Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-24, 11:32
  #1
Medlem
En äldre dam i Uppsala får cykeln stulen - polisen har inte tid att hjälpa som vanligt.
Hon hittar själv cykeln låst med wirelås i ett cykelställ på stan, och ringer polisen
för att få hjälp att ta tillbaka sin cykel - polisen har inte tid att komma.
Då tar damen en bultsax och klipper loss sin cykel.
NU har polisen tid att komma och prata med henne om det brottsliga HON gjort.
Är det inte betryggande att ha en poliskår som hjälper folk när det behövs?

Man skyller på att någon kan ha köpt cykeln i god tro,
men det begreppet försvann väl för omkring 10 år sen?

http://unt.se/nyheter/uppsala/anita-...n-4708683.aspx
Citera
2017-07-24, 11:36
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
En äldre dam i Uppsala får cykeln stulen - polisen har inte tid att hjälpa som vanligt.
Hon hittar själv cykeln låst med wirelås i ett cykelställ på stan, och ringer polisen
för att få hjälp att ta tillbaka sin cykel - polisen har inte tid att komma.
Då tar damen en bultsax och klipper loss sin cykel.
NU har polisen tid att komma och prata med henne om det brottsliga HON gjort.
Är det inte betryggande att ha en poliskår som hjälper folk när det behövs?

Man skyller på att någon kan ha köpt cykeln i god tro,
men det begreppet försvann väl för omkring 10 år sen?

http://unt.se/nyheter/uppsala/anita-...n-4708683.aspx

Jo, det försvann, men det är fortfarande egenmäktigt förfarande. Men ska man fara med sådana lagar så måste polisen faktiskt undsätta när lagbrott begås. Det är just sådant här som gör att samhällskontraktet smulas sönder. Om inte polisen gör sitt, så kommer det sluta med medborgargarden och lynchningar. Mer pengar till polisen nu! Och framför allt, ge dom ett kompetent ledarskap!
Citera
2017-07-24, 11:44
  #3
Medlem
Fungerande länk som inte leder till NTM Prenumeration.

https://unvis.it/unt.se/nyheter/upps...n-4708683.aspx
Citera
2017-07-24, 12:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
det är fortfarande egenmäktigt förfarande.
Nej, det kallas självtäkt och är olagligt oavsett hur gammal man är.
__________________
Senast redigerad av Blalotus 2017-07-24 kl. 12:35.
Citera
2017-07-24, 12:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Nej, det kallas självtäkt och är olagligt oavsett hur gammal man är.

Hoppas hon får maxstraff då
Citera
2017-07-24, 12:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werdo
Hoppas hon får maxstraff då
Hahaha


Mja... Hårdare tag mot kriminella brukar väl vara konsensus här på forumet?

Men ärligt talat så hoppas jag och tror att hon kommer undan.
Citera
2017-07-24, 12:26
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Nej, det kallas självtäkt och är olagligt oavsett hur gammal man är.

Ah, så det fanns en egen term för det när det gällde att avlägsna något.
Citera
2017-07-24, 12:28
  #8
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jo, det försvann, men det är fortfarande egenmäktigt förfarande. Men ska man fara med sådana lagar så måste polisen faktiskt undsätta när lagbrott begås. Det är just sådant här som gör att samhällskontraktet smulas sönder. Om inte polisen gör sitt, så kommer det sluta med medborgargarden och lynchningar. Mer pengar till polisen nu! Och framför allt, ge dom ett kompetent ledarskap!

Ytterligare ett bevis på att avståndet mellan lagstiftaren och den allmänna rättskänslan aldrig har varit större, och dag för dag så ökar den.
Du skrev ett klokt inlägg som jag ställer mig bakom. Bra skrivet!

Det s.k. samhällskontraktet känner Svensken av enbart då skatten dras.
Citera
2017-07-24, 12:30
  #9
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jo, det försvann, men det är fortfarande egenmäktigt förfarande. Men ska man fara med sådana lagar så måste polisen faktiskt undsätta när lagbrott begås. Det är just sådant här som gör att samhällskontraktet smulas sönder. Om inte polisen gör sitt, så kommer det sluta med medborgargarden och lynchningar. Mer pengar till polisen nu! Och framför allt, ge dom ett kompetent ledarskap!

Men problemet i detta fall är att inte püolisen kom då hon behövde hjälp, dock kom polisen för sätta åt henne för att tagit tillbaka cykeln. Var var polisen när det ursprungliga brottet kunnat lösts? Det är lite som att polisen skyfflar skiten under mattan tills... fika stunden är över?
Citera
2017-07-24, 12:41
  #10
Medlem
Avan-Astrans avatar
Kallas taxation without representation. Vi beskattas men vi har inga representanter som ger oss något tillbaka.

http://www.dictionary.com/browse/tax...ion-is-tyranny

Typiskt i en diktatur eller en koloni. Välj själv vad du vill kalla Sverige för.
__________________
Senast redigerad av Avan-Astran 2017-07-24 kl. 12:44.
Citera
2017-07-24, 12:43
  #11
Avstängd
scips avatar
Nu lärde damen i fråga sig en läxa att aldrig ringa snuten mera om hennes cykel blir stulen vilket även snuten tjänar på i längden då dom slipper en massa pappersarbete varenda gång en cykel blir stulen.
Anmälningsfrekvensen har minskat bland medborgarna alltså tvärt om mot vad vi får läsa i tidningarna och i olika rapporter. Det är ju vida känt bland medborgarna att det är lönlöst att ringa och anmäla småbrott som cykelstölder förådsinbrott skadegörelse och en massa liknande saker som snuten ändå slänger direkt i papperskorgen.
Citera
2017-07-24, 12:43
  #12
Medlem
pestloppans avatar
Visst har det stor betydelse i ett sådant här fall om cykeln är formellt anmäld stulen eller inte? Om en stöldanmälan är registrerad av polisen så upphör väl cykeln att vara min egendom i samma ögonblick? Den klassas då som "stulen egendom" och får inte återbördas av den tidigare ägaren (jag själv) på egen hand. Jag måste istället göra anspråk på cykeln hos polisen, även om jag hittat cykeln själv när jag varit ute och letat.

Har jag rätt i detta?
__________________
Senast redigerad av pestloppan 2017-07-24 kl. 12:46.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback