykologiskt" plan, bland annat mäns sexuella impulskontroll eller kukmätningar som kan användas till att stämpla personer som inte har begått brott som "potentiella sexualbrottslingar". Den bedrivs vad jag vet snarare på universitet. Det är där den i sammanhanget relevanta finansieringen kommer in. Fängelserna har ändå mycket större intresse i att få antalet brott att gå upp med flera miljoner (särskilt när det gäller brott med långa straff där de får mycket valuta för det) än att fånga några tusen som har dömts och flytt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback