Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-24, 02:45
  #1
Medlem
Tänkte se om de finns nån här som har svar på min fråga:

Har en nuvarande mur på vår framsida dom stått i snart 60år vilket börjar synas så klart.

Så nu funderar vi på att ersätta den med ny stenmur (kommer bara bli cirka 50cm hög).

Har kollat runt på dvs guider på nätet om att grunda och lägga dränering osv.

Men jag har inte hittat något om att sätta nu mur på den befintliga stommen/grunden?

Eller man måste gräva upp hela skiten och packa å lägga makadam å hela köret?

Känns som ett jäkla projekt för en relativt låg mur (köper de om de varit en högre).
Citera
2017-07-24, 02:54
  #2
Medlem
minponnys avatar
Gör rent med högtryck kanske ^^ eller använd gamla grunden
Citera
2017-07-24, 09:04
  #3
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Tänkte se om de finns nån här som har svar på min fråga:

Har en nuvarande mur på vår framsida dom stått i snart 60år vilket börjar synas så klart.

Så nu funderar vi på att ersätta den med ny stenmur (kommer bara bli cirka 50cm hög).

Har kollat runt på dvs guider på nätet om att grunda och lägga dränering osv.

Men jag har inte hittat något om att sätta nu mur på den befintliga stommen/grunden?

Eller man måste gräva upp hela skiten och packa å lägga makadam å hela köret?

Känns som ett jäkla projekt för en relativt låg mur (köper de om de varit en högre).

Om den gamla muren stått där i 60 år är det rimligt att anta att den satt sig tillrätta redan. När du säger att du funderar på att sätta ny mur på den befintliga muren, menar du då riva den gamla muren och bygga en ny där den stod?

På vilket sätt är den gamla muren inte tillfredsställande? Går den att fräscha upp?
Citera
2017-07-24, 12:30
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Tänkte se om de finns nån här som har svar på min fråga:

Har en nuvarande mur på vår framsida dom stått i snart 60år vilket börjar synas så klart.

Så nu funderar vi på att ersätta den med ny stenmur (kommer bara bli cirka 50cm hög).

Har kollat runt på dvs guider på nätet om att grunda och lägga dränering osv.

Men jag har inte hittat något om att sätta nu mur på den befintliga stommen/grunden?

Eller man måste gräva upp hela skiten och packa å lägga makadam å hela köret?

Känns som ett jäkla projekt för en relativt låg mur (köper de om de varit en högre).

Med en 60 år gammal mur lär du inte ha mycket till "stomme" eller gjuten sockel, och i så fall inte mycket att lägga ny mur på. Bilder hade underlättat.

Dessutom. Har du en 60 år gammal mur är väl huset lika gammalt? Det kan bli fel med en modernare mur till ett äldre hus. Går inte den befintliga att fräscha upp på något sätt? Bilder hade varit bra som sagt.
Citera
2017-07-24, 16:29
  #5
Medlem
Mja fogarna börjar lossna osv. kan bifoga bilder när jag ska ut å röja i rabatten.

Tanken är att vi ska putsa huset i framtiden (vanligt 50-tals hus nu).

Min förhoppning är att kunna kapa den i höjd med gatunivå och bygga upp ny. Vilket hade varit smidigt.

Gillar ju muren vi har nu men är rädd för att den inte går att rädda, sprutar man med högtryck så misstänker jag att den kommer ta skada. Men jag tar bilder och återkommer!
Citera
2017-07-24, 18:13
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Mja fogarna börjar lossna osv. kan bifoga bilder när jag ska ut å röja i rabatten.

Tanken är att vi ska putsa huset i framtiden (vanligt 50-tals hus nu).

Min förhoppning är att kunna kapa den i höjd med gatunivå och bygga upp ny. Vilket hade varit smidigt.

Gillar ju muren vi har nu men är rädd för att den inte går att rädda, sprutar man med högtryck så misstänker jag att den kommer ta skada. Men jag tar bilder och återkommer!

Det kanske går att riva, knacka stenarna rena från den fog som inte rasar och mura upp på nytt. Borde bli det mest passande och snyggaste.
Citera
2017-07-26, 11:33
  #7
Medlem
Här är tre bilder

http://imgur.com/b7RDvXb
http://imgur.com/VBqS09M
http://imgur.com/QFsiIck

Man kanske kan putsa muren genom att bespruta med ogräsmedel, tvätta å knacka ner allt löst?
För att sedan nästa och putsa upp den?
Citera
2017-07-26, 22:25
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Du behöver bygglov för att sätta en ny mur och troligen också rivningslov för den gamla. Om du bara renoverar den gamla (även om det är att riva och bygga upp men i sektioner) behövs inga papper. Tänk på det också.
Citera
2017-08-09, 15:16
  #9
Medlem
Antingen river du den gamla muren ner till marknivå och murar upp en ny. Den gamla muren har stått pall där i 60 år så det är inga problem att mura upp en ny. Du kan gjuta en betongklack på botten av den gamla muren, borra ner några järn i det som är kvar, sätt armeringsjärn på längden mellan järnen, sätt bräder på sidorna och häll i betong så det blir minst 10 cm tjockt. Se till att det blir vägrätt över hela murdelen. Sen kan du mura upp en ny mur ovanpå betongklacken.


Eller så rensar du den gamla muren, tar bort topparna och murar på några varv ovanpå för att sedan putsa alltihop.
Citera
2017-08-09, 15:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kerstschon
Antingen river du den gamla muren ner till marknivå och murar upp en ny. Den gamla muren har stått pall där i 60 år så det är inga problem att mura upp en ny. Du kan gjuta en betongklack på botten av den gamla muren, borra ner några järn i det som är kvar, sätt armeringsjärn på längden mellan järnen, sätt bräder på sidorna och häll i betong så det blir minst 10 cm tjockt. Se till att det blir vägrätt över hela murdelen. Sen kan du mura upp en ny mur ovanpå betongklacken.


Eller så rensar du den gamla muren, tar bort topparna och murar på några varv ovanpå för att sedan putsa alltihop.

Kollade mer på bilderna, kör det första, ta bort ner till gatan, blås rent med högtryck, gjut en ny klack. Mura på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback